Jump to content

Ladedata til norma n-11 og nosler cc 155 grain HPBT?


NyByggern

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan vise meg veien til ladedata til:

 

Krutt: Norma N-11

 

Kule: Nosler Custom Competition, 155 grains, HPBT

 

Det skal lades til min .308 :)

 

 

Jeg vet at man ikke skal lade etter andres data, men jeg lurer bare på hvor jeg finner ladedata til dette, jeg finner ikke denne kruttypen og denne kula sammen, og aner ikke hva jeg eventuelt skal samenligne de med, (om det i det hele tatt er mulig)??

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av prod. lot, vil vel N-11-kruttet ditt ligge ganske så nær opp til 202. Så viss du tar utgangspunkt i ladedata med 202 og startar forsiktig, burde vel det gå bra. Har ikkje prøvd Nosler Custom Competition enno, men har brukt både Nosler BT og Accubond i min .308, med gode resultat. Alle desse kulene er boat tail kuler, og eg trur du i alle fall kan bruke ladedata for Accubond i samme vektklasse utan at det blir heilt gale.

 

Men det er sikkert andre som kan gi deg meir presise svar enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Kula kan sammenlignes med sierra 155grs MK.

Det er MANGE tråder om skytterlagskrutt. I dem står det mye om emnet. N11 varierer i brennhastighet. Du kan nok bruke data for 168grs sierra MK som står på boksen.

 

Forresten får jeg nosler CC til å samle minst like bra som sierra MK og Lapua scenar i 308en min.

Link to comment
Share on other sites

Takker for de svarene, nå har jeg noe å gå etter :thumbup:

 

Skal også se etter de trådene om skytterlagskrutt, (jeg ante ikke at det kaltes det, jeg trodde faktisk bare at jeg hadde vært veldig heldig og fått i meg krutt til en superpris jeg :oops: , men ser nå at dette er en kruttype som varierer fra lot til lot og det er vel beregnet på treningsammo..(?) )

 

Et annet spørsmål: Jeg har satt mine første tennhetter nå, og bruker Lee Anniversary kit med pressemontert tennhetteisetter hvor jeg setter i en og en tennhette, (winchester hetter), dropper altså magasinet! Men jeg synes ikke at tennhettene kommer akkurat like langt ned i hylsene som i kjøpte skudd med samme hylsene, (norma jaktmatch!)?? De ligger ikke akkurat over kanten, men ligger heller ikke like langt ned, og når jeg setter i hylsene så tar jeg håndtaket så langt ned som det i det hele tatt kommer!?! Er det noe jeg har oversett her, er det kansje en slags innstilling på hvor langt ned de skal gå på selve tennhetteisetteren?? (Ikke at jeg klarer å se noe sånt!)!

Hylsene er vasket så de er skinnende rene, og jeg var veldig nøye med å få ut skitten inne i hullet hvor hettene skal sitte!!

Tør ikke sette i flere før jeg har funnet ut av dette :think:

 

 

På forhånd takk for alle flotte svar :smile::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kula kan sammenlignes med sierra 155grs MK.

Det er MANGE tråder om skytterlagskrutt. I dem står det mye om emnet. N11 varierer i brennhastighet. Du kan nok bruke data for 168grs sierra MK som står på boksen.

 

Forresten får jeg nosler CC til å samle minst like bra som sierra MK og Lapua scenar i 308en min

 

 

Takker for svaret :)

 

Når du sier at jeg kan bruke samme data som 168grs sierra MK på boksen, mener du da at jeg kan bruke akkurat de samme målene?

Jeg spør bare for å være heelt sikker nå ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare på kruttladning og COL ja, men var bare litt usikker på om jeg skulle følge de akkurat samme kruttladningene som står på 168grs på boksen når det gjaldt lading av mine nosler 155 grs? Er det ikke sånn at når kulen blir tyngre, så brukes det generelt litt mindre kruttmengder?

Det jeg egentlig spør om: Ville det være på noen måte farlig å følge de samme målene som for 168grs til min 155grs??

 

Grunnen til at jeg spør er fordi det ser ut som det er så veldig liten margin..

 

På boksen står det: 9,7g/150gr sierra 308 max 46,3 min 40,9

10,9g/169gr sierra 308 max 44,0 min 40,3

 

Siden mine nosler kuler er 155 grain virker det på meg som det ville være utrygt å følge anvisningene til en 168 grain kule?!?

 

Men, det virker som "høgger`n" er en her på forumet som virkelig kan sine saker :P , og jeg kan lite om dette enda, så om du sier at det er trygt så går jeg for det :P:P:P

 

Takk takk for gode svar, det setter jeg pris på :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Etter flere gode data fra forumet ble det:

 

43 grain kruttvekt

70.90 mm kulelengde (brukte samme som noen andre kuler med samme størrelse)!

 

Skal vei å testskyte nå, blir spennende å se om jeg har like mange fingre etterpå ;)

 

Det som forbauset meg mest med hjemmeladingen var hvor fulle patronene ble med krutt, fylles jo nesten helt opp jo..

Hadde liksom sett for meg at en halvkilo krutt skulle holde til ihvertfall over 1000 patroner, men det kan det jo umulig bli!!?

Altså 500 gram x 15.4323584 = 7716,1792 grains

7716,1792 delt på (la oss si 43 nå da..) 43 = 179,44 skudd!!

 

Hvor dyr blir en patron da, (uten at vi tar med prisen på kulene nå..)

Jeg betalte 240 kr for en halvkilo med n-11 krutt, delt på 179 skudd = 1,34!!

Jeg vet ikke hvor mye hylser koster om en skulle kjøpe de (vil ikke tro de koster allverden), men kulene får man vel til rundt 3-4 kr stykket, (jeg fikk mine nosler cc til 1,99 stk :) ).. Altså vil ett skudd koste ca 4-5 kr.. Det blir jo allikevel en god del billigere enn å måtte kjøpe en 20 pakning skudd til 10 kr skuddet :D

Dette er slettes ikke noe endelig regnestykke altså.. bare rett fra hodet, og litt antagelsespriser ;)

 

Skal opdatere fortløpende her om hvordan utviklingen min på ladedataene blir.. veldig spennende å se om jeg finner "Gulladningen" :D

Link to comment
Share on other sites

[ Er det ikke sånn at når kulen blir tyngre, så brukes det generelt litt mindre kruttmengder?

Ja. Derfor anbefaler jeg deg å bruke samme ladedata som til 168 grs, ikke som til 150.

 

Det jeg egentlig spør om: Ville det være på noen måte farlig å følge de samme målene som for 168grs til min 155grs??

Nei.

 

På boksen står det: 9,7g/150gr sierra 308 max 46,3 min 40,9

10,9g/169gr sierra 308 max 44,0 min 40,3

 

Siden mine nosler kuler er 155 grain virker det på meg som det ville være utrygt å følge anvisningene til en 168 grain kule?!?

Det er trygt å bruke ladedata for 168 grs sierra MK når du i steden bruker 155grs nosler CC.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for de svarene, det setter jeg stor pris på :D

(Jeg tenkte meg ikke helt om, jeg var litt bekymret for at det kunne kansje gå under min. ladningen, men ser nå at det selvfølgelig ikke vil gjøre det når jeg følger anvisningen til 168 grs sierra :oops: )

 

Ett spørsmål til, om du gidder.. Jeg fikk ved en feil med federal magnum tennhetter når jeg skulle ha vanlige.. går det å bruke de i disse ladningene?? (Altså, ladedataene til 168grs sierra)??

 

Skal prøve å ikke spørre om sånne spørsmål som en selvlader helst burde vite selv før oppstart av lading fremover, men heller lese meg til det.. har Speer reloading manual nr 13, og Lyman48th reloading edition, det burde vel holde til å finne ut av det nødvendigste...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt de første 3 skuddene med 43 grains og 70.90mm lengde... Og det gikk jo bra:):)

Ingen tegn til for sterkt trykk på verken hylser eller bolt, og ser ingen spesiell soting heller!

(Brukte ikke blink, bare en trestamme, så fikk ikke målt samlinger da.. men var artig å bare se at det "virket".. hehe)

..

 

Herligheeet hvor godt det føltes å skyte selvladde skudd, (uten at verken jeg eller rifla ble ødelagt ;) ) :D

Dette har jeg sterk tro på at vil bli en meget god hobby opp i gjenom årene ja :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann, jeg tillater meg å fortsette denne tråden. Hvordan har testingen gått videre?

 

Jeg er selv fersk og har nå kjøpt Nosler CC 155 gr HPBT og N-11( No.40932315, P 115037). På N-11 kruttboksen min står det 150 gr Sierra til 308 41,4-47,1 og 168 gr Sierra til 308 40,4 til 45,4. Jeg har forresten en 1-12 rifling og 61 cm løp. Vil det være fornuftig av meg å starte på 43gr N-11 i min 308 med 155 gr CC?

 

Jeg kjøpte også en Nosler Partition 180 gr. Ut fra dataen som står på boksen, nevnt over, hva vil være fornuftig å legge seg på? Eller er N-11 ikke optimalt oppi disse vektklassene?

 

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

155grs kule: Du kan begynne på minimumsladning for 150grs sierra MK kula og jobbe deg opp mot, men ikke uten videre går over, maxdata for 168grs sierra MK kula dersom du skal lade 155grs nosler CC, 155grs sierra MK eller 155grs lapua scenar.

 

For 180 grs kula ville jeg begynt på minimumsladning for 168 grs kula og jobba meg oppover og tror jeg uansett ville stoppa ca 2-2,5 grs under maxladning for 168 grs kula om ikke trykktegna kom før det allerede.

 

Husk at alt av lading foregår på egent ansvar da ;)

Link to comment
Share on other sites

Supert, da har jeg et bra utangspunkt. Dette er vel rimelig standard for de fleste, men som du sier, på eget ansvar, jeg vil være forsiktig i starten og derfor er det så topp å få en liten bekreftelse fra proffene :smile:

 

Uten at jeg drar dette for langt utover emnet, jeg ser at Rhino 9 koster 435, er det et fint utganspunkt for 223 lading og er det enkelt å finne ladedata til? Jeg har tenkt å bruk Nosler CC 52 gr, Nosler BT 55 gr og Nosler Partition 60 gr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg tillater meg å ta tråden enda litt videre,har lest hele tråden, jeg har nå kjøpt meg Nosler CC i 168 grains, og har N-140 krutt, burde jeg kjøpe en annen type krutt, eller kan jeg bruke det ? hva er det beste kruttet å bruke til Nosler CC? skal kjøpe Accubond, (og kan jeg bruke samme kruttmengde i den kula? )siden de to kulene skal gå så og si likt. Hva anbefaler dere av mengde med grains, og COL. regner med mellom 70 og 71mm, som det blir sagt ovenfor her :)

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen fasit for hvilket krutt som er det beste. Løp er forskjellige, og du må teste i ditt løp. N140 er et krutt som pleier å gi god presisjon i 308.

 

Ang COL i 308w så er 71mm en standard for kaliberet. I mine 308 løp er det 2 som gir best presisjon med 71mm, de 2 andre trenger hhv 72,5 og 73 mm før det virkelig sitter. Pleier å bruke en middels kruttmengde og lade opp med forskjellige COL.

 

Et eksempel med STR 200 skutt i benk på 100 meter;

Lapua hylser

168 gr Nosler CC

43 grain N11

 

COL Presisjon

69,5mm 21mm

70mm 13mm

70,5mm 19mm

71mm 14mm

71,5mm 20mm

72mm 25mm

72,5mm 14mm

73mm 7mm

 

Har samme erfaring i Blaser løpet, der er det best med 72,5 mm.

Vær oppmerksom på at lengre COL kan gi dårligere kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg anser meg som nybegynner selv og har svidd opp min første kg med krutt på en mnd vil jeg komme med noen betrakninger. For å ta kostnadene først. Det koster ca 3,5 pr smell når man lader selv og bruker egne hylser som man lader om 15 ganger.

Det neste er at jeg ville ikke ha brukt Norma skytterlagkrutt i starten med mindre jeg ikke bruker tilsvarende de kulene som er oppgitt på boksen, altså Nosler CC i stedenfor Sierra MK med samme vekt osv. For meg blir det litt for mye bingo helt i starten. Sånt kan man teste ut når man er litt varmere i trøya føler jeg. Jeg synes Vihtavuori krutt er mye enklere å forholde seg til. For det første er ikke N-130, N-140, N-150 og N-160 noe dyrere enn N-xx serien til Norma og for et andre finner man ladedata for Vihtavuori krutt i de fleste utenlandske ladebøkene, mao er det lettere å finne fram til testete data for de kulene man har lyst eller anledning til å kjøpe. Vihtavuori krutt er oppgitt i Noslers lade-bok. Når man skjelver i sine første grain med krutt er det veldig greit å ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ikke utforsket så mye men har ladet med det samme sjøl_

 

155grain - 44,5 grain krutt

168grain - 43 grain krutt.

 

konklusjon:

Kunne vell knapt gått noe særlig bedre. men følte da at 168grains kula ga tettere samling da de fleste kulene lagde det forige hullet større.

følte kanskje 155grains var ute og vinglet litt utmot 3 cm spredning. Men er en fersk skytter så har tro på at det finnes potensial til og skyte bedre med samme ladningene. Børsa er forøvrig en Remington Seven 308win med 42cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...