Jump to content

Sako vs Tikka


oglan

Recommended Posts

I utgangspunktet er det to forskjellige konstruksjoner. Tikka er eid av Sako, men teknisk er de forskjellige. Kan prøve å sette opp noen sammenligninger (gjelder da Tikka T3 og Sako 85).

 

Låskasse: Tikka leveres kun med lang låskasse, Sako leverer forskjellige lengder til forskjellige kalibergrupper

Sluttstykke/låsing: Tikka har to låsehaker og 90 grader hevarmsløft, Sako har tre låsehaker og 60 grader hevarmsløft

Sikring: Begge har (så vidt jeg vet) skyvesikring som kun låser avtrekk

Magasin: Tikka har enkeltradet uttakbart boksmagasin i plast, Sako har uttakbart kryssmatende boksmagasin i stål

Skjefte: Tre- og laminatskjeftene er stive og bra på begge. Syntetskjeftene er stivere mer forseggjorte på Sako, bl.a. med gummiinnlegg i grepsflatene

Detaljer: Tikka har underbeslag og boltmuffe i plast, Sako har de samme delene i stål

Presisjon: Begge er i toppklassen, ingen påtagelig forskjell

 

Konklusjon: Sako 85 er et mer påkostet våpen enn Tikka T3. Om du synes forskjellene rettferdiggjør prisen må du selv vurdere. Det enkelte klager på ved T3 er plastdetaljene, spesielt magasinet og boltmuffen. Jeg har ingen av disse riflene selv, men flere av jaktkameratene mine går med T3, og ingen av dem opplever dette som noe problem. Det går nok mest på smak og behag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Angående presisjon så holder eg en knapp på tikkaen pga stivere låskasse.

Hadde lyst på en lett fjellrifle og samelignet sako finnlight med tikka lite,legger du begge riflene ved siden av hverandre så ser tikkaen billig ut i forhold til Sakoen. Boltgangen omtrent lik + til tikkaen avtrekk virker helt likt utseende +++ til Sakoen.

Men så er det jo opp til hver enkel å avgjøre om Sakoen er verdt mer en dobbelt av Tikkaen. En ting er sikkert med tikkaen med svart løp den må ha olje ellers ruster den fort.

Angående plast så ser eg ikkje problemet. Det er med å gjøre rifla lett og rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Noen forskjeller:

 

Hvis tennhetta punkterer får man ikke løse sluttstykkedeler i ansiktet med Sako.

 

Boltstopperen på Sako treffer et punkt på sluttstykket som ikke er anleggsflate på låseklakken. Det innebærer at man unngår grader på låseklakken som gir tregt hevarmsløft eller i verste fall også igjen lager grader på anleggsflaten i låsekassa. Ikke le, dette har jeg hatt på 2 rifler som riktognok ikke var Tikka.

 

Utkastereren på Sako er mekanisk tilsvarende M98. Ikke et fjærbelastet ministempel.

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka i finkaliber og Sako i grovere stuff.

 

Begge er gode børser å skyte med. Men det ligger litt mere "tyngde" å kvalitet bruksmessig og. Føler vel at Sakoen er mere komplett.

 

Som å sammenligne Tunge Tyske biler mot japanske blikkbokser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...