Jump to content

Matematikk til besvær!


MagnusM

Recommended Posts

Så, man tager ett stk S&M 5-25 x 56 PM (som skal visst komme fra fabrikken tilpasset en 20MOA skinne) som jeg setter på en 15MOA skinne istedenfor. Hvor mange klikk må jeg justere for at dette skal gå i tiern på 100 meter? Rifla er i .308 forøvrig.

 

Skinna skulle være en 20MOA men leverandør klarte å sende med feil, så jeg er stuck med den nå.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikker på hva du mener med å være "i senter" - det er ingen garanti for at kikkerten ville vært rett i tieren med en 20moa skinne heller; avhenger vel også av kvalitet på borring/montering og retthet i våpenet ellers.

 

Anyways: forskjellen mellom skinnen kikkerten er tilpasset og den du fikk er 5moa. Dette motsvarer 1,45 mil iflg denne. Nå vet jeg ikke hvilke klikk kikkerten din har (kjenner intet til PMII) men dersom den har 0.1mil klikk (1cm @ 100m) betyr det at du må ta 10 klikk per mil; med andre ord mellom 14 og 15 klikk for å kompensere for forskjellen mellom en 15 og en 20moa skinne. Det dobbelte dersom du har 0,05mil klikk. Dersom du har 1/4moa klikk er det enklere; da deler du de 5moa med 1/4 moa/klikk og ender opp med 20klikk.

 

Ovenstående kompenserer som sagt for forskjellen mellom skinnene; derutover trenges sikkert noen klikk hit og ditt for innskyting.

Link to comment
Share on other sites

1 klikk=0.1mrad.

Mellom 14 og 15 klikk forskjell mellom skinnene da.

 

Forøvrig, jeg vil annta at posisjoneringa av kikkertsikta oppå skinna betyr noe for siktelinja? Skal den helst stå mest mulig sentrert?

Usikker på hva du mener med sentrert?

Lengdeaksen på kikkerten skal ideelt sett ligge rett på løpets lengdeakse om du ser rett ned ovenfra, ja. Dersom skinnen monteres rett burde vel ringer av god kvalitet sikre at kikkerten igjen havner korrekt ifht resten?

 

Om du mener sentrering i lengderetningen har det ingen praktisk betydning.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt montasjen (skinne og ringer) er av god kvalitet betyr det i praksis intet. På en dårlig montasje (f.eks. fleksibek skinne, skinne som har overheng utover der momtasjeskruene sitter etc.) vil feil plassering sikkert gi større belastning av kikkerten ifht rekyloptak. Men som sagt, med en god montasje skal vel ikke dette være noe problem.

 

Uansett, i praksis vil ofte plasseringen være gitt av kombinasjonen øyeavstand+stokk kombinert med kikkertens design; ikke minst PMII med lysratt montert lenger bak på røret begrenser mulighetene for ulike plasseringer av ringer.

Link to comment
Share on other sites

S&M

 

Som jeg har skrevet i en annen tråd tidligere. Hold noen av hobbiene dine for deg selv.....

 

Såg ikkje denne før no, takk for latterkula.

Varme og hodet mitt resulterer i rot innimellom. Det jeg mener er kikkertsiktens plassering på skinna, om denne burde være langt bak, frem eller så godt i midten som det lar seg gjøre:)

 

Slik det passar seg for deg. Langt framme eller bak er okke som. Prøv, tilpass, prøv på ny.

 

Når det gjeld tenking rundt "midten av børsa" & sånn...tja, tenk på det slik: det går ei rett linje gjennom midten av løpet på langs, frå kammerende til munning, og det går ei rett linje gjennom kikkertsiktet på same måte gjennom okular og objektiv. Dette er senterlinja til våpenet og siktelinja, respektive. Desse kan gjerne vera nær kvarandre, men i praksis har avstanden lite å seia for skyting på lange hold. På korte hold kan treffpunktet bli påvirka kraftig av at kikkertsiktet er veldig mykje høgare enn senterlinja - eg har fått eit par "jøss, det tenkte eg ikkje på"-opplevingar med bruk av klomontert Hensoldt-tuba med 42mm objektiv på AG-3 på hold under 100 m. Med ein låg, smidig M1913-montasje oppå ei boltrifle er ikkje dette eit issue i det heile.

Link to comment
Share on other sites

S&M

 

Som jeg har skrevet i en annen tråd tidligere. Hold noen av hobbiene dine for deg selv.....

 

Såg ikkje denne før no, takk for latterkula.

Varme og hodet mitt resulterer i rot innimellom. Det jeg mener er kikkertsiktens plassering på skinna, om denne burde være langt bak, frem eller så godt i midten som det lar seg gjøre:)

 

Slik det passar seg for deg. Langt framme eller bak er okke som. Prøv, tilpass, prøv på ny.

 

Når det gjeld tenking rundt "midten av børsa" & sånn...tja, tenk på det slik: det går ei rett linje gjennom midten av løpet på langs, frå kammerende til munning, og det går ei rett linje gjennom kikkertsiktet på same måte gjennom okular og objektiv. Dette er senterlinja til våpenet og siktelinja, respektive. Desse kan gjerne vera nær kvarandre, men i praksis har avstanden lite å seia for skyting på lange hold. På korte hold kan treffpunktet bli påvirka kraftig av at kikkertsiktet er veldig mykje høgare enn senterlinja - eg har fått eit par "jøss, det tenkte eg ikkje på"-opplevingar med bruk av klomontert Hensoldt-tuba med 42mm objektiv på AG-3 på hold under 100 m. Med ein låg, smidig M1913-montasje oppå ei boltrifle er ikkje dette eit issue i det heile.

 

Japp, det siste med høyde/senterlinja har jeg opplevd selv.. Men da er jeg blitt litt klokere i dag å!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...