Jump to content

A. Zoli 1900 vs Tikka T3 vs CZ 550 vs Howa?


dufus

Recommended Posts

Jeg er klar for å kjøpe min første og sannsynligvis eneste jaktrifle, og sliter litt med å velge. Børsa bør kunne brukes til "alt" av vilt og jaktformer, så kaliberet blir 6.5x55. Vet ikke helt hva som lønner seg m.t.p. vekt og andre egenskaper. Har holdt i noen rifler, uten å finne noe som ikke passet ok. Er forresten 170 cm og veier rett under 70 kg.

Pris teller mye, så vi kan utelukke systemvåpen. Jeg har uansett ikke tenkt å samle på flest mulig kalibre. Jeg synes bruktpris ligger høyt i forhold til hva ting koster nytt, så dropper risikoen med å få noe dårlig til overpris.

 

Har kommet over følgende alternativer/priser:

 

T/C Venture til 5 000,-

Dette hadde vært førstevalget. Prisen er suveren, konstruksjonen virker gjennomtenkt, og syntetstokk er bare flott. Dessverre er den utsolgt i 6.5x55. Forstår at en ny sending er bestilt, men med ukjent leveringsdato så langt.

 

Antonio Zoli 1900 til 8 000,-

Rustbehandlet(?). Slår på stortromma med 500 ekstra for laminatstokk på denne. Kom varmt anbefalt av en kamerat hvis jeg fikk den til tilbudspris. Han insisterer også på at jeg kjøper noe rustfritt/rustbestandig, som utelukker noen av de andre valgene mine. Vet ikke om jeg fortsatt får den til oppgitt pris..

 

Howa, rustfri til 7 300,-

Rustfri og nokså rimelig?

 

Tikka T3 lite til 7 800,-

Fin, lett og bra. Kanskje litt dyr i forhold til det man får, jeg betaler ikke 10 000 for rustfri modell..

 

CZ 550 til 8 500,-

Har ikke holdt i denne, men CZ lager stort sett kvalitet? Synes salongriflene deres er fantastiske.

 

 

Jeg heller nå mot å kjøpe A. Zoli 1900, sett at jeg får den med laminatstokk for 8k. Har holdt i en Carl Gustav 1900 og det kjentes greit ut, men har ikke labbet rundt på jakt med den. Noen grunn til å ikke kjøpe denne?

 

Sett at jeg ikke får 50% på Zoli-en, så har jeg mest lyst til å vente på at Winge får inn igjen T/C Venture og håpe at prisen blir den samme. Kan kjøpe meg en 17 HMR til småviltjakt i mellomtida, og evt. låne storviltrifle.

 

Eller er det bare å gå ut og kjøpe meg Howa, ikke-rustfri T3 lite eller CZ nå med en gang..?

Link to comment
Share on other sites

http://www.vapen-soilen.no/forside/" target="_blank Denne Rugeren i 6.5x55 er på salg hos Våpen Søilen no. No veit eg ikkje om du har bestemt deg for sikte,men dette her er inkludert kikkertsikte og montasje. Den ser ut til å vera i rustfri utgåve.På dei andre riflene du spør om kjem dette i tillegg. Siktet er heilt ok,og kan ikkje samanlignast med mykje anna billigt du finn på markedet,men sjølvsagt får du langt bedre optikk til høgre pris. Mekanisk sett med tanke på holdbarheit og vanntett er eit slikt billig kikkertsikte like godt som dei dyraste sikte. Du kan jo eventiellt sei du ikkje vil ha siktet med og kanskje få avslag, montasje er med uansett.

Om du ikkje er heilt bestemt på kaliberet så ta og ein kikk på dei to Rugerane i 30.06 , eg kan ikkje skjønne anna enn at dei må vera veldig bra tilbud. Og som sagt montasje er inkl. i prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg i begynnelsen av året en antonio zoli 1900 i laminat. Funksjonelt var det en meget god rifle, og jeg likte meget godt sluttstykkegangen og stokkutførelsen på den. Problemet var bare at jeg ikke fikk noen særlig god presisjon i rifla. Jeg var heldig om jeg gikk den ned på 25-30mm, ellers la den på mellom 40 og 60mm, noe jeg mener er alt for dårlig av em rifle til veiledende 16 lapper. Jeg tok den med til børsemaker som testet den, og han kunne heller ikke få noen gode samlinger med den. Han sin mening var at man ikke kunne forvente seg noe bedre av et våpen med denne kvaliteten, og med det mente han at kvaliteten på pipa ikke var veldig bra. Men kunne sammenligne den med et dårlig remington løp. Dette gjorde at jeg ikke lenger ønsket zolien, og fikk sporenstraks byttet den inn i en annen rifle. Valget mitt falt på en tikka t3, og siden jeg ønsket laminatstokk ordnet butikken dette for meg. Nå har jeg fått i mine øyne meget god presisjon "out of the box", uten å behøve å gjøre noe som helst med riflen. Presijonen jeg har idag, litt etter skyteformen, er mellom 12 og stort sett 20mm (med skytestøtte). I en tikka vet du hva du får. Pipa er den samme som i en sako. Sluttstykkegangen er minst like glatt som på zolien, og avtrekket er også meget godt synes jeg. Zolien er en flott børse, men holder etter min mening ikke mål i forhold til prisen, ei heller 50% av veiledende. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg byttet den i en Tikka. Like god og bedre på alle områder, og jeg slipper frustrasjonen med en rifle som ikke har mulighet for de samlingene jeg mener den bør klare.

 

Edit: Skriveleif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg er klar for å kjøpe min første og sannsynligvis eneste jaktrifle, og sliter litt med å velge.

 

Jepps, sa jeg også for et par måneder siden, kjøpte meg en Tikka T3 ss hos abcfritid i 6,5x55 for 8990,- og er kjempefornøyd med den.

Men, jeg har allerede søknad inne til behandling for en 9,3x62. Alt blir bedre med to rifler, forstås!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...