Jump to content

.300 Win Mag i M98


Mastodon

Recommended Posts

Jeg har modifisert min mauser M98 med litt forskjellig i løpet av de 15 årene jeg har hatt den.

Men nå skal jeg brotsje om till nytt kaliber

 

Historie:

Tysk militær Mauser M98 med ørn og hakekors. Slipt felt på venstre side av fremre låsekasse bro og merket HÆR sammen med våpen nr.

 

Løp:

Det militære trappeløpet er skrotet og jeg har fått tak i et nytt og ubrukt sivilt mauserløp med glatte linjer. 1 på 11 riflestigning.

 

Låsekassen

Dette er en ombygd heimeverns Mauser. Ombyggingen omfattet omsmiing av hevarm, forlenging av magasinbrønn til 87mm og tilpasset materampa opp til kammeret, Timney kvart hevesikring, samt byttet til en fullt justerbar Timney avtrekker.

 

Bilde:

 

358v1g5.jpg

 

Stokk:

Boyds Varmint i Brown Laminate. En perfekt stokk for meg med supergodt grep.

 

Kikkerten er en Leupold VX-II 3-9x50 med Fine Duplex retikkel. God kikkert til storvilt jakt også i skumring.

Den hviler i Leupold Standard ringer med Leupold Standard skinne som er skrudd og limt til låsekassen.

 

Bilde:

x1aihf.jpg

 

 

 

Kaliber:

Jeg hadde bestemt med for et av de få kaliberene som har aner fra Valdres.

Nils Kvale fra Vestre Slidre utviklet .308 Norma Magnum. Dette må bli en bra elgvelter tenkte jeg.

Hylser får du i sverige til rundt 10 kr så da er du nede i en lav pris hvis en lader de om en 10 til 20 ganger.

Men minuset er at det er vanskelig å få tak i fabrikkammunisjon utenfor Skandinavia.

I tillegg koster en ferdig rulla 55 kr smellen hos Jakt&Friluft.

Så begrenset tilgang på fabrikk ammunisjon i det store utland, (Har en drøm om en jaktreise en gang),

gjør at jeg legger vekk denne tanken.

Men Amerikanerene har laget en patron med nesten identisk prestasjon, nemlig .300 Winchester Magnum.

Jeg fikk i dag låne tre stk .300 Win Mag og prøvd de i magasinet. De passer fint med patronlengde 85,3mm.

Så jeg har nå endret mening og har nå lyst på .300 Win Mag. Det hjelper og å ha 100 hylser som jeg får gratis:)

Samt at du får opp i mot 20 forskjellige ferdigrulla over disk nesten overalt i verden.

 

Hva sier kammerets medlemmer om dette? Noen som har erfaring med .300 Win mag i en M98?

 

 

Gjenståene arbeid:

 

-Brotsje opp kammeret

-Utvide støtbunn på sluttstykket

-Bedde stokken

-Lodde av fremsiktet og reimbøylefestet

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I det siste har det vert lite tid til dette prosjektet. Men nå har det blitt forandinger på det:)

Var i dag hos børsis og hentet Mauseren etter oppkamring til 300WM.

Her ble materampa justert og polert, støtbunn er utvidet.

 

Så kommer jeg til Beddingen. Låsekassen ligger litt lavt i stokken og det gjør at jeg må ta av litt for å få ting til å gli glatt.

magasinbrønnen har per i dag ikke kontakt med låseassen. det er 1 mm gap i mellom.

Når kassa er beddet vil den ligge litt høyere i stokken og gapet bli kanskje 3-4 mm.

 

Spørsmål 1:

Trenger jeg ta ut for underbeslag/magasinbrønn slik at det er kontakt?

 

Jeg har allerede kjøpt Score-High Pro-Bed 2000 8 oz Glass Bedding Kit Brown fra Midway.

Jeg har ikke beddet før men studert en del tutorials på internett.

 

Spørsmål 2:

Hvor mye av denne beddemassen trenger jeg å blande til for å bedde denne riflen?

Holder det med halvparten, eller må jeg bruke mer/mindre?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det beste er om du søylebedder rifla. Altså lime inn to søyler som ligger mellom underbeslag og låskasse som skruene går gjennom. Gjorde det da jeg bedda mauser'n min og lot søylene værre så lange at det var 1-2mm glap mellom toppen av magasinbrønn og låskasse. Da er jeg sikker på at mekanismen sitter fast i stokken og ikke ligger å vipper. Jeg beddet like gjerne både låskasse å underbeslag da jeg først var i gang :mrgreen: lykke til :D

Håpper det var forstålig :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nå endelig fått tid til å gjøre noe mere med Mauseren min..

(Det har gått med mye tid til å ferdigstille laderommet, og som småbarnsfamilie vet man jo hvordan det er med tid til hobbyer...)

 

Jeg leste litteraturen som fulgte med Pro-Bed settet og der stod det at jeg like gjerne kunne bruke beddemassen til søylebedding hvis jeg borret ut for skruehullet med en dia på minst .50". så jeg borret den opp på forhånd med et 13mm bor og utvidet det såpass at det ble så og si like bredt som sporet for underbeslaget.

La i papp og tapet den fast og beddet hele låsekassen.

Da ble det nok beddemasse i det bakre skruehullet til at jeg åpnet kun nok til at skruen fikk nok spillerom.

Fremre skruehull er litt spesiell da det ikke er friflukt i mellom låsekasse og underbeslag så så der er det utvidet enda mer. Men ikke mer enn nødvendig.

 

Etter dette har ting stått på vent... Jeg var dum nok til å si nei til børsemakerens forslag om å sjekke matingen. Det fikk jeg svi, for den kiler seg.

 

Derfor har jeg, i dag faktisk, tatt ut nok tre og beddemasse i sporet til underbeslaget slik at det har fått kontakt med låsekassen. (Les fremre Låseklakk/skruegjennomføring og magasinbrønn)

Blandet Pro-Bed massen med Silica Fume som fulgte med for å gjøre det mer som en fast masse som ikke renner.

La godt i mellom og opp mot kanten av sporet. Smurte slipp-stoff på underbeslaget og satte alt sammen i ettermiddag..

Da er det under en mm friflukt mellom låsekasse og underbeslag. (Gleder meg til å dele dette i morgen tidlig slik at resten av hedreprosessen går fortere med delene hver for seg.)

 

Kort og godt så kan jeg kungjøre at Score High Pro-Bed kitet er superbra. I allefall til meg og min første bedding:)

 

Børsa går i løpet av uken til børsis med et utvalg av ferdigladde patroner med flat spiss, vanlig spiss helmantel og blyspiss for finjustering av mating.

 

(Det hører til historien at en bekjent utvidet støtbunn og jeg tok det for god fisk at den matet fint. Noe den ikke gjør. Den må justeres der slik at patronen føres riktig inn i kammeret og ikke stopper midt i mellom.)

 

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

Nå glemte jeg bilder av fremgangen..

 

Som dere ser under er nå underbeslaget senket ned i stokken. Beddet med en tykkere masse som ikke renner. Jeg har også fyllt opp med beddemasse rundt og opp til kanten av sporet. Så langt ser det litt grisete ut men det må pusses og renses før ting er klart...

 

Jeg trenger synspunkter på om jeg bør ta av undersiden av stokken for å få frem underbeslaget eller om jeg bør la det være og heller pusse fint til sporet rundt og la det være som det er?

 

ndkco9.jpg

5bqp3a.jpg

vcvv9h.jpg

Link to comment
Share on other sites

På lørdag fikk jeg mulighet til å gjøre ferdig beddingen av underbeslaget.

Gjorde som deg Baikalgutten, beddet den med mer masse slik at det ble en millimeters gap i mellom toppen av magasinbrønn og låsekasse.

 

Litt filing og pussing av skarpe kanter rundt beddeområdet, samt rengjøring av alle involverte deler med tynner ble også gjort. Så nå er det børsemaker neste:)

 

Etter det skal stokken pusses ned og få en glattere finnish. så vaskes med tre rens og mettes med olje.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 year later...

Hva er max COL i magasin brønnen på mauseren med .300 WM?

 

Edit: Målte litt grovt(målestokk) på 6,5 kassa mi og der tror jeg att jeg skal klare en COL på 88 uten noen modifikasjoner så 90 burde la seg gjøre, som er det jeg vil ha..

 

Ser og du skriver 87 i første post:p

 

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ikke dum den der!

 

Men nå er far min børsemaker, fres og dreiebenk har vi hjemme og CNC maskiner der jeg jobber. Løp får jeg billig! Så da sparer jeg nok mer på og gjøre det selv, så kan jeg heller bruke de 4900,- på GRS stokk:) Vi har nå gjort 3 M98 prosjekter med nye løp, stokker, 4 lyddempere, baser, ringer og avtrekk (KV avtrekk er ikke dyre, men jaggu er de gode!) Det har nok ikke kostet meg 5000 kroner engang(Om man ikke skal regne på timer, men det skal man selvfølgelig ikke gjøre!)

 

Men om jeg ikke hadde hatt disse godene hadde jeg aldri sattigang noe prosjekt!! Hadde heller aldri bygget på en mauser(Som er det far min har peil på!)

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! 3+1 eller? Det er da ikke så ille? dette er uansett noe man kan gjøre noe med.. Hvilken snurr har løpet ditt og hvor lang COL har du plass til i magasine?

 

Jeg ser for meg tjukt løp med 1:9 snurr kanskje og GRS stokk

 

 

3+1 ja, men ender som regel bare på 3 så jeg slipper å presse ned patronene i magasinet for å dytte frem sluttstykket. Den kapasiteten holder jo for det meste av jakt her på berget, men skulle gjerne ha fårr økt kapasiteten. Skulle helst fått løst magasin, men det virker til å være vanskelig :(

 

Snurr på løpet er 1:9. Col har jeg ikke forsket noe på, så det har jeg ingen info om, men med fabrikk ammoen jeg har brukt så er det nok av mm igjen å gå på. Det lille jeg har ladet av trenings ammo har jeg lagt meg på samme col som jaktammoen....

 

JEg har også veldig lyst på en grs stokk, men har ikke muligheten eller lyst til å bruke så mye penger på denne børsa egentlig. Den ble kjøpt da jeg manglet en storvilt børse som var lovlig å jakte med i sverige. Nå tror jeg den skal få leve videre som en budsjett "langholdsrigg". Leter febrilskt etter en stokk som er mer egnet til tofot skyting enn den lille tynne jaktstokken jeg har nå....

 

Edit: Når jeg tenker etter så lurer jeg på om jeg har 1:10 tvist i løpet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...