Jump to content

Innskyting med anlegg


Recommended Posts

I mangel på mer eller mindre fancy utstyr har jeg så godt som alltid skutt inn rifla liggende uten noen form for støtte, heller ikke reim. Det blir selvsagt noe "egenspredning" av slikt, men det har nå fungert ok til praktisk jakt og skyting så langt. Jeg har brukt sandsekk med handa i mellom et par ganger, men opplevde at det ikke stemte helt med "frihåndskyting" etterpå.

 

Spørsmålet er: Med hvilke hjelpemidler bør børsa skytes inn om en ønsker å treffe på tilnærmet samme plass uten noen form for skytereim eller støtte?

Innskyting med bukk?

Innskyting i benk?

Innskyting med tofot?

Innskyting med reim?

Sandsekk?

annet?

Link to comment
Share on other sites

Innskyting fra en STABIL benk. Sandsekk el annet "dødt" materiale, med handa imellom må vel være optimalt.- Selv har jeg erfart at en "vinglig" benk ikke duger, så at den er stabil er viktigt. Dette har fungert for meg, men har heller ikke opplevd problemer liggende med sekk og handen imellom.-- Nå skyter jeg med "normal-kalibre", .30-06,-6,5-.222 Rem.m flere.- Vet ikke vilket kaliber du skyter med, men "hissige" magnumer kan vel være mere tempramentsfulle mtp rekyopptak (har holdt meg unna dem :smile: ) Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter aldri inn rifla i benk. Har sett flere som forandrer treffpunkt fra benk til frihåndsskyting. Meg selv inkludert.

Regner med at rekylopptaket blir noe rart når jeg skyter i benk. Om jeg skyter inn liggende på f.eks 200m, før toppjakt, så bruker jeg jaktsekken jeg skal bruke på jakta som støtte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...