Jump to content

Briller på lerduebanen


Loaded

Recommended Posts

Hadde en litt pussig, men etterhvert logisk opplevelse på skytebanen her en dag. Skulle skyte 75 skudd på lerdue, men det gikk virkelig dårlig. Tror jeg traff på 3-4 av 25 skudd de to første rundene. Motivasjonen var på bunn og jeg ville bare hjem, men jeg bestemte meg for å "sløse" bort de siste 25 også. Mens jeg ventet på en ledig plass på standplass sto jeg å funderte litt over tingenes tilstand. "-Hvorfor bommer jeg så jævlig i dag da? osv." Det er litt regn i luften, så jeg må pusse brillene. Jeg tar de av mens jeg ser på skrå opp mot standplass. MEN HVA I ALLE DAGER SKJER MED STANDPLASSBYGNINGEN NÅR JEG TAR AV BRILLENE?! Jeg tar de på og av ett par ganger, inntar siktepositur og blir stående og vippe brillene opp og ned mens jeg ser på et tre litt lenger borte.(ca 30 meters avstand) Mens jeg står der og betrakter treet som danser fra høyre til venstre går det opp for meg. "-Selvfølgelig.... BRILLENE! Jeg bruker jo aldri å skyte med briller." Det viste seg altså at lyset brytes gjennom brillene på en slik måte at det jeg sikter på egentlig befinner seg til venstre for det jeg ser når jeg kikker skrått gjennom brillene. På 30meters avstand faktisk så mye som 1,5 meter sideveis. De siste 25 ble skutt uten briller. Det ble betraktelig bedre. 18 av 25 for å være presis. Så det ble dagens lærdom. Snells lov forsvinner ikke selv om man lukker fysikkbøkene.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at dette var vanlige briller, typ: -1, 0 H og -1,75 V. Ikke skytebriller.

 

Noen andre som har gjort samme oppdagelse, eller eventuelt ble tankefulle etter å ha lest dette? Eller er det bare jeg som har vandret rundt lykkelig og naiv, mens dette har vært kjent stoff for resten av verden? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke spesielt tankefull etter å ha lest dette, faktisk så pleier de fleste skytebrilleprodusenter å gjøre et poeng av at det ikke er noen forvrengning i brillene, Det er jo ganske viktig at man ser riktig når man driver med lerdueskyting ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er velkjent, men jeg har aldri opplevd det som så problematisk. Jeg skyter vanlighvis med kontaktlinser, men det hender at jeg bruker briller uten at det reduserer antall treff nevneverdig.

Jeg bruker progressive briller med -4 dioptrier, og burde merket problemet i svært mye større grad.

Uansett lysbryting så ser jeg duen og sikteskinnen gjennom brillen, og når jeg peker riktig med sikteskinnen så treffer jeg duen fordi begge sees under samme forhold gjennom brilleglasset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...