Jump to content

Hvordan regne ut rifletwist når den er oppført i mm?


Peacemaker

Recommended Posts

Hei!

 

Har vært i kontakt med Merkel(først Schou) og da har jeg fått en tabell av dem der twisten står i mm. Er det noen her som kan være behjelpelig med å forklare meg hvordan jeg regner ut twisten på en forståelig måte - slik som 1:8, 1:10, etc...?

 

Jeg fikk ikke til å legge inn hele tabellen, så da får jeg ta de kaliberne jeg lurer på:

 

Merkel KR1 twist:

 

- 30-06 = 254(Drall laut C.I.P. in mm)

 

- 6,5x55 = 220(Drall laut C.I.P. in mm)

 

- 243Win = 254(Drall laut C.I.P. in mm)

 

- 223Rem = 305(Drall laut C.I.P. in mm)

 

 

Håper noen kan hjelpe!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

- 30-06 = 254(Drall laut C.I.P. in mm) 1:10

 

- 6,5x55 = 220(Drall laut C.I.P. in mm) 1:8 (8,661)

 

- 243Win = 254(Drall laut C.I.P. in mm) 1:10

 

- 223Rem = 305(Drall laut C.I.P. in mm) 1:12

 

Regner med at det er oppgit slik at det er 1 "runde" perr mm som er oppgitt. Så er det bare å regne om til tommer. (dele på 25,4) :wink:

 

Edit: Var litt treig ja, måtte lage middag før jeg fikk svart ferdig :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til både LeBoost og til stqrm. da lærte jeg noe nytt når det gjalt utregning av rifletwist!

 

1:10 er det på både 30-06 og på 243Win, og det er vel noenlunde normen på de kalibrene i forhold til hva jeg har forstått!?

 

30-06 er til hjort og elg, og 243 til rådyr og mindre vilt tenker jeg. Men jeg er litt i tenkeboksen om jeg heller skal ha 6,5x55 i stedet for 243.... :?

Link to comment
Share on other sites

30-06 er til hjort og elg, og 243 til rådyr og mindre vilt tenker jeg. Men jeg er litt i tenkeboksen om jeg heller skal ha 6,5x55 i stedet for 243.... :?

 

Når du er bestem på å ha .30-06, så ville jeg ikke valgt 6,5x55 i tillegg. De er litt for like for min del!

Når du tenker på en til storvilt (30-06) og en til småvilt, så ville jeg valgt noe i 6mm eller .224

Valgene hadde da for meg blitt:

.223

.22-250

.6x45

.6BR (som jeg er litt betatt av :mrgreen: )

.243

 

Ikke helt det du spurte etter opprinnelig i tråden, men det har du allerede fått svar på ser jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som har ein tabell som viser kva riflestigning du må ha i diverse kaliber, for å stabilisere kuler i forskjellig tyngde? Tenker for min del spesielt i .223 og 6.5x55, men hadde vært kjekt å ha liste på forskjellige kaliber i grunn.

Finst dette på nettet ein eller annen plass ? Nokon som kunne ha ein link ?

Link to comment
Share on other sites

Når du er bestem på å ha .30-06, så ville jeg ikke valgt 6,5x55 i tillegg. De er litt for like for min del!

Når du tenker på en til storvilt (30-06) og en til småvilt, så ville jeg valgt noe i 6mm eller .224

Valgene hadde da for meg blitt:

.223

.22-250

.6x45

.6BR (som jeg er litt betatt av :mrgreen: )

.243

 

Ikke helt det du spurte etter opprinnelig i tråden, men det har du allerede fått svar på ser jeg.

 

Takk for svar Poacher, men jeg har allerede 30-06 i rifla mi - Merkel KR1. Og jeg kunne tenkt meg et løp til i alle fall - hvis ikke to, men så var det det med penga igjen! :wink:

 

Valget mitt falt først på et løp i 223, men siden 243 er i samme kalibergruppe som 30-06 så hadde jeg sluppet og kjøpt meg ekstra bolthode samt skifting av dette de gangene jeg skulle skifte kaliber(nå høres jeg veldig lat ut, men det er mer det økonomiske aspektet - jeg sparer 2500kr på å velge 243).

 

Jeg er helt enig med deg når det gjelder 6,5x55. Litt tøvete når jeg allerede har 30-06, men likevel; 6,5x55 er en patron jeg liker veldig godt på rådyr...

 

Men jeg tror egentlig at jeg har bestemt meg! 223 løpet til Merkel har en twist på 1:12, noe som jeg syns er for høyt. jeg skulle gjerne hatt twist på 1:8 eller 1:9. Da blir det nok heller til at jeg sparer til 243Win løpet på 1:10 twist...

 

Ellers skulle jeg ønsket at Merkel hadde hatt det samme flotte kaliberutvalget som Blaser har på sin R93. Men jeg burde jo finne noe jeg liker blant Merkels 17'ns og! :wink:

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...