Jump to content

Jakttur til Sverige


gåsa123

Recommended Posts

Hei ! Har da to spørsmål :)

1.Da skal jeg ha meg en tur på dåhjort jakt i september, og skal ha med meg to rifler en( har våpenpass på den ene) må jeg da bestille våpenpass til den andre rifla og?

 

2. Vi har bestemt oss for å ta ferja til Hirtshals og så kjøre til Sverige, må man da snede inn søknad om å ta med våpenene inn til begge landene ?

 

 

Ble litt rot, men håper dere forstår hva jeg mener :D

Takk :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg tatt med våpen inn i Danmark, men sånn rent formellt kan man vel ta med våpen gjennom utland uten å ha våpenpass. Det blir noe mer papairmas med eksport og importpapairer i tollen, men det lar seg gjøre.

 

Har i mange år tatt med våpen i transitt gjennom Finland og Sverige uten å ha våpenpass. Det fungerer helt greit, men forutsetter at tollstasjonen er åpne NÅR du passerer grensen. Er tollen stengt må du pent vente til de åpner!

 

Og spesiellt etter at Sverige gjorde det mulig å deklarere våpen på internett hvis du har våpenpass ser jeg ingen grunn til ikke å få innført alle våpnene i passet, derfor springmars til Onkel Blå og få det andre geværet innført!

Link to comment
Share on other sites

Og spesiellt etter at Sverige gjorde det mulig å deklarere våpen på internett hvis du har våpenpass

Det er vel ikke noe krav til våpenpass for å deklarere våpen på internett :?: Jeg har våpenpass, men har aldri hatt behov for det ved innførsel til Sverige (tvert i mot krever vel Sverige deklarasjon SELV om du har våpenpass?). Kanskje du sitter på info jeg ikke finner?

Undantag från uppvisande av införseltillstånd:

Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge behöver inte införseltillstånd vid införsel av jakt- och tävlingsvapen om giltig vapenlicens (eller motsvarande) utfärdad i något av dessa länder finns, och om vapnet införs för maximalt tre månader.

http://www.tullverket.se/innehallao/v/v ... 08931.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Riktig at Svenskene gir f... i våpenpasset.

De har sine egne regler som fungerer aldeles utmerket for alle brukere av internett.

At de derimot har så "krøkkete" regler for utlendingers bruk av lyddemper er en annen sak, men de kommer vel etter der også.

Link to comment
Share on other sites

Har lett i det vide og breie, på Tullverkets nettsider, for å finne regler ang inførsel av lyddemper til Sverige, uten hell. Må man søke spesiellt for å ha med lyddemper til Sverige?

 

 

Lyddemper er ikke lov å eie eller bruke i sverige, så tror kke det hjelepr å søke...

Link to comment
Share on other sites

@ S.Arnesen

Du tar i litt hardt akkurat nå. Svenskene må søke for å få kjøpetillatelse, men det er temmelig kurant saksbehandling på det etter hvert.

 

@308w

Du må søke det lokale politkontoret der du skal jakte for å få lov til å bruke lyddemper på jakt i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Og spesiellt etter at Sverige gjorde det mulig å deklarere våpen på internett hvis du har våpenpass

Det er vel ikke noe krav til våpenpass for å deklarere våpen på internett :?: Jeg har våpenpass, men har aldri hatt behov for det ved innførsel til Sverige (tvert i mot krever vel Sverige deklarasjon SELV om du har våpenpass?). Kanskje du sitter på info jeg ikke finner?

Undantag från uppvisande av införseltillstånd:

Du som reser in från Danmark, Finland eller Norge behöver inte införseltillstånd vid införsel av jakt- och tävlingsvapen om giltig vapenlicens (eller motsvarande) utfärdad i något av dessa länder finns, och om vapnet införs för maximalt tre månader.

http://www.tullverket.se/innehallao/v/v ... 08931.html" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har ikke brukt denne nettdeklarasjonen selv enda, men jeg hadde en lang og trivelig samtale på telefonen med en svensk toller om dette og han pratet nå om at nummer på vapenpasset skulle legges inn. Har du brukt systemet og vet anderledes er jo det bare hyggelig. :wink:

 

Finland er veldig opptatt av at de skal vite om alle våpen som ferdes i landet, de blir rimelig grinete om du ikke stopper og deklarerer alle våpen. De spør etter våpenpass men bryr seg ikke om at du ikke har det. De har vistnok noen spesielle bestemmelser om transit med våpen i militære kaliber. Måtte betale 30-40 Euro i gebyr for en 3 mnd tilatelse til å ha med pistol i 9mm. Språket ER et problem i Finland, men grensepolitimannen som skrev ut tillatelsen omtalte det som en "bæretillatelse", om de legger det samme som oss i en slik ordbruk er jeg ikke sikker på. Det kan også være problematisk å reise i transit med lånte våpen gjennom Finland, ha i allefall både utlånsærlæring OG kopi av utlåners våpenkort. Du kan likevel uansett bli nødt til å kjøre den lange veien rundt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...