Jump to content

Tråd om minimumsutstyr for å være konkurransedyktig


HS Precision

Recommended Posts

I og med den gryende interessen for dette, tror jeg det vil være seg på en plass med en tråd der de mer erfarne lirer av seg hva de mener som er et MINIMUMSKRAV til rigg og utstyr for å kunne hevde seg på en god dag.

Da tror jeg det blir lettere å orientere seg for de som lurer på om det de har er godt nok, og om hvor mye penger som er fornuftig å legge i de forskjellige delene av en rigg.

 

Jeg har ikke prøvd den, men jeg mener eks. å ha lest på stykket om en Burris kikkert som noen har god erfaring med. Sånne ting.

 

Alle skjønner at en dyrere kikkert/rifle etc. etc. sikkert er bedre, men hvis vi ble enige om hva som var minimum for å ha noenlunde "value for money" så er sikkert veeeeldig mange interessert.

 

Da vil jeg som eksempel begynne med hva jeg ville kjøpt hvis min økonomi er som den er i dag, og jeg IKKE hadde hatt noenting(grunnen for at den er slik er kanskje fordi jeg har et og annet :lol: , men ok) basert på det jeg mener å vite.

 

Jeg hadde kjøpt den billigste brukte Remington 700 jeg fant, eks. noen av de som står på sidene til Jakt&Friluft. Denne ville jeg satt i et Lothar Walther løp hos en Børsemaker(gjerne svart løp), og bedt pent om å se over kassen når den først var delt, og beddet den. Denne ville jeg satt i et Speed-lock kit(det gjør du selv)

Dette burde kunne gå an for 8000.- totalt

Så ville jeg kjøpt den Burris kikkerten montert i greie stålmontasjer. 3500?(hva koster den så skal jeg editere)

Så ville jeg kjøpt et Lee ladesett til, med Collet diesettet.1500.-?

Deretter ladeboken, og studert litt...og lest i tråder og emner på nettet om presisjonsskyting og utvikling av ladninger.

Deretter ville jeg gått på skytebanen og plukket 308 hylser, gjerne av de galningene som kaster Lapua hylser, og Norma.

 

Da tror jeg at jeg skulle være konkurransedyktig og hevdet meg i topp 5 med flaks på en god dag for 12-13000.- for TOTALT utstyr. Alle som vinner har en god dag tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noen erfaring med remington kassene, har jeg inntrykk at de skal rettes av i fronten for å "sikre" optimal stabilisering/tiltrekking av pipa (bryster rett)..

 

Vet ikke om det er det du mener med å "se over kassa"?? Når ting og tang allerede er fra hverandre, skulle ikke kostnaden med å få det gjort i samme slengen øke prisen noe spesielt..

 

Ellers er jo ett medlemskap i det lokale skytterlaget for å få tilgang på rimelige ladekomponenter samt treningsmuligheter verdt å nevne..

 

Av andre rimlige ting som har betydning er gråblyant og notisblokk til hyppige notater...:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det eg lurer på. Har ein custom rem 700,i 223. Kunne det vært ein ide. Og skaffe ein ny bolt og et løp i 260 rem, for og ha et brukbart kaliber til langhold. Eller er ein 7mm SAUM mulig? Og et bedre valg? Er litt usikker på 260 satt opp imot 6,5-55.Har sett på den linken her at 260rem blir brukt til langhold i USA.

Link to comment
Share on other sites

Her er det også et avgjørende spørsmål om HVA man egentlig greier å gjøre selv også. Det senker prisen betraktlig!!

 

Nå tenker sikkert alle: ååååå nei, nå begynner'n med denne Mauseren sin igjen. Og det har jeg lyst til, men skal spare dere. Den er jo omtalt "et par ganger" før. (Den har fått "ny" stokk nå da.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det eg lurer på. Har ein custom rem 700,i 223. Kunne det vært ein ide. Og skaffe ein ny bolt og et løp i 260 rem, for og ha et brukbart kaliber til langhold. Eller er ein 7mm SAUM mulig? Og et bedre valg? Er litt usikker på 260 satt opp imot 6,5-55.Har sett på den linken her at 260rem blir brukt til langhold i USA.

 

Tror nok 6,5x55 er klart å anbeafale for oss norboere, over 260 Rem. Du har litt mere hylsevolum å fylle opp med drivstoff hvis du skal sende avgårde noen skikkelig "spyd"(tunge kuler). :wink:

Og tilgangen på komponenter er også avgjørende synes jeg.

MEN hvis du allerede sitter på ei kort kasse, DA skal jeg holde kjeft. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde vel egentlig ikke uttale meg, da jeg ikke har på nær så mye kompetanse som de store gutta over her :)

 

Men hvis jeg skal trekke noen erfaring ut i fra ett par riflebygg jeg har hatt i de siste årene, så tror jeg (vaske munnen med såpe) at jeg hadde kjøpt en Sauer i 6,5x55 og skrudd en Burris eller Bushnell på toppen. Sånn rent økonomisk altså.

Og også omregnet i tid...

 

Nå besitter ikke jeg noe optimalt langholdskaliber heller, bare en 6BR og en 308. Presisjonspotensialet i disse er greit nok til å trekke holdet noe ut over anbefalt skyteavstand på storvilt men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok 6,5x55 er klart å anbeafale for oss norboere, over 260 Rem. Du har litt mere hylsevolum å fylle opp med drivstoff hvis du skal sende avgårde noen skikkelig "spyd"(tunge kuler). :wink:

Og tilgangen på komponenter er også avgjørende synes jeg.

MEN hvis du allerede sitter på ei kort kasse, DA skal jeg holde kjeft. 8)

 

Trenger ikkje holde kjeft. Det var jo dette eg spurte om. Men det er litt fram i tid, så eg ender vel opp med ein 6,5-55. Og ein 223. Jatakk begge deler. :D Får sjå til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Minimumsutstyr....

 

Når jeg kikker in i skapet, det må jeg gjøre fra tid til annen da børsene altfor skjelden får komme ut derfra, ser jeg rikelige mengder med smelljern som har bruksområde fra 50-"mange hundre" meter.

 

Det jeg mangler er et spotteskop. Hva er det billigste man kan klare seg med, hva er det beste, og hva er mest valutta for pengene? Lurt å kjøpe fra statene?

 

Kan dette være noe: http://www.midsouthshooterssupply.com/item.asp?sku=001258314?

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv 243 Win. Har en små-langt Lilja løp som fiser en 105 grs berger VLD kule avgårde i 948 m/s. Har brukt den på avstander opp til 1000 meter. Langt fra perfekt, men ikke helt ubrukelig heller. På 1000 meter må jeg justere 28 MOA i høyden og 6,5 for 4 m/s sidevind (kula har en bc på 0,556. Var forøvrig en sommerdag med 21 grader når disse tallene ble brukt).

Om en 6mm patron kan brukes på lange hold, mener jeg mye avhengiger av om man klarer å stabilisere de noe tyngre boattail kulene og helst får litt grei fart også.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

billigste du får som er ett minimum er swaron på kjøp og salg nå

 

At Swarovski har kvaliteter er helt klart, prisen på den du viser til var heller ikke ille. Men jeg lurte egentlig mer på om det finnes noe som er godt nok, uten at man nødvendigvis må kjøpe det beste. Etter det jeg kan se er amerikanske butikker fulle av kikkerter som koster 10-50% av europeiske produkter, og det må vel bety at noen også bruker disse? Og, er det noen som skyter mer på lange hold en disse kompisene våre fra amrikania?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...