Jump to content

Problemer med KADETT vekselsett til CZ75B


Ole Brum

Recommended Posts

Det finnes sikkert flere tråder om dette, men i farten fant jeg ikke noen.

 

Har kjøpt et KADETT cal22 veklselsett til min CZ75. Det samler fint, men problemet er å få den til å fungere.

Det klikker alt for ofte til at dette er morro. Tennstempelet lager merke på patronen men ikke nok til at skuddet går. Neste avtrekk setter som oftest av skuddet.

 

Følgende er gjort:

 

Utdrageren lå an mot utsparingen på kammeret i så stor grad at det "kan" ha ført til at sluttstykket ikke kom helt fram og derfor kunne patronen muligens mangle noen tidel/hundredel på å være helt på plass. Hvis tennstempelet brukte energi på dytte patronen helt inn ville kanskje ikke stempelet ha nok energi igjen til å sette av skuddet. Dette er fikset, filen er brukt og nå når sluttstykket helt fram.

 

Tennstempelet er tatt ut og hele sulamitten er grundig rengjort slik at det ikke er avleiringer som holder igjen tennstempelet.

 

Tennstempelfjæra er kortet ned 1/3 -1/2 omdreining slik at den ikke skal være like hard.

 

Ikke noe av dette har gjort noen større forskjell. :(

 

Kan det tenkes at tennstempelet er for kort? Burde det forlenges? Framme eller bak?

 

Avrekksfjæra, den som slår hanen mot tenstempelet kan strammes, men når pistolen fugerer aldeles utmerket med 9mm er jeg noe tilbakholden.

 

Bør jeg laborere mer med tennstempelfjæra og korte denne mere?

 

For langt tennstempel og/eller for svak fjær skal etter hva jeg hører kunne forårsake at pistolen går i fullauto, og det er slett ikke ønskelig.

 

Noen andre med lignende problemer? ( Det burde være det for etter kjøpet har jeg forstått at det er vanlig å slite med funksjoneringen til KADETT settet. ) Hva har dere gjort? Har det kurert alle problemer?

 

Alle forslag tas imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen i 9mm utgave kjøpte jeg ny for ca 15 år siden, ( eller deromkring ). Fjæra er orginal.

 

Cal22 settet kjøpte jeg for et par uker siden og det var brukt. Han som solgte det har hatt det siden det var nytt, og han har bare skutt noen få skudd i det. Vi er i samme pistolklubb, og treffes jevnlig på banen. Har ingen grunn til å mistro han på det han sier.

Link to comment
Share on other sites

Det krever mer kraft å sette av en .22lr enn en sentertent patron. Sett i en hardere slagfjær.

 

Vær også oppmerksom på din egen måte å skyte på. Hvis du skyter praktisk-stil med høyt grep og tomlene hvilende på sikringsfløyen, så kan tomlene subbe langs sleiden og ta nok kraft til at den ikke får kraft nok til å dunke patronen inn i kammeret.

 

Tohåndsskyting kan også medføre det som på nynorsk heter "Limp Wrist". Dvs du fjærer bort den lille energien i rekylimpulsen .22lr patronen avgir til omlading. Når man skyter med en hånd er dette sjelden et problem.

 

Olje: Olje funker som en viskøs demper, jo tykkere jo mer demper den, og en allerede liten rekylimpuls kan dempes ytterligere av dette. Tørrpuss glideflatene, og bruk remington dry lube istedenfor (husk å legge nytt lag ofte siden dette slites bort etter noen hundre skudd.).

 

Ammunisjon: Slike ombyggingssett funker ofte best med kraftig ammunisjon. Er ikke sikkert det funker med CCI std, forsøk Remington Thunderbolt/Yellow Jacket eller andre patroner med litt mer futt.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte bytte ut hovedfjæra fra en uorgial, lettere 16 pundfjær, til den orginale 20 pundfjæra etter at jeg prøvde kadet settet. Jeg fiklet veldig mye fram og tilbake for å få et avtrekki cz-en min som var lett nok til at jeg kunne skyte presist nok, men fortsatt ha en tennfjær som var kraftig nok til å få tenning på cci std i kadet'en.

 

Jeg oljer kun de delene hvor metall beveger seg mot metall, skyter både med en og to hender. og har ikke hatt klikk etter at jeg satte tilbake 20 pundfjæra.

 

De eneste problemene jeg har hatt med kadet'en er at tomhylsene står som en skorstein i utkasteråpningen etter skudd, forsåvidt et enkelt problem å fikse (og at sidemannen klager over at jeg kaster litt for mye messing på ham...)

 

Skyter stort sett bare med CCI standard.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
På 14.8.2011 den 22.38, Kjell B skrev:

De eneste problemene jeg har hatt med kadet'en er at tomhylsene står som en skorstein i utkasteråpningen etter skudd, forsåvidt et enkelt problem å fikse

Gammel tråd, men kanskje noen vet, og kan ta seg bryet med å forklare hvordan man fikser dette enkle problemet? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...