Jump to content

leoupold qr hjelp


nebbet

Recommended Posts

hei

 

noen som kan vise hvordan leoupold quick release systemet skal stå i låst posisjon?

jeg tror at den du vrir på for å sette fast kikertsikte mitt ikke har blitt vrid over skikkelig, jeg klarer det ikke med henda iallefall. tør ikke bruke tang da jeg er redd de skal knekke..

 

vrideren står beint opp på fremre og bakre står står litt fremover,

ser for meg at vriderene skal stå beint framover. ( jeg tenker her at pipa er retning frem)

 

på forhånd takk

 

-Nebbet-

Link to comment
Share on other sites

Idelt sett skal de stå ca kl 22.00. Strammer du for mye, drar du de helt rundt, ødelegger gjengene. De viktigste er å stramme passe, og samtidig ikke dra til for mye. (Du setter ringene inn på "kl. 15" og strammer spaken forover til mellom kl. 24 - 22. (Trorlig ender du normalt opp mellom 23 - 22).

Link to comment
Share on other sites

Med hva slags apparat "føler" du at det er for lite? At dine ringer sitter fast når hendelen står rett opp betyr bare at toleransene er trange. Du kan jo kjøpe deg et par nye ringer å håpe på at kilesporet er litt større på de, sånn at følelsene dine blir som de skal :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle hvor "spakene peker", om det er kl 3 eller 9. Etterat du har stramt dem til kan du ta tak i spaken og dra den litt ut, da vil du se at spaken dekker en sekskantet mutter ved hjelp av ei fjær. Man kan da enkelt sette spakene i hvilken retning som passer deg og våpnet best.

 

For all del ikke bruk vertøy til å stramme. Bruk tommelen og press godt til(hjelper jo litt med litt innebygd moment i fingrene:) ). Skulle ringen ryke ved stramming ved håndmakt ville jeg reklamert. Bruker kun L-qr ringer på mine rifler og de har tålt at jeg strammer godt til.

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle hvor "spakene peker", om det er kl 3 eller 9. Etterat du har stramt dem til kan du ta tak i spaken og dra den litt ut, da vil du se at spaken dekker en sekskantet mutter ved hjelp av ei fjær. Man kan da enkelt sette spakene i hvilken retning som passer deg og våpnet best.

 

For all del ikke bruk vertøy til å stramme. Bruk tommelen og press godt til(hjelper jo litt med litt innebygd moment i fingrene:) ). Skulle ringen ryke ved stramming ved håndmakt ville jeg reklamert. Bruker kun L-qr ringer på mine rifler og de har tålt at jeg strammer godt til.

 

Tror nok du ikke tenker på samme type qr som trådstarter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, har sånn Leupold Q.R baser og (snart)ringer liggende i skuffen min, og lurer på er dette brukbart system?. Er dere som har dette på riflene deres, fornøyde med dette systemet?. Jeg skal montere det på når jakta er slutt, for nå er rifla klar til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Joggen: Helt genialt med QR - hvertfall hvis du har flere kikkerter. Et system du kan stole på.

Eks. en liten skogskikkert og en skumringskikkert går på samme basene uten treffpunktforandring.

Så kan en bytte om som en selv føler for :)

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt, har sånn Leupold Q.R baser og (snart)ringer liggende i skuffen min, og lurer på er dette brukbart system?. Er dere som har dette på riflene deres, fornøyde med dette systemet?. Jeg skal montere det på når jakta er slutt, for nå er rifla klar til jakt.

 

 

Har systemet på 3 rifler. Ved montering på den ene måtte jeg be forhandleren sende meg en ny ring - den låste ikke skikkelig, men ble bare dratt rundt. Sikkert en fabrikasjonsfeil i forhold til toleransen.

 

Fungerer greit til mitt bruk, men pleier ikke ta kikkertene av og på i tide og utide, så skal ikke uttale meg om endring i treffpunkt o.l. I alle fall greit å kunne ta av kikkerten for vedlikehold/ transport (pleier ikke gjøre det), og vite at du kan montere igjen på 5 sek og forhåpentligvis treffe nokså likt.

 

Pass på at baser etc. er 100% linet opp beint og i vater før du monterer ringene. (Har aldri vært noe problem hos meg). Deretter skrur du fast kikkerten i ringene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...