Jump to content

Hjelp til valg av CZ


jULF

Recommended Posts

Hei,

Er ute etter en 9mm til felt og praktisk til rundt 10 000kr(søknaden sier felt), og har nå egentlig bestemt meg for CZ SP01 Shadow. Men har noen spørsmål som jeg håper å få svar på:

Jeg har relativt små hender for mann å være(Handske 9-ish), og ettersom jeg ønsker å bruke våpnet til praktisk i minst en sesong så er det viktig for meg å slippe å bytte grep(vil også unngå å snu/vende) på våpnet ved magasinbytte. Så er det noen som vet hvor mye mindre grepene som Winge selger blir i størrelse "Small"?

Også lurer jeg fælt på hva som er og foretrekke av Winge's Custom modell kontra Pedersen's Custom. I denne sammenhengen er det først og fremst ordlyden til pedersen som lyder"innvendige tilpasninger og justeringer" som skal visstnok være utført av en faglært børsemaker egentlig betyr. Og om Winge gjør noe liknende på sine, hvorfor er det ikke omtalt på nettet?

 

Og helt på tampen, har fått med meg at tactical modellen har nedspenner. Er dette noe jeg trenger?(altså har noen sett en AD pga mangel på det?)

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Hei jULF,

Pedersen's Custom modell inneholder nye lettere fjærer og ny "Competition" hane.

Hanen MÅ tilpasses for å passe til sear og sikring, og må derfor således "tilpasses og justeres".

Dette er i henhold til det som står skrevet i Production reglementet.

Videre er viktige deler glattpolert innvendig, ikke filt eller frest - kun polert med filthjul.

 

Winge's Custom modell vet jeg ingenting om, men hva andre som har kjøpt den sier er den er bra den og.

Det er vel noe liknendene vil jeg anta, ettersom disse modellene er på (ikke over ;-)) kanten av det som er lovlig.

Hva dem spesifikt gjør må dem stå for selv..

Størrelsesmessig på grepene vil jeg anta at "Small" grepene dem selger vil være 0,5-1mm tynnere enn "vanlige" gummigrep.

 

Tactical modellen er bare tull i Production.

Nedspenner er overflødig, tren på nedspenning.

Link to comment
Share on other sites

Du finner diskusjon om Tactical vs Shadow, inkl AD, i denne tråden. Størrelse har jeg mindre grunnlag for å svare på, men den blir iallfall alt for liten for meg med tynne alugrip. Det beste er selvsagt å få prøvd en selv. Hør med f. eks Intersport Bogstaveien eller Winge om de har en utstillingsmodell tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er søkt på til grovfelt, men er nok neppe noen ulempe at den går i militær også. Var nettop nedom Intersport i Bogstadveien og må rapportere at våpenet passet hånden min som om den skulle være formsydd. Fikk tafset litt på andre ting slik som P30L og Cz 75 tactical Sport. Men er nå 100% sikker på at Cz 75 SP01 Shadow er det jeg vil ha, men ble såpass positivt overasket over avtrekket at nå tviler jeg videre. Har lest mye opp og ned om hvor lusent det avtrekket skulle være, men nå er jeg i tvil om det virkelig er nødvendig med å legge ut 1400+NOK for custom. Så mitt spørsmål er: Er det mulig å sette en PVAS "Custom" tilbake til original stand om jeg skulle bestemme meg for å forbli en særing? :shock:

Ville veldig gjerne ha snakket med noen i butikken(PVAS), men i klassisk meg stil har jeg blingset på åpningstiden... :?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at det er rett fram å skifte hammer tilbake til standard, siden våpenet som nevnt gjerne må tilpasses litt. Jeg har ikke prøvd combat-hammeren, men mener å ha lest at reset blir en del kortere. Standardhammeren er veldig bra den også, så jeg har ikke sett verdien i å bruke ekstra tid og penger på å skifte den ut. Sikkert en forbedring, men når jeg bommer med standardutgaven, er det bare min feil :lol:

 

Jeg har ikke sett så mye kritikk av avtrekket til Shadow, bortsett fra at en del eksemplarer har godt av innskyting eller polering for å fjerne eventuelle ujevnheter. P01-modellen, altså plastversjonen, har riktignok fått kritikk for avtrekket ut av boksen.

 

Om du har et eksemplar for hånden, som du vet er bra, så gjør du nok ingen stor bommert hvis du går for standardversjonen. Bruk mellomlegget på ammo og trening :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en 75B for noen år siden. Fikk et godt råd angående avrekket. Kjøpte tannpussepulver på apoteket ( brukes til gebisser ) blandet dette med våpenolje til en passe tykk grøt som jeg stappet inn i hele avtrekksmekanismen. Satt på to nattevakter, overvåkingsjobb, og tok avtrekk etter avtrekk. Noen tusen ble det nok. :roll:

 

Renset grapset ut av mekanismen med olje, satte det sammen igjen, og har i dag et utrolig "smust" avtrekk. Mulig dette kan gjøre susen for deg også? Skyter ikke praktisk så jeg vet ikke hva du trenger, men rådet er nå lagt fram.

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for gode tips JonAre og Ole. Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe Shadowen helt plain, også se litt etter noen tusen skudd. Hadde en litt forvirret samtale med PVAS i går. Hvor jeg ikke ble mye klokere annet enn på to punkter, enhåndsvåpen er ikke stort i Norge og at det vil koste meg ca. 1500 å oppgradere til "Custom" på et senere tidspunkt. Ettersom det er viktig for meg å ha våpenet i hende innen Søndag(14/8) da jeg stikker nordover så handler jeg lokalt. Bogstadveien koster 100kr mer enn PVAS, men så slipper jeg 100Kr i transport :lol: Tror Bogstadveien har relativt dårlig med hylstere, så noen som har god erfaring med et hylster til Production så si i fra.

 

Ole: Jeg har hørt om tipset før riktignok med tannpasta, men den gangen gikk våpenet seg til etter noen 1000 skudd før jeg fikk ut fingern. Vil dette gi en effekt jeg ikke vil kunne få av å bare "Brenne løs"? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...