Jump to content

Rifle med mulighet for løpsskifte? systemrifle?


ScareCrow

Recommended Posts

Er på utkikk etter en rifle med mulighet for å skifte mellom løp (kaliber)! Og deretter har jeg 4 spm!

Er førstegangsjeger og er ute og ser etter rifle (rifler) og har da følgende spm angående

 

- Tjener jeg noe på å ha en slik systemrifle med mulighet til å skifte løp/låsekasse kontra ha en "vassekte .308eller oen annet" ?

 

- Vil det være like god presisjon på vert enkelt kaliber som en "vassekte rilfe"?

 

- Er det mullig med at man da kan skifte løp? evt låsekasse ganske lett mellom fks .223 , 308 og 300 win mag? eller er det bare mellom like kalibre detter gjelder? som fks .223, 6,5 og mellom .308 og 30.06?

 

- Hvor enkelt kan man evnt skifte løp?er det slikt at man kan gjøre d i skogen feks på elgjakt og ser en tiur og da skifte fra 3006 til .223 og derretter tilbake? eller er det slikt at man må sette seg ned på kjøkkenbordet og skru og mekke en halvtime?

 

På for hånd takk! :D

Link to comment
Share on other sites

- Tjener jeg noe på å ha en slik systemrifle med mulighet til å skifte løp/låsekasse kontra ha en "vassekte .308eller oen annet" ?

 

Nei. Du tjener ikke på det. Ikke i kroner ihvertfall. Systemvåpen er dyre, systemvåpenløp likeså.

 

- Vil det være like god presisjon på vert enkelt kaliber som en "vassekte rilfe"?

 

Ja, det vil det.

 

- Er det mullig med at man da kan skifte løp? evt låsekasse ganske lett mellom fks .223 , 308 og 300 win mag? eller er det bare mellom like kalibre detter gjelder? som fks .223, 6,5 og mellom .308 og 30.06?

 

Ja og nei. Noen systemvåpen har mulighet for å bytte sluttstykkehode, slik at du kan veksle mellom "store" og "små" kalibre.

 

- Hvor enkelt kan man evnt skifte løp?er det slikt at man kan gjøre d i skogen feks på elgjakt og ser en tiur og da skifte fra 3006 til .223 og derretter tilbake? eller er det slikt at man må sette seg ned på kjøkkenbordet og skru og mekke en halvtime?

 

Du kan gjøre det i skogen, for det er ikke mange skruene. Hvor praktisk det er å drasse med seg et ekstra løp er en annen sak.... Noen systemvåpen krever ny innskyting etter at du har byttet løp.

Link to comment
Share on other sites

- Tjener jeg noe på å ha en slik systemrifle med mulighet til å skifte løp/låsekasse kontra ha en "vassekte .308eller oen annet" ?

 

Nei. Du tjener ikke på det. Ikke i kroner ihvertfall. Systemvåpen er dyre, systemvåpenløp likeså.

 

"Tjene" som i å spare noen kroner så er jeg enig. Men du tjener på andre måter. En av hovedfordelene er jo at du kun bruker opp en plass i våpengarderoben.

Og IMHO teller det mye i dagens politiske klima.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...