Jump to content

12/70 kammer, 12/76 ammo HJELP!


RatCheT

Recommended Posts

hei. har akk kjøpt inn ett parti med rev ammo. endte til slutt med ei pakke 3 12/70 36 grs og 2 pakker 12/76 4 52 grs, var strålende fornøyd med kjøpet og tenkte att nå skal endelig revejakta gå bedre. da man kommer inn døra og skal pusse hagla, ja først da finner jeg ut att mitt kammer er ikke mye større enn 12/70. irritert og vonbroten sitter jeg og lurer på om jeg burde jakte med 12/76 i ett 12/70 kammer. så ringte jeg til en erfaren kamerat, men heller ikke han viste råd.

så derfor lurer jeg på, Er det mulig og skyte med 12/76 ammo i 12/70 kammer? hvis ikke, hva skjer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et litt tilsvarende problem med en gammel Browning A-5 i kal 16-65mm, med et ekstra løp i 16-70. Korthylser er jo nesten ikke å få tak i, men 67,5mm kan finnes nå og da. Men selv om 67,5mm visstnok kan skytes i 65mm kammer så har jeg fortsatt et problem fordi utkasteråpningen er laget for 65mm hylser. 70mm'ere kiler seg. Løsningen for meg, som jeg IKKE anbefaler, men som kanskje kan funke også for problemet 12-76 vs. 12-70, er at jeg skjærer gjennom hylsa med en linoleumskniv på innsiden foran, slik at stjernebretten blir løsnet fra resten av hylsa. I stedet for å brette seg ut så rives den av og skytes ut som en dekkskilling. Jeg prøvde kun dette pga at hovedproblemet var utkasteråpningen, og jeg skjøt først i "70-mm-kammer-løpet" før jeg prøvde i det med 65mm. Funker utmerket for meg.

I ditt tilfelle kan det være større risiko pga mulighet for høyere trykk i 76-mm'erne enn i 70-mm'erne, men det vet sikkert andre mer om enn meg. Hvis du har en kompis med magnumhagle så kan du jo prøve trikset i hans våpen først. Med det er likevel ikke sikkert det er ufarlig i hagla di selv om det skulle gå bra hos kompisen.

Link to comment
Share on other sites

Stjernebretten har mere enn en funksjon med å holde hagla på plass inni hylsa, den skal også yte den riktig motstanden før den åpner, slik at starttrykket kan bygge seg opp, og komplett forbrenning oppnåes. har opplevd folk som har gjordt som nevnt over, og ufullstendig antenning av krutt, førte til at samlekopp blei stående igjen i pipa. Ved neste skudd, sjikkelig skuddbule på pipa, og våpen kassert.

 

Dagens motto "ikke gi råd du ikke aner konsekvensen av " :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...