Jump to content

Gammel Wingmaster 870, nytt løp?


TJ-Wingmaster

Recommended Posts

Hei.

Ny her inne, så vær snill med meg!

 

Har en 1972 Remington Wingmaster 870 kaliber 12/70 med justerbar choke på, som jeg stortrives med på fugljakt! Har de siste årene begynt å gå mer på storfugljakt enn etter rype, så nå tenker jeg på å kjøpe meg et nytt løp fra Remington for å kunne bruke magnumpatroner..... Man får jo utrolig mye kjekt fra "over there" til Wingmaster`n!

 

Det jeg lurer på er:

1: er det "bare" å skifte løp på hagla, uten noe om og men (da tenker jeg på det rent mekaniske, ikke lovverket), og begynne og bruke magnum ammunisjon, eller må jeg gjøre noe mer med hagla?

2: hvilket løp bør jeg gå for? har sett på "Super magnum": http://www.remingtoncountrystore.com/PartsProductCompact.aspx?catalogid=1&categoryid=3566&productid=2829&topcat=1038. Vil dette være bra nok til mitt bruk etter storfugl?

 

Andre tips, hint og vink som dere måtte ha om oppgraderinger av 870`en, mottas med takk! :D

 

Mvh

TJ

Link to comment
Share on other sites

På 70-tallet var det to varianter av 870-låskassen i kalier 12, standard og magnum. 12/70 er standardkassen, og da er utkasteråpningen for kort til magnumhylser. Ut over det er jeg 95% sikker på at et 3"-kamret (76mm) løp går rett i, men du vil få funksjonsproblemer hvis du bruker magnumpatroner.

Supermagnum er 3 1/2"-kamret (89mm), bare glem det i forhold til haglen din.

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke finner løp i magnum som passer hagla di så blås i hele magnumen... du klarer deg utmerket uten, det er bare 6mm forskjell i vanl magnum og standard 12/70. snakk med din våpensjapp så finner han garantert patroner som er friske nok i massevis. har prøvd dette selv med 12/70 kontra 12/76 og i alle 3 haglene går 70 ammo jevnest og med samme inntr i finer som magn ammo. skal man først bruke magn så har jeg mere tro på at 12/89 er merkbart mer potent enn 12/70.

Link to comment
Share on other sites

På gamle Rem.870 Wingmaster som bare var trykktestet for vanlige 12/70 skudd bør det ikke brukes 3" magnum løp og patroner...låskassa og sluttstykket på de eldre 870 12/70 greiene var ikke laget for magnum ladningene, men du må kun sjekke dette med kompetente Remington børsemakere, hvis du lurer på det.

 

Utkasteråpningen og sluttstykket på 870 12/89 supermagnum er trykktestet og større enn 870 12/76, slik som 870 12/76 kan være trykktestet og større enn de gamle 870 12/70.

 

Det finnes også 12/70 magnum patroner som kun skal brukes i 12/76 magnum trykktestet løp.

 

Jakt og friluft i Arendal har visst en Remington klarert børsemaker som vet om det her.

Link to comment
Share on other sites

På gamle Rem.870 Wingmaster som bare var trykktestet for vanlige 12/70 skudd bør det ikke brukes 3" magnum løp og patroner...låskassa og sluttstykket på de eldre 870 12/70 greiene var ikke laget for magnum ladningene, men du må kun sjekke dette med kompetente Remington børsemakere, hvis du lurer på det.

 

Utkasteråpningen og sluttstykket på 870 12/89 supermagnum er trykktestet og større enn 870 12/76, slik som 870 12/76 kan være trykktestet og større enn de gamle 870 12/70.

 

Jakt og friluft i Arendal har visst en Remington klarert børsemaker som vet om det her.

 

Takk for nyttig info! Tenker jeg tar en telefon dit når/hvis jeg finner ut at jeg skal "oppgradere". Ser vel ut til at det kanskje vil være like greit å kjøpe en ny magnumhagle, så kan jeg heller bruke Wingmaster`n til "småfugljakta". :-)

Nå skal det sies at jeg allerede vært på storfugljakt med vanlige 12/70 ammo med 42g ladning. Funket fint på orrfugl, men føler selv at jeg ville blitt mer usikker på å løsne skudd hvis det feks dukket opp en tiur på rundt 5kg på litt avstand....

 

Gleder meg til jaktstart!

Link to comment
Share on other sites

Brukte 870 Express i 12/89 selges på Finn fra kr 2.500,- og oppover. Kjøpte nesten en 887 i 12/89 før ferien for kr 2.000,- men der var jeg for treig. Det er omtrent det du må gi for et løp med løse choker hos Midway. Ser at prisene har steget litt siden det nærmer seg jaktstart, men man kan alltid prute...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Brukte 870 Express i 12/89 selges på Finn fra kr 2.500,- og oppover. Kjøpte nesten en 887 i 12/89 før ferien for kr 2.000,- men der var jeg for treig. Det er omtrent det du må gi for et løp med løse choker hos Midway. Ser at prisene har steget litt siden det nærmer seg jaktstart, men man kan alltid prute...

 

- Øivind

 

Ja kikket litt på bruktmarkedet.. Ser de ligger på rundt 3000 nå.. Da frister det jo nesten å slå til med nytt;

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/870-super-magnum-syntet-12-89-66-cm-1045856

 

Vi får se... :-)

Link to comment
Share on other sites

Prisen er grei den, bare husk at dette er en Express, og den er ikke blånert, men har en fosfatisert finish som tåler vann dårligere (Antakelig fordi vannet bli liggende på den ru overflaten), men som kan mettes med olje, eventuelt Dura Coat.

 

Lurer på hvorfor XXL sluttet å ta inn 887'n, roterende sluttstykke og polymer på alle utvendige flater høres ut som en evighetsmaskin? Ble antakelig litt for grovt for det norske markedet? Leste på amerikanske nettfora at denføltes som en kaliber 10.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...