Jump to content

Kjøp av lavvo


Goldfinger

Recommended Posts

Trenger tips til kjøp av lavvo.. den skal i hovedsak brukes som "soverom" i hagen for 1 person året rundt.

 

Bunn må jeg selvsagt ha, men er det åpning i bunnen til å fyre bål, eller må jeg ha ovn da?

Hvilken funksjon har innerteltet, og hvor nødvendig er dette? Kan man fyre bål (eller ovn) i lavvo med innertelt?

 

Ser selvfølgelig etter noe så rimelig som mulig, men noe sier meg at jeg kanskje bør gå for litt kvalitet siden den skal stå oppslått hele året?

 

 

Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Soverom for 1 mann hele året?

Ja en lavvu av bommull ville vært mitt førstevalg. En en-stangs lavvu med gode bardunfester vil holde,da du kan følge med på snøfall,å kan skuffe vekk snø som legger seg på/inntill duken. Skal den stå uten tillsyn,å det er fare for stort snøfall,ville jeg valgt en lavvu med raier av aluminium rundt hele duken.

Som seng er en gjeste-seng fra JYSK ikke å forakte. Du ligger som en greve å kommer opp fra bakken. Ulempen er at du ligger så godt at du vil ha problemer med å komme deg opp av sengen å :winke1:

Å skal du bo så nært såm i haven,så er en skjøteledning og elektriskovn å foretrekke i mine øyner.

Link to comment
Share on other sites

Det ante meg at jeg måtte utdype soveroms biten litt.. hehe

 

Jeg vil begynne å sove ut av flere årsaker...

 

1. Jeg har flyttet inn i et gammelt hus hvor meg mistenker at det finnes mugg, spesielt i 2. etasje (som ikke har vært i bruk på 20 år) hvor soverommene ligger, og vil derfor minimere eksponeringen med de timene jeg sover hvertfall...

2. Jeg sliter med døgnrytmen og tror det vil være gunstig å programmere hodet om til å forstå at når jeg går ut i lavvoen og legger meg, så skal jeg sove... derfor skal jeg ikke oppholde meg der ute annet enn når jeg skal sove..

3. Jeg vil også prøve å få maksimalt ut av søvnen ved å komme meg så langt unna elektromagnetisk stårling som mulig. Derfor blir det uaktuelt med både elektrisk ovn og varmeteppe. Sov en periode ute i vanlig telt i vinter i opptil -10 grader uten problemer.

 

Hva er egenskapene til bomull vs. polyester? Bomull er vesentlig dyrere, men samtidig organisk materiale.. i forhold til polyester som jeg ikke ser bort ifra at kan frigi gasser akkurat som div vanlige bygningmaterialer til hus..

 

Alt i alt skal jeg sove ute av helsemessige årsaker på min ferd for prøve å kurere ME'en min...

 

Snø er sjelden et tema her på vestlandet hvor vi stort sett bare har en sesong, 10grader og regn... :P

 

Har innerteltet noe med kondens å gjøre? Som "permanent bolig" er det et ankepunkt for meg som har candida, og som får forverring av symptomer i fuktig vær...

 

Mulighet for ovn/bål er ønskelig, da jeg har muligheten for å gå ut og slenge på noen pinner før jeg legger meg hvis det mot normalt skulle bli veldig kaldt en periode. Ellers funger det greit med et par varmeflasker også, til man har fått opp varmen under dyna... =o)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Ja det skal være mulig å brette bunnen til siden og fyre der. Ett tips om du skal fyre på bunn,løft litt på duken så du får inn litt luft/trekk til bålet, hvis ikke kan du få problemer med mye tett røyk og det er ikke godt å sove i. Du finner ett eller annet å løfte duken med så du får en åpning på 10-20 cm. Da vill også røyken stige i stedet for å legge seg nede ved bakken.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen her i nærheten som utfører slike tester.. dessuten er huset så gammelt at det ikke er aktuelt og legge ut en krone på det. Kommer nok ikke til å bli malt engang før det rives om 5-10 år... :P

 

 

Så lavvo blir det uansett, så har jeg noe å bruke på festivaler også.. . dessuten syns jeg faktisk at det er koslig å gå ut i hagen å legge seg.. =o)

 

 

Men da kan jeg altså fyre med bunn i lavvoen... da var det bare bomull vs. polyester igjen.. hva blir forskjellen der?

Ser bomull er vesentlig dyrere.. betyr det bare den er mer slitesterk og egner seg bedre til permanent helårs bruk, eller er det andre praktiske forskjeller også?

Link to comment
Share on other sites

Polyester lavu holder i massevis men tenk litt kvalitet framfor billigst mulig. Det ligger mange tester ute på nettet så du kan jo goggle litt å se. Til helårsbruk hadde jeg valgt å kjøpe meg en lavu brenner for å feste på mittstangen pris fra ca 390-600. Der fyrer du med ved og på toppen er det ett lokk som du kan koke morgenkaffe på. Er det mye nedbør i form av regn/våt snø så hadde jeg trekt en pressening over taket slik at vannet renner av på siden og ikke trekker inn i duken.På godværes dager åpner du opp presseningen slik at stoffet får lufte seg,blir det for tett kan du få mugg og det bør du vel helst unngå. Også er det viktig med gode barduner for været kan være lunefult selv i ens egen hage,kjøp litt ekstra snor så har du til ekstra bardunering og til å feste presseningen med.Lykke til med sovingen ute,jeg er sikker på at det gjør deg og alle andre godt.

Link to comment
Share on other sites

De eneste lavvuer som kan stå ute og snø ned om vinteren er kraftige tradisjonelle typer med ramme. Velg også en med kraftig duk, minimum 450gr/m2. Venor, Reisa og Bisontelt har modeller med kraftig nok duk og skikkelig treramme. Ikke tenkt på polyesterlavvuer, eller enstangs i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Her på vestlandet har vi bare èn sesong, 10 grader og regn... :P

Får vi snø er det snakk om 10cm slaps som ligger i 14 dager. Snør selvfølgelig av og til mer, men det er 25 år siden sist det var en halvmeter snø her..

 

Da er vind et mer aktuelt problem med bare noen holmer, et hus og noen trær mellom meg og nordsjøen. Men tror det skal la seg løse med noen extra barduner.. =o)

Link to comment
Share on other sites

Ser 300ultramag anbefaler venor,reisa og bisontelt. Det er vel ikke noe rimelig alternativ som trådstarter etterspørr ?. Jeg har oppfattet det slik at Goldfinger skal sove i sin egen hage og ikke på 1000 moh. En polyester lavu tåler mye vind før den kolapser hvis man tar noen forbehold som extra bardunering. Jeg har brukt hellsport varanger camp i 2 år nå og det på jakt etter fjellrypa og fiske. Lavuen har stått permanent på 950 moh i allslags vær fra August og fram til Desember og jeg har ikke hatt problemer med vind eller snø.Man må ta sine forhåndsregler og sikre best mulig så mener jeg resultatet blir bra. Goldfinger vill vel også ha ettersyn hver dag i og med at han skal sove der ? og er det perioder med stiv kuling og storm så sikkrer man deretter.

Link to comment
Share on other sites

jelan1a: Nettopp! =o)

 

Raudnakke: Interessant.. hvordan får jeg tak i denne karen? Har også vurdert sånn "base camp" militær telt. Men hele kassen der veier vel opp imot 100kg, så da blir det ikke særlig aktuelt å ta med seg på festivaler. Dessuten er det vel ikke bunn og innertelt til den slags?

Ser for meg at militæret fokuserer mer på funksjonalitet og varighet enn soveroms komfort... :P

Link to comment
Share on other sites

Vis du får deg et kommandoplasstelt slik det vi brukte når jeg var inne i 2008, så er det rimelig solid

og med en av de kraftigste teltbunnløsningene jeg har sett i mitt liv ihvertfall.

Minus er selvsakt at det ikke er spesielt lett å få med seg uten stort kjøretøy, men det er for

all del nedpakkbart. I tillegg så kommer jo problemet med at du vil få problemer med å fyre inni der

med den bunnduken, men da kan du sikkert få fatt på en multifuel også. (som er hva disse teltene er ment å fyres med)

Link to comment
Share on other sites

For det første... Hvorfor ikke camping vogn? tørt og mange som er så si gratis! Jeg har selv 2 lavoer med stang i midten.. Fungerer helt fint, men siden du skal bo der ett helt år cirka? Trur jeg hadde satset på noe mere robust med stenger i veggene.. Er en grunn til at samene bruker stenger i veggene..

 

 

Til fyring: Ikke åpen ild.. Er veldig koselig men holder ikke på varme og du kommer ikke til og irritere deg grønn over alle hullene du får i taket etter hvert av glo som spruter fra bålet..

Siden du skal bo der over litt tid hadde jeg funnet en liten ovn fra ett hus/hytte som jeg hadde fått billig og laget en pipe hadde jeg vært deg..

 

Skal du ikke ha inner telt må du ikke ligge innat veggene så lenge du ikke fyrer siden det er mye kondens i ytterveggene..

Link to comment
Share on other sites

Dyre er de også... 6-7tusen på et overskuddslager i nærheten her..

Aldri vært inni et sånt telt, men det er vel "god vegghøyde men dårlig takhøyde"?

... og så er det jo kosligere med en lavvo også da, eller?

 

 

Men kanske jeg skulle gått for et sånt kommandotelt, og heller kjøpt den billigste lavvoen jeg finner til festivaler og den slags...

 

 

 

edit: Lynvingen: Innlegget ditt kom mens jeg skreiv... tror det blir direkte ukoselig og sigøyneraktig om jeg skal sove i ei campingvogn til samme pris som en lavvo... dessuten forsvinner hele konseptet med å sove "ute"..

 

Høres fornuftig ut det du sier om åpen ild og innertelt... da blir det ovn og innertelt!

Link to comment
Share on other sites

Et hardt liv for lavvoer som skal stå oppe året rundt. vind, vær og ikke minst sola vil slite hardt på duken.

Ville gått for så tjukk og tung duk som mulig, og glemt det innerteltet. Vekta på duken spiller vel liten rolle til ditt bruk. Med en liten vedovn får du et meget fint inne-klima og minimale kondens-problemer. (Sjarmerende med åpen ild, men etter uke 4-5-6 vil du sette pris på å slippe røyken som det nødvendigvis blir noe av ved åpen ild.)

F.eks Moskosel/Ten-Tipi sin blandingsduk er veldig fin, strekker seg ikke å blir "sjaskete" i våt tilstand.

Apropos forsvars-duk: Vet at Venor har tatt på seg jobben med å sy lavvo av "medbrakt" duk.

Var en gang borti en lavvo sydd av tykk UV-bestandig presening. Antagelig et mareritt å jobbe med, men suverent materiale for å stå ute året-rundt.

Raier/Reisverk kan godt lage selv, hvis du har tilgang på noenlunde beint virke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Endte på en Helsport Varanger 4-6, så får vi se om jeg kjøper meg en "skikkelig en" om et år, hvis jeg fortsetter å sove ute...

 

Men jeg blei litt skuffa.. bestilte med bunn i den tro at lavvoen skulle være relativt tett, men sånn som det er nå kommer jo gresset inn mellom ytterduk og bunn. Hvordan ser innerteltet ut? Er det bunn i dette? Hvis ikke klipses bare innerteltet på klipset over "bunn klipset", og jeg har fremdeles "gress i sprekken"... ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig det nei..

 

På de fleste lavvoer klipses bunnduk til teltduken.. Innerteltet henges gjerne opp i fester på teltduken. Hensikten er at bunnduken forhindrer fuktslag oppover fra bakken, innerteltet skal lage ei luftlomme mellom seg og ytterduken og gi en liten isolerende effekt..

 

Jeg har bodd ei uke i lavvo på snaufjellet nå... i 12-1300 meters høyde. Jeg bruker bare ytterduk og har lagt ei presenning fra biltema på bakken. Her er det tørt og relativt varmt. Jeg fyrer 2-3 timer om kvelden i et åpent ildsted og har det godt og varmt i soveposen hele natta.

 

Det viktigste synes jeg er å ligge godt isolert fra kulda i bakken. Dette har jeg løst med ei feltseng med et par reinfeller oppå..anbefales

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...