Jump to content

Spørsmål om blodsporprøve


bjornbra

Recommended Posts

Hei, jeg er ny med jagende bikkje, så jeg er ikke kjent med blodsporprøver.

 

Jeg deltok på en ordinær blodsporprøve i Lier for noen uker siden. Det gikk så flott (1pr HP) at jeg ble anbefalt å ta noen prøver til i høst, for evt å få viltsporchampionat, som visstnok er 3x1pr.

 

I dag gikk jeg en ny prøve, denne gangen en beveglig prøve. Men denne gangen fikk jeg et litt annerledes kritikkskjema, med "godkjent" som premiering. Hva kan jeg bruke denne til? Skulle den egentlig vært gradert (1,2,3,0)?

Jeg fikk også et registreringsskjema for ettersøkshund, som jo er bra, for jeg har jo tenkt å få han godkjent.

 

Men det hadde vært moro med et championat og..!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott resultat i debuten. Moro å se en BAN på prøva, og enda mer moro at det gikk så bra :D

 

Du må gå terminfestede prøver for å få premiering. Hvis du går inn på nkk.no, og ser på Terminlister vil du finne Blodsporprøver - Bevegelige, og se kontaktinfo til de som arrangerer slike prøver. F.eks. arrangerer Norsk Bassetklubb prøver. Hvis du har lyst til å melde deg på en prøve igjennom NBak, kan du ta kontakt med meg, så skal du få info.

Link to comment
Share on other sites

Her er link til kvar du finn terminliste for dei forskjellige jaktprøvene som vert registrert i NKK: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=303" target="_blank

Du vil finne to forskjellige typar prøve. Ordinær/ samlet og bevegelig. Forskjelen på dei er at ordinær/ samlet går på ein dag og bevegelege prøver har ein tidsperiode som prøven varer.

Det mange ikkje har fått med seg er at ein ikkje kan ha meir enn to 1pr. på bevegelege prøver med samme hund.

Som det allerede er påpeikt før i tråden er det kunn på terminfesta prøver ein får premiegrad.

 

Lykke til på framtidige sporprøver :smile:

Link to comment
Share on other sites

Siden bjornbra allerede har 1. (m/HP) på ordinær prøve, klarer han seg med 2 x 1.premie på bevegelig prøve for å få Championatet, i tillegg til 2x minst Good på utstilling hvorav en etter fylte 2 år.

 

På dachs er det 2*Very good på utstilling for champ.

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok gått prøve til ei jeger og fiskeforening. Dommere derfra har ikke grunnlag for å dømme annet en godkjent eller ikke godkjent.

 

Skal du ha premiering må du gå regi elghundklubb eller lignende, som har dommere som er utdannet til å gi premmiering.

 

Dette er feil.

 

1) Han har gått det som kalles en "Annonsert prøve", som gjerne holdes i regi av JFF, eller andre klubber. Karakteren som gies, kan kun være "Bestått", eller "Ikke bestått". Dersom bestått, utstedes et ettersøksbevis, som sendes til ettersøksregisteret til NKK.

 

2) NJFF utdanner ikke egne dommere. Det er NKK som utdanner dommere. Dommerne dømmer ut fra de eksakt samme krav/kriterier, som er fastsatt i forskrift,samt ut fra de etiske retningslinjer, satt av NKK.

3) Selve blodspor-prøven/ferskspor-prøven, har de eksakt samme momenter, og er regulert i forskrift fra DN.

4) Skal man ha premiering må man, som det sies lengre opp her, gå en terminfestet prøve i regi av NKK, og der er det mange som arrangerer. Alt fra rasehundklubber, til lokale JFF.

Link to comment
Share on other sites

Man får også premerieing på bevegelige sporprøver! På lik linje som terminfesta prøver!

 

Det er riktig. En terminfestet prøve er enten "Fast-prøve" (med eksakt dato), eller "Bevegelig prøve" som strekker seg over tid, innenfor et angitt tidsrom.

 

En "Annonert prøve", skjer ikke i regi av NKK, dvs den er ikke terminfestet. (NKK får ingen inntekt fra disse prøvene) Med unntak av selve karakterfastsettingen, er prøvene dønn lik, og blir bedømt av NKK-godkjente dommere.

Link to comment
Share on other sites

På dachs er det 2*Very good på utstilling for champ.

 

Reglene for NVCH er like for alle raser, det er ikke spesielle regler for f.eks Dachs.

 

Det er riktig at det i dagens regelverk står 2 x VG, men NKK har bestemt (på møte i mai tror jeg det var) at utstillingskravene skal endres til 2 x Good. Regner med at dette blir skrevet inn i reglene i nærmeste framtid.

 

Reglene for alle Championat ble endret ved årsskiftet, for å tilpasses de nye utstillingsreglene. Da ble det noe ulike regler for forskjellige Championat hvor de gamle reglene hadde krav om 2. premie på utstilling. Noen fikk krav om Good (f.eks. NJCH for Basset) mens andre fikk Very Good (f.eks Agility-championat og NVCH). Dette har blitt påpekt, og reglen er nå vedtatt endret, slik at alle Championater som tidligere hadde krav om 2. premie på utstilling, nå får krav om Good.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk. Jeg har ventet med å slippe han på rådyra, inntil vi var "ferdige" med blodsporprøvene. Så belønningen etter siste prøve ble å få jage. Og OM han jagde.. Slapp han på et rådyr utafor her og han jagde i 2 timer og 15 minutter, totalt 15 km. Rådyra turet fint rundt, så de dro aldri ut. Var aldri lengre unna enn 5-600 meter.

 

Men jeg er litt bekymret for om han blir en jaktidiot ... Synes to timers los var litt vel lenge for en ung, uerfaren langøre.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...