Jump to content

Varierende cylindergap revolver


OlavM

Recommended Posts

Har kjøpt en Smith mod 17 som det viser seg at cylindergapet varierer på, 4 kammer er det ok, men på de to siste så blir gapet skjevt slik at øvre del av tønna legger seg inn på overgangskonusen. Har også en mod 18, så jeg har nå drevet å kryssbyttet sylindre,yoker, utstøterpinner osv uten at ting endrer seg. Setter jeg tønna fra mod 17 inn i mod 18 er alt ok,motsatt så skjer det samme med 18 tønna i 17 ramma, skjevt cylindergap på to kammer.

Noen som har ideer om hva det kan være som er feil/skjevt?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det hørtes merkelig ut. Med yoke meiner du at du har kryssbyttet arma som du svinger ut sylinderen med?

Haddet det vært feil på den ville sansynligvis sylinderen subbet på alle seks/ sju ?. Har du sett nøye etter at ikkje løpskonusen er littegrann skjeiv/ skrå. Det er einaste eg kan tenke meg. Har du littegrann bevegelse fram og tilbake på sylinderen, kan det gjøre at den avogtil når borti løpet.

Hilsen firefire

Link to comment
Share on other sites

Høres rart ut dette Olav.

Du får ta den med på ett stevne så vi får studert problemet ligg nøye.

Mye lettere å komme me forslag hvis jeg har den foran meg å ser hva som virkelig skjer.

Lykke til, håper du finner ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Retting av yoke og fjerning av slark bør gjøres før man finner ut hvordan ting sitter sammen..

 

En tanke som slår meg er at du kan ha skjevheter i opplagringsflatene mellom yoke og cylinder, eller i opplagringsflaten mellom ekstraktokransen og ramma, og at dette gjør seg mer gjeldende på den ene yoken eller den ene ramma.

Link to comment
Share on other sites

Det som kan være feil, er hvor rett kuttet i enden av "Yoke`n" er....Vet at det går ann å strekke "Yoke`n" for så å frese den 100% rett. Du kan prøve med "Shims", men hvis problemet bare blir værre har du nok synderen/problemet der. Unnskyld den dårlige Norgelsk`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt mere i dag, ujevn slitasje rundt hullet der låsepinnen for tønna går inn i ramma, samt grader samme plass. Var og litt grader på kransen på utstøteren. Ujevn støtbunn kombinert med grader/ujevn krans kan muligens forårsake disse symptomene.

Har bestillt shims til yoke/tønne nå, så får vi se om det også kan hjelpe + litt polering.

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg venter på shims så kunne en kompis dra opp en shims fra skytterbagen,nøyaktig lik den jeg har bestillt, 0,05mm tykk. Den ser ut til å fikse nesten alle problem. Sylindergapet er jevnt, revolveren fungerer godt og nok en positiv bivirkning er at nå smeller det på hvert skudd, tidligere hadde jeg en å annen klikk.

Men mer skyting må til før jeg kan friskmelde den 100%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...