Jump to content

Pris for hjort og rådyrjakt


Tordenstav

Recommended Posts

Fair pris kommer ann på hvor mye dyr det er i terrenget. Er det et terreng der du er sikker på å få skutt kvoten, eller er antall dyr basert på areal alene? Er terrenget et terreng der du må basere deg på streifdyr er det etter min mening verdt mindre. Om det har gode biotoper med godt beite til dyrene utover høsten kan jeg godt tenke meg at det går for 20k+

 

Sør Rogaland er vell i tillegg et område der det er mange om beinet, så det driver også prisen oppover.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Har fortært meg litt og det er en grei hjortestamme i området, men ingen av de jeg har prata med kan si noe om tettheten med dyr i akkurat dette terrenget. Terrenget er slik jeg kan se på kartet relativt bratt og laveste punkt liggetr på Ca 60 meter over havet og høyeste på Ca 900. Tenkte meg ned på befaring, men er svært usikker på hva jeg skal se etter for å bedømme terrenget. Det har ikke vært jaktet storvilt på dette terrenget de siste årene

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta deg tid til befaring. Hjort og Rådyr er avhengi av beite. Er det bøer/slåttemarker i området? Er det mye sau eller andre beitedyr? Sikkert mange her som kan gi mye bedre svar, men jeg ville begynt å se etter om det fantes mat, deretter skjul, og til sist om det kan finnes noen spor etter hjort eller rådyr.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter hjort og rådyr på en av de store øyene i ryfylke. Kvoten vår er på 2 hjort og 3 rådyr. Valdet vårt er en del av ett storvald som gjør at vi får denne andre hjorten. Vi betaler 9000 for dette, og for dette disponeren vi ei lita arbeidsbrakke på hjul som vi bruker til bolig under jakta. Det er mye hjort der og i fjor skjøt vi full kvote. Det har derimot ikke vært så sprekt med rådyr de siste åra...

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørsmål. Jeg vil tippe på at veldig mange betaler 25.000 kr for det, uten å vite særlig om hvor terrenget er. Jeg bor i Agder og er først og fremst overraska over at det finnes å store eiendommer i sør-Rogaland. Er det et stykke inn i landet ?(rypejegere indikerer jo selvsagt det) På minussiden tipper jeg det kryr av sau til slutten av sept. Gitt at det er litt inn i landet tipper jeg det er bratt terreng med stup, skrenter og mye skrefjell (bart fjell) På pluss-siden vet jeg at det mange steder i den landsdelen er veldig bra med rådyr (sammenlignet med her sørpå) og at hjortebestanden er stadig økende. I tillegg er det vel jevnt over mindre snø i sør-Rogaland enn på Lindesbes fyr, hvilket tilsier full aktivitet til jul. Tilbake til pris: Jeg tar utgangspunkt i hva markedet betaler. "Komersielle" terreng i vår landsdel er neppe under 1000 kr pr mål. I tilegg er det dessverre vanlig med 1000 kr pr rådyr og det to-tre dobbelte for hjort. Derfor tror jeg du skal være fornøyd med 10- 15.000, mensom sagt tror jeg folk står i kø for å betale 25.000. Jakt er dessverre blitt dyrt i sør-norge.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres billig ut i mine ører, her på Østlandet betales det 12.000 kr for rådyrjakt på knappe 5.000 mål, hvor det nesten ikke finnes dyr og hvor de få dyrene man støter på i løpet av en høst nesten allltid løper over til naboen (terrenget er langt og smalt og mye av skogen er hogd ned av grunneieren) :x

Link to comment
Share on other sites

500,- pr. rådyr, 4000 for kolla, 1500,- for kalven. = ca 10.000,-. Forutsetter da at det er rimelig med dyr i terrenget,- at du får tatt størstedelen av kvota, ikke minst hjorten. Uttaler meg da med erfaring som jeger på hjort/ rådyr på Vestlandet/ grunneier.

 

Sikkert noen uerfarne som er "dumme nok" til å betale skjorta for "eksotisk jakt på hjort på Vestlandet". I området hvor jeg jakter, som har mye hjort, er prisen pr. løyve for voksne dyr alt fra halve dyret og oppover til syke priser. Med noen kontakter ligger fair pris på 3500-5000. Mange bønder som også går leie etter et par uker av jakta, og bare er glade til at noen andre jakter for halve dyret.

 

Terrenget høres muligens noe kjipt ut. Det forholdet at der er "blåbærplukkere" i terrenget trekker også ned.

 

Det er ikke jaktet i terrenget forrige år? Hvorfor ikke?? Dårlig terreng? Er der tilgang på ok veier inn i terrenget? Hvor stor del av det er i praksis jaktbart m.h.t. storvilt?

 

Markedstrykket i Stavangerregionen er vel ikke akkurat lavt for tiden, hverken innenfor den ene eller andre bransjen. Oljefolket gir ofte blaffen i hva de må betale.

Link to comment
Share on other sites

Tror trykket her e rimelig stort ja, ikke lett for en fra byen, uten gode kontakter på landet å slippe til jaktterreng uten å måtte kl kurere med prisene til oljeselskap, eller andre med mye penger. For min del hadde eg vært fornøyd om det bare var rådyr/bukkejakt. Til en annen pris såklart

Link to comment
Share on other sites

Kva vil de sei er rett pris?: Valdet er tildelt 9 dyr 3 hann 3 ho og 3 kalv. 4 grunneigarar lik del på kvar. Det er slik at alle dyr som blir skotne blir delt på 4, med unntak av helgene .Er ein ikkje med på jakt då så får ein ingen ting om dei andre skyt.Altså på kvardagen blir alle dyr delt på 4 uansett kor mange som jaktar. I helgene så må alle som har del vere med ellers får ein ingen ting.

Ein må pårekne at det ikkje blir skote full kvote. Det har kun skjedd unntaksvis når kvoten har ligge på 5-6 dyr.Siste 4 år har antal jegerdagsverk per felte dyr variert frå 28.7 til 8.5 i fjor som var eit usedvanlig bra år. Eg vil nok tru det høgste taler er nærmare normalen enn det siste.

Fellingsprosenten er varierande ,men ligg i snitt siste 3 år på 75% og det må som sagt påreknast stor innsats av jegerane for å få fellt dyr. Tidlegare har prosenten lege lågare i snitt. Sett hjort per jegerdag siste 3 år er 0.7. Felt hjort på innmark utgjer siste 3 år kanskje mellom 15-20%.Tidlegare var dette litt høgre,men no er hjorten ikkje så ofte å sjå på innmarka lenger. Hjort skoten i utmark må parteras og bærast ned på ryggen fra fjellet. Terrenget ligg 200-1200 moh Kor mykje kan ein grunneigar rekne med for å få ein slik andel? Med slike klausular så reknar eg det som mindre verd enn om ein jeger kjøper eit visst antal løyver og får det han skyt. Må legge til at dyra ikkje er spesiellt store i området. I fjor var det veldig stort uttak i området dvs totalt for fleire vald. Kor mykje dette har å seie for bestanden i år er usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Med alle de (noe sære) heftelsene du nevner, synker prisen betraktelig. Det er i dette tilfellet ikke bare å "kjøpe seg" jakt/ jaktterreng, en må også følge kulturen til de resterende andelseierne, deling av kjøtt i (you name it) like deler, jakte på bestemte tider osv. Personlig liker jeg å ha kontroll på det kjøttet jeg selv skal spise,- ikke at flere jegere har hatt hånd om maten, under gjerne uhygieniske forhold med partering i felten etc. Nok om det...

 

Prisen? Vanskelig å si. Kommer an på det lokale markedet på stedet, befolkningstetthet etc. Selve jaktopplegget virker i alle fall ikke særlig salgs/ næringsvennlig, og kan sikkert i så måte forbedres.(?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...