Jump to content

Korrosive tennhetter, kurant ammo generelt.


Måfåtølleiv

Recommended Posts

Kan nokon seie noko generelt om kor lenge korrosive tennhetter vart nytta i ammunisjonsproduksjon i vestlege land? Kva for rådgjerder bør ein ta etter skyting med ammunisjon av denne typen?

Har til dømes fått tak i noko 9mm av amerikansk krigsproduksjon(44årg. 9mm ball Mk2z), er dette skytegreier eller noko som samlarar går av skaftet for?

Av dei mest vanleg tilgjengelege kalibra, (militære frå 1900 talet)er det noko som ikkje bør skytast grunna samlarverdi eller tryggleik eller andre moment? (Eg har skjønt at forskjellar i mantel kan føre til auka løpslitasje.)

Link to comment
Share on other sites

Som en tommelfingerregel regner jeg all vestlig militærammo produsert tidligere enn ca. 1960 for korrosiv. To unntak er .30 US Carbine og 7.62x51mm NATO.

 

For østeuropeisk ammo legger jeg på 20-25 år ekstra.

 

Se http://www.ashlandlakegunclub.org/docs/CorrosivePrimerRedux.pdf for mer info om en rekke vanlige kalibre. For 9mm har jeg ikke noen gut feeling annet enn at jeg ville tatt med vindex/varmt såpevann/whatever til banen hvis du velger å bruke ammunisjonen. Dette er krigsammo og jeg tipper den har korrosive berdanhetter.

 

Samlerverdi i Norge har jeg null snøring på, her borte er det fremdeles så mye overskuddsammo tilgjengelig at samleverdien for det meste av kurant ammo er neglsjerbar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Mot slutten av 1950 tallet var all vestlig ammunisjon forsynt med rustfrie tennhetter. US Carbin hadde imidlertid slike hetter under andre verdenskrig grunnet at gassuttaket med tilhørende stempel for drift av mekanismen, kunne korrodere fast ved bruk av tradisjonelle tennhetter.

Forholdsregelene ved bruk av gamle tennhetter , som inneholder kvikksølv, var enkel ,men lite kjent, nemlig puss av pipe med spytt eller såpevann.

Allerede under krigen utviklet man imidlertid solventer til millitært bruk, som oppløste kvikksøvavleiringene som skapte problememer for gassdrevne våpen . USA , Tyskland og Sovjetunionen hadde slike våpentyper . Hoppes nr 9 er et nyere produkt og andre kom senere .

Dersom man studerer støtbunnen på Mausere så kan man på enkelte våpen se en liten ring av korrosjon rundt tennstempelhullet.

Det er gasslekkasje mellom tennhette og tennhettelomme i hylsebunnen og skadene disse forårsaket.

På Schmeisser maskinpistoler ( og andre MP er ),tilsvarende korrosjon på fremsiden av magasinenes øvre del.

Link to comment
Share on other sites

Kvikksølv er egentlig ikke problemet her. I moderne tid er det KClO3 (kaliumklorat) i tennhettene som er synderen. Etter detonasjon dannes kaliumklorid (KCl) som er like korrosivt som bordsalt (NaCl). Kvikksølv(fulminat) var et problem i dette henseende på 1800 tallet.

 

Forøvrig finnes det bedre pussemidler enn Hoppes #9 for å fjerne disse saltene. Min favoritt er Sweet's 7.62 som har nok ammoniakk til å fikse både salt og kopperavleiringer. Selv etter store mengder syrisk 7.5x54 er MASene mine blanke og fine når jeg bruker denne væsken. Ellers funker god gammeldags vindex svært så bra. Behandler man korrosiv ammo på samme måte som svartkrutt så løser problemene seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fått tak i noen gamle 30-06 patroner som var pappeske forseglet med plast. Inni lå det et grønt patronbelte i tøy med en mengde 5 skudds klips. Bakpå står det R-A 1952 og på hetten står det R. patronen er ladd med bladkrutt og har berdan hette. Ikke noe korrosjon, bul på hette eller trykk i patronen. Kruttet brant tilsynelatende litt sakte ifht N160.

 

Er denne grei å skyte med vannpuss etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen hundre skudd av samme typen. Bare to stk har klikket.

Ellers så er det god puss som gjelder etterpå.........god samling er det på disse "gamlekara" også :)

Dem er tilvirket på Raufoss amunisjonsfabrikket......tror også kun disse finnes i helmantlede kuler.

Når det gjelder å bruke disse til jakt, så vet jeg ikke hvordan det ville gått. Men til "lek" er det fine greier :))

Smeller å sparker som en gammel hest..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...