Jump to content

hjelp til dra vekt igjen...


Litago

Recommended Posts

da har jeg levert buen tilbake og sitter og ser på ny bue

har snakket med forhandler om og bytte i en annen bue

jeg synes 60lbs ble for tungt (ja jeg vet hva var det dere sa :lol: )

jeg har bestemt meg for og gå for en Recurve bue men hvilken dra vekt burde jeg velge?

40-45-50-55? noen tips og ideer?

Link to comment
Share on other sites

om du snakker recurve så er 40# "ganske" hardt. Nå er det mange år siden jeg selv trente aktivt med recurve, men mener at de fleste aktive konkurranseskytterne i landet i dag skyter med buer fra 35-45#. Du skal være ganske over gjennomsnittet for å opparbeide en bra skyteteknikk med såpass kraftige recurvebuer. Compound derimot går helt greit for de fleste voksne å starte med 40-50# buer, for så å øke til 50-60# etter ei stund. I jaktsammenheng på compoud er det vel ikke direkte uvanlig med 70+.

Link to comment
Share on other sites

I jaktsammenheng er da mest vanlig med 60-70lbs, men fleire og fleire går no for buer i 50-60lbs klassen. Compund buene er i dag er så effektive at da er ikkje lenger nødvendig å skyte så kraftige buer på jakt (så sant me ikkje snakker om bøffel og slikt).

Link to comment
Share on other sites

jepp da blir det 40!

Hei Litago.

 

Er redd en 40# recurvebue blir alt for kraftig dersom du er nybegynner og skal lære deg skyteteknikk.

Etter min mening bør du starte med en recurvebue på 30 - 35#, husk det er ingen hjelp å få fra et trinsesystem på en recurvebue.

 

Startet selv med en 32# recurvebue og syntes den var hard nok. (Og jeg er ikke det folk vil kalle en "pingle".)

Med carbonpiler kan man fint skyte 70 meter og enda treffe med 32# lemmer, men da jeg begynte å skyte på 90 meter måtte jeg øke til 38# lemmer, for å slippe og forlegge siktet over skiva.

 

Har du ingen i nærheten av der du bor, som eier en recurvebue du kan prøve?

En bueklubb eller lignende...

 

Mvh

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

viser seg at det er muligheter for og få ned pund styrken ytligere på bua jeg hadde så jeg kommer til og beholde den

blir for mye stress og vente så lenge på ei ny bue skal få kjøpt en slik bue strikk til og trene med

samt en avtrekker som hjelper med pundene

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avtrekker på en recurve bue?? Dette kan fort gå i veldig feil retning synes jeg.

Jeg hadde 40pund på min konkurranse Recurve Hoyt bue og det er så tungt som jeg måtte ha. Pga lange armer fikk jeg også lange piler, som da ble tyngre og mer utsatt for vind og vær under konkurranser, derfor måtte jeg kompensere med så høy pundstyrke på buen som mulig. Å begynne med 40pund er etter min mening altfor mye...

Hvorfor ikke compound? Da kan du gjerne ha 40pund som nybegynner (voksen person) og alikevel kunne trene god teknikk.

Å skyte godt med en kraftig recurvebue er vanskelig... Jo lengre armer du har jo tyngre blir en bue å dra opp. Og vanskeligere blir det å gjøre teknikken godt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...