Jump to content

Skeiv demper??


Froyd

Recommended Posts

Vært på banen nå , og rifla 243w kaster skuddene som hagl!!

Tikka T3 - 243 win med sonic 45 demper.

Rifla har alltid vært litt kilen , og har eksperimentert masse med ladninger opp og ned..

Puttet så Lapua helmantel - kjøpeskudd i børsa , for å skyte inn til gåsejakt...kaster de også rundt..umulig å skyte inn :cry:

Kikker så gjennom løp med demper på , og ser kanten på demper i enden :shock:

Legger også merke til at når jeg skrur demper av og på , at den beveger seg 1mm periferisk..

Har altså funnet feilen med at børsa kaster kuler , men aner ikke hvilken som er skjev... demper eller børse :forvirra:

Hva er mest sannsynlig :?::?:

14x1 gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være enten gjengene på børsa eller selve boringen i demperen som er skjev.

Dersom løpet var skjevt ville trolig demperen skrus rett inn og bare stå litt til ene sida, om demperen beveger seg i en "elliptisk" bevegelse når du skrur den inn mistenker jeg at selve demperen er skjev.

Det kan også være en kombinasjon etter at kule har truffet demper grunnet skjev løpsgjenge og banket denne såpass at den er litt skjev, bør pælmes om dette er tilfelle.

Rifleløp skal gjenges opp etter senter på løpet, men vet det er enkelte som sitter med rifler der løpene er gjenget med løp spent i i utvendig chuck...dette er en billig jallaløsning og NO-GO i mine øyne!

Jeg ville lånt en demper som du vet er rett med samme gjengene og sett om den beveger seg elliptisk i tuppen når du skrur den på, og så ville jeg brukt den for å sjekke løpsgjengene.

 

Skyt inn rifla uten demper og se hva den gjør da, så har du noe håndfast å sammenlikne med.

Det viktige når ting løker er å fjerne så mange variabler som mulig og så begynne fra en solid plattform man vet virker for så å jobbe seg opp igjen.

Når du er 100% sikker på at kikkert/montasjer/sikter, stokk, bedding, løp/kasseinnfestning etc er 100% og rifla går som en strek så kan du begynne å eksperimentere igjen.

Jeg ville brukt noen pakker GOD fabrikkammo som verifikasjon da disse muligens vil avsløre eventuelle svakheter ved ammunisjonen og derved problemer med ladeprosessen/utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Ja , rifla samlet meget godt uten demper idag. Det er demperen som er feilen , og den er skjev i gjengeinnsatsen antar jeg..

Dette er jo direkte farlig , fikk litt sjokk egentlig.

Ringte Jaktdepotet , som sa de måtte se både børse og demper. Fair nok det , men kjedelig nå som jeg trenger børsa :(

Link to comment
Share on other sites

Det er leit...

 

Har du stort behov for demper under årets jakt?

Hvis ikke, ville jeg forsøkt å snakke med JD om å få lever etter jakta.

Presset på børsemaker er stort om dagen, og om du ikke får noen garantier for å få tilbake rifla i rimelig tid før jakt (innskyting, oppskyting mm), ville jeg ha vurdert den muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Jeg tror jeg tar en tur på Bjørns jakt og fiske i morra for å få en annen demper prøvd på , og få litt oversyn av rifla. Flink kar der , som har reddet meg før :D

Hvis demperen er skjev fra produksjonen , må jeg vel ha en slags garanti på den vil jeg tro?

Er demper til 1500,- så jeg hadde vel ikke de altfor store forhåpninger egentlig... 8)

Link to comment
Share on other sites

Google it, OK hjemmeside på engelsk og finsk, ligger noen klipp på Youtube også for morro skyld.

Finskproduserte, bunnsolide, vedlikeholdsfrie og tåler stort sett det vi vanlige dødelige utsetter dem for uten videre problemer.

Forhandles vel primært med nato-nummer og føres ikke av de vanlige "kjedene" så det er trolig derfor de ikke er så vanlige, men de virker. Hver gang og knallbra.

Pris og mer info får du ved å ringe Pedersens i Kristiansand.

Link to comment
Share on other sites

Ringte de , og sa de måtte se på børse og demper. Men det har jeg ikke tid til nå!! Er gåsejakt om dagen , og kjøpte en A-tec Maxim i stedet. Børsa går som aldri før med samlinger jeg ikke presterte tidligere , så veldig fornøyd med maximen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...