Jump to content

Bukker og blodsmak, en reinsdyrjakt i Lordalen.


maral

Recommended Posts

I sommer fikk jeg en telefon fra Donner. Han hadde fått tildelt reinskort i Lordalen, fritt bukkekort til og med. Spørsmålet var om jeg ville være med på turen?

 

Jeg har jaktet litt av hvert, men reinsjakta har jeg aldri rotet meg borti.. Jeg har jo hørt historier fra kreti og pleti om reinsjaktas gleder, så betenkningstiden på om jeg skulle hive meg med ble heller kort. JA, jeg skal være med!

 

Vi hadde begge jobbmessige forpliktelser på formiddan den 20.august, så vi blei enige om å reise inn i Lordalen lørdag ettermiddag og sette opp campen på en egnet sted. Mens vi satte opp telt og rigga oss til begynte de første jegerne å komme ned fra åpningsdagens jakt. Noen slitne og fornøyde med sekker bugnende av reinskjøtt, andre slukøret over forspilte sjangser, ømme bein og Mr.Murphys konstante tilstedeværelse.

 

Vinden hadde stått riktig veg så flere flokker på et par hundre dyr var observert like over tregrensa. I tillegg var det visst en kjempeflokk på bortimot 1000 dyr i området. De siste som kom ned kunne fortelle at storflokken var like oppi lia i 19.30-tida. Jakt etter kl 19 er vel som kjent ikke lov i området.

Med så mye gledelig informasjon så vi fram til neste dag.

Et par trivelige karer fra Kvinherrad slo seg til ved campen vår for natta, og vi ble enige om å rusle til fjells i samlet flokk. Vi satte klokka på vekking kl 03.30 og krøyp i soveposen.

 

Klokka klang og trøtte tryner myste ut over kanten på soveposen.

 

Da vi kom opp på snaua, kunne vi dessverre konstatere at vinden var snudd, og at reinen hadde trukket bort. Donner og jeg ble enige om å trekke oss opp mot Gråhøi, og speide litt. Ettersom jeg ikke hadde rifle å dra på, kunne jeg ta med meg en håndkikkert med litt monn i, så valget falt på min Optolyth Royal 9x63. En i mine øyne formidabel kikkert, dog någet stor og tung.

 

308493_10150276628225825_730840824_7885418_3644006_n.jpg

-Dei gamle fjell i syningom-

 

Alle fortetninger i terrenget ble nøye gransket, før jeg etter 4t plutselig oppdaga en mørk masse som kom trekkende inn fra Skjåk-sida ved Trihøene.

Utstyret ble pakket i en fart og vi satte i hurtig marsj mot flokken. Etter et par djupe elvedaler, steig puls og arbeidstemperaturen raskt. Jeg mente at blodsmaken begynte å komme i kjeften, men lite visste jeg om hva skikkelig blodsmak er. Seinere kom den for fullt!

 

Etter hvert som vi nærmet oss flyene opp mot Trihøene, sakket jeg av for å observere, mens Donner fortsatte mot den den siste elvedalen for å kunne smyge seg innpå. Han så nok for seg at han ville sveve fra en stein til stein over elva. Donners ballettferdigheter var nok noe overvurdert, for i det jeg stakk hodet over kanten forsvant han i et skikkelig c-moment.. bare huet og børsepipa var klar av elvevannet. Vannet var ikke direkte varmt, og med kraftig vind ble det en kjølig annsmygning for den bolde jeger.

 

I ettertid viste det seg at både en pekefinger og et kne hadde fått seg en skikkelig smell i fallet, men slikt kan man ikke bry seg om når jaktlysten koker.

 

Det var flere jegere som smøyg på flokken, men samtlige var svært disiplinerte. Jegere som hadde fått skutt ble liggende i ro, så flere fikk sjangsen. Det ramlet 7-8 dyr i flokken, før den trakk vekk.

 

298238_10150276628255825_730840824_7885419_2609848_n.jpg

-Reinsflokken-

 

Vi var ute etter en storbukk, og det var mange flotte bukker i flokken. Et par virkelig noble herremenn småfektet litt i utkanten av flokken, men trakk inn i fellesskapet før Donner kom til skudd. En av bukkene kunne sannelig vært Jo Gjende verdig. En virkelig gedigen skapning!

 

Til slutt kom en pen bukk fri av flokken og Donners ”lett kamuflerte” 300 Wby smalt.

Jeg lå et stykke unna, og så ikke hvilket dyr han skjøt på, men når flokken trakk unna lå det igjen en massiv grå klump med respektable horn. Jeg plukka med meg begge ryggsekkene og rusla oppover mot fallet, der en fornøyd Donner ventet.

 

304538_10150276628650825_730840824_7885433_7814314_n.jpg

Donner og bukken.

 

300578_10150276628955825_730840824_7885437_4124829_n.jpg

Bukken var i godt hold.

 

Bukken falt kl 15.30, og vi hadde allerede vært på beina i 12t.

 

Bukken var i usedvanlig godt hold, med 2" spekklag over ryggen og bakparten, og ble vurdert til mellom 80-90kg. Vi fikk gjort opp og partert bukken og begynte å luske nedover i retning av campen. Begge sekkene ble godt stappa, og siden Donner i tillegg hadde rifla å dra på, balanserte jeg reinshodet på toppen av sekken.

 

308418_10150276629165825_730840824_7885443_5661649_n.jpg

"Litt" nedlesset...

 

Vi hadde ikke regnet med at dagen ble så lang, så det gikk trått nedover bakkene. Vi mente vi hadde god tid, men det blei mørkt før 2 utrente lavlandsboere omsider kunne henge av seg sekkene. Den før nevnte blodsmaken i kjeften var absolutt tilstede, og bein, rygg og skuldre skrek alle på oppmerksomhet. Vi var ved teltet kl 22, og hadde vært på beina i 18t.

Det var 2 slitne kailler som stupte i posene. Jeg tror knapt glidelåsen på soveposen var dratt igjen før det svartnet…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...