Jump to content

Terrier og jakt hvilken linje og rase?


Tassen

Recommended Posts

Ønsker meg en ny jakt og familie hund.

Tror valget blir en valp av en terrier rase.

 

Bruk:

- Godkjent ettersøkshund hjortevilt

- Rev / grevling/ mink , primært over bakken

- Hvis mulig kortdriver elg, rådyr

 

Skal også fungere som familiehund.

Må kunne "slappe av inne".

 

Trenger tips om rase, oppdretter og linjer for å finne den rette hunden(valp ) .

Link to comment
Share on other sites

I teorien er det kun Tysk Jaktterrier som dekker dine krav se http://www.tyskjaktterrier.no/

 

Om du vil ha en hihund til rev, mink og grevling, som kan gå på spor, så hadde jeg heller sett på Glatthåret Fox Terrier evt Parson Russel Terrier.

 

Du har jo Border Terrier også.

 

De fleste terriere vil kortjage det meste av vilt, men det er kun Tjt som skal gjøre iht. rasebeskrivelsen.

 

Hør med Jan Monrad i Tvedestrand om du er interessert i Fox Terrier.

Kontakt Lena Kjempegren om du vite mer on Parson http://www.parson.no/

 

Styr unna rene utstillingslinjer eller der oppdretterene ikke vil si hvor store foreldrene er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal også fungere som familiehund.

Må kunne "slappe av inne"

De fleste terriere har "pissemaur i buksa" og er gennerelt som noen virvelvinder :lol:

Men de fleste roer seg med alderen og til mer de har å gjøre, blir brukt på jakt, til roligere er de.

 

Men dette er mye opp til deg selv og familien hvordan dere oppdrar hunden.

 

Andre kjæledyr i huset kan være en utfordring, men jeg vet om flere som har hatt både katt og terrier samtidig og det har gått helt fint, nabokatten derimot kan ligge tynt an :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for informasjonen til dere alle.

 

Er det noen som har egen kunnskap om terrierrasene brukt som ettersøkshund( hjortevilt eller også mulig bjørn?).

 

Vil TJT fungere i en familie?

 

Hva med Parson kontra TJT?

 

Finnes det gode linjer på Border?

Link to comment
Share on other sites

 

Er det noen som har egen kunnskap om terrierrasene brukt som ettersøkshund( hjortevilt eller også mulig bjørn?).

HS Precision her på forumet har godkjent Fox terrier, hør med han.

 

Vil TJT fungere i en familie?

Ja, det vil alle terrier rasene gjøre. Det handler først og fremst om oppdragelse og at alle i familen er enige om hvor grensene går, er som regel det som er problemet med å dressere en hund.

men kan selvsagt være uheldig og få en umulig hund, men det kan man med alle raser...

 

Hva med Parson kontra TJT?

Parson er en ren hihund, Tjt er en "universal" hund, men det er jo som kjent sjelden man får i pose og sekk.

Personlig, så hadde jeg styrt unna tjt pga at de er for gennerelt for harde og mange sliter med størrelsen.

 

 

Finnes det gode linjer på Border?

Ja selvsagt, men du jeg hadde sett mot sverige og finland om du vil ha en skikkelig jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Har en Jack Russell Terrier tispe på to år som jeg driver å "jobbe inn", sporer og jager elg, driver kort rådyr (rekord 15 min), har gjort ettersøk på villsvin, og går veldig gjerne i hi (ikke for å sove), men har desverre ikke fått skutt så veldig mye for henne, en skjære :oops: og en gjedde på 120cm, stålos på isen :-)

Hun kommer fra Irland og er født i en stall på en gård der det jaktes mye. Det er ikke mangel på mot og jaktlyst... Forøvrig en fantastisk fin familie hund. Dattera på 3 og bikkja leker masse sammen. Men en terrier trenger nok en litt "solid" hånd mtp dressur osv. for å ikke ta for mye kontroll...

Link to comment
Share on other sites

Har en tispevalp etter Jassie og Mars som er født 25 januar som skal selges til en jeger. Jassie er svenskimportert og minkspesialist, Mars er russiskimportert og jakter det meste. Valpen har allerede sterk jaktlyst. Ring 90834081 for en prat.

Link to comment
Share on other sites

 

- Rev / grevling/ mink , primært over bakken

 

 

Dette kan være en dårlig idè, spesielt med tanke på grevling - hvis hunden ikke klarer å få stopp på grevlingen vil den raskt gå i hi, og du ender opp med ei hijakt i et hi du muligens ikke vet av og heller ikke finner der og da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...