Jump to content

Kniver av tobbelobb


tobbelobb

Recommended Posts

Har drevet å plundret med å lage kniver i en stund nå. Etter noen forsøk begynner resultatene å bli greie... Slenger ut noen bilder og håper på konstruktive tilbakemeldinger:)

 

Første forsøk, ble lag ifbm at jeg kjøpte nytt skjefte til jaktriflen. Tenkte det hadde vært litt kjekt med en kniv i samme laminat. Litt lubben ble den men det får gå...

002.jpg001.jpg

 

Dette er den tredje kniven, den ble julegave.

0052.jpg245.jpg

 

Skaft: Pæretre.

Blad: Polar 70SS

Den faste turkammeraten, har fungert godt så langt. Veldig godt blad.

IMG_0276.jpgIMG_0279.jpgIMG_0286.jpg

 

Skaft: Eine

Blad: Nordell 80ATS

Denne sitter laft og løst i sliren, vurderer å lage ny.

DSC_1011.jpgDSC_1010.jpgDSC_1009.jpgDSC_1006.jpg

 

Skaft: Valbjørk, kamelbeinsplate, bøffelhorn

Blad: Eklund Fat Bob

Dette er nok den beste så langt.

IMG_0271.jpgDSC_1005.jpgDSC_1002.jpgDSC_1000.jpg

 

Skaft: Bjørkeknute, rød vulkanfiber, messingholk

Blad: Bergström Flå

Første gang jeg prøver denne sliretypen.

DSC_1013.jpgDSC_1018.jpgDSC_1020.jpgDSC_1022.jpg

 

DSC_1023.jpgDSC_1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her kommer et par til :)

 

Skaft: bjørk og bøffelhorn

Blad: Eklund Fat Bob

Skaftet er farget med "mørk eik" og "gul" herdins beis.

 

DSC_0005.jpgDSC_0007.jpgDSC_0009.jpg

DSC_0012.jpgDSC_0016.jpg

 

 

 

Skaft av bjørk og bøffelhorn, farget med "mørk eik" herdins beis. Mest for å få frem hvor stor forsjell det blir ved flerfarging.

Her har jeg prøvd meg på en ny vri på slira. Ganske ok men øverste kanten ble ikke helt som forventet.

 

DSC_0018.jpgDSC_0020.jpgDSC_0025.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mange fine kniver her, og stadig framgang.

Synes spesielt lærarbeidet er fint, veldig fine slirer.

Jeg blir alltid fascinert av slik "perlesøm". Tror aldri jeg selv skal driste meg til det...

 

Kanskje litt mye krok i avslutningen på den ene, som antydet lenger opp i tråden. Men jeg liker avslutningen allikevel, og det blir sikkert ett veldig bra "tak" for å dra kniven opp av slira med.

 

Synes du har fått til mye bra!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for fine ord! Ser selv at det er en viss utvikling og det er jo målet. Og om jeg har fått brukt de... Tsja det er to jeg har brukt, den første og den med pæretre skaft og polar blad, den har fått seg et par turer og litt rypejakt. Men de fleste er enten gitt bort eller blir det om ca24 dager:)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Et knippe fine jakt og tur kniver !

Liker den til venstre best, ser ut for meg som om linjene stemmer best på den av de tre. Ellers likte jeg slirene, kanskje fordi de er relativt like de jeg selv lager :-)

Synes du kunne lagt litt mer jobb med glattebeinet på slirene, da får du en blankere og hardere slire. Hvis du gir slira riktig form først, for så å la den tørke en stund, deretter går du på med glattebeinet. Du vil da se at det blir blankere og hardere etterhvert som du jobber med glattebeinet.

Ser ut som du har fått tilpasset tre og bøffelhorn veldig fint !

Link to comment
Share on other sites

Kom meg i forveien der sako :D Igjen en artig vri på opphenget ved å tre indre stropp gjennom slira.

Får kniven tettere inntil kroppen da, men er ikke helt sikkert på hvordan det fungerer med en såpass lang kniv når du setter deg ned. Men litt tipper den nok på beltet.

Lurer på om han ikke har glana litt på skaftstilen også, men når gjelder kniv er det ikke noe i veien med det.

Det blir jo nesten en ære å bli kopiert.

Håper det kommer flere kniver snart :thumbup:

 

#sako, regner med det kommer noe fra deg også, om du ikke er for opptatt i høstferien?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort annet enn å lage ei slire til den lille jaktkniven jeg la ut her for lenge siden.

Jeg går å venter på et blad fra Rudolf Løseth, men det tar tid..... Hadde håpet å få laget meg en skikkelig jaktkniv til meg selv før elgjakta, men den begynner jo som kjent i morgen. Så da får jeg bruke den jeg har ferdig, ikke noe dårlig alternativ det heller ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut dette Tobbelobb.

Skal jeg kritisere noe så synes jeg treverket ser litt "dødt" ut.

Når jeg rullet meg nedover og så det første slirebildet var det første som slo meg, Sako.

Når jeg rullet videre så ser jeg at både Sako og Sj har kommentert nettopp det.

Igjen, artig variant av opphenget. Stå på!

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut dette Tobbelobb.

Skal jeg kritisere noe så synes jeg treverket ser litt "dødt" ut.

-haretex

 

Er igrunnen ganske enig, men det var det kunden ønsket. Han hadde de med seg hjem fra jakt i kanada, og vil ta de med seg tilbake til de han jaktet hos.

 

Ang. slirene til "Sako", det er den beste løsningen jeg har funnet til nå på slirer til kniver med fingerstopp, siden jeg er ikke noen stor fan av helle sin slireløsning på safariutgaven, ble det sånn.

 

Takker for skryt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...