Jump to content

.204


Lassewan

Recommended Posts

Trenger litt tips og råd om .204.

Har innsett at 17 HMR blir for spedt som reve/kråkerigg, for dårlig anslagsverdi og evne på hold over 100 meter.

Tenkte derfor og kvitte meg med den og gå opp til 204 Ruger.

Skal KUN jakte rev/kråke med den - så trenger ikke info om hvor mye bedre 22-250 etc er som allrounder.. Har .243 til den slags :)

Det jeg er interessert i er innlegg på evne på hold +-200 meter med tanke på kulefall,vindavdrift etc.

Jakter stort sett rev/kråke med rifle når det er tilnærmet vindstille - jeg går ikke ut om det blåser kast i kule for å si det slik...

Har en god kompis som er hjemmelader,så tilgang på ammo er irrelevant...

 

Er interessert i ei børse som går beint mellom 100 og 200 meter, og som har "V-max effekten"

 

SHOOT!!!!!!!!!!!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 stk. 204 Ruger

 

Jeg begyndte med at ompibe en Ruger #1 for 4 år siden. Den var med på præriehundejagt i Montana i 2008 og fungerede udmærket.

I 2010 købte jeg så en Tikka T3 Stainless Varmint i .204 Ruger og jeg har i juni 2011 været i South Dakota på præriehundejagt.

Jeg skød dagligt mellem 300 og 450 skud og da jeg lader med molybelagte kugler, har det været muligt at undgå rensning af piben i løbet af dagen.

 

Min Tikka foretrækker 32grs kugler og jeg har brugt V-max eller BlitzKing.

 

Med omhyggelig ladning har riflen skudt 8mm grupper udvendigt målt (center-center = 3mm) 5 skuds grupper på 100 meter.

Kaliberen er en smule vindfølsom, men meget fladtskydende ud til 250 meter. Faktisk tangerer kuglebanen, sigtelinien på 100 meter, så jeg har i stedet indskudt den på 200 meter.

 

(ved indskudt på 100 meter, passerer kuglen ikke sigtelinien 2 gange, men tangerer den blot. Vo = 1200m/s)

 

MEN, jeg har et problem med Tikkaen. Magasinet er for kort. Selv med 32 grs kugler, skal jeg sætte kuglen dybt. Patronlængde 58mm.

Da der fås både 40grs og 50grs kugler til kaliberen, betyder det at kuglen skal sættes så dybt at den optager krudtrum og dermed hastighed.

 

Problemet kunne løses ved at Tikka leverer et magasin med en kortere "klods" i bagenden, men da jeg mailede til Finland, var svaret at jeg bare kunne lade enkeltvis :cry::roll:

 

Hvorfor kan man så købe 4 skuds og 6 skuds magasiner i flere farver når man alligevel ikke kan bruge dem :twisted:

 

Jeg har samme problem i min T3 cal 223 med 8" twist. Den skyder rigtig fint med 75 grs kugler, men de skal sættes meget dybt for at gå i magasinet.

Hvis Tikka bare ville lytte til kunderne og begynde at levere et magasin med plads til en længere patron, så ville T3 være mit foretrukne våben. I stedet foretrækker jeg min HS-Precision i .223, men det er en helt anden historie.

 

mvh

M@X

 

DSC_0502.jpg

 

P6180202.jpg

 

P6160146.jpg

 

DSC_0008-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde sett meg ut en Tikka T3 super Varmint i .204, men de lagerføres ikke - og må lages på bestilling.. 9-12 mnd ventetid :cry:

Er detaljer ved Tikka T3 som tiltaler meg veldig, sluttstykkegang og avtrekk er to av de..

 

Noen som har erfaringer med alternative børser som kan anbefales - og som det er kortere leveringstid på?

Link to comment
Share on other sites

Hadde sett meg ut en Tikka T3 super Varmint i .204, men de lagerføres ikke - og må lages på bestilling.. 9-12 mnd ventetid :cry:

Er detaljer ved Tikka T3 som tiltaler meg veldig, sluttstykkegang og avtrekk er to av de..

 

Noen som har erfaringer med alternative børser som kan anbefales - og som det er kortere leveringstid på?

Hva er problemet, er det ikke bare å kjøpe en grei rifle, med utskutt løp i 222/223, skru inn et spett, utvide løpskanal og ferdig. Børsemakere klar da det, fra 3uker til 2mnd, er han god blir resultatet oftest bedre enn en ferdig fabrikk børse.

 

Passende mekanismer: Rem kort 700 & 7, Howa/Wby vanguard kort, Sako kort, eldre Tikka kort, Brno/CZ kort og mini, Ruger kort og no1. Sikkert flere også.

 

Syns T3 er lang for så korte patroner, slaskete i boltgangen, mye plast(tenker ikke på stokken) og dyr i forhold til utførelsen(sammenlign med en stelt 55).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

heldigvis har kaliberet persisjon nok til at du kan plassere kula unna evt bryststykker og lignende. Får kuler opp i 60 grains, og da kan vi kanskje begynne å snakke?.. Allt jeg har skutt med min ville jeg ikke funnet på å spise etterpå. (muligens med unntak av en rev, men hvem eter vel sånt uansett?)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 5 months later...
.204 er utelukkende for varminting. For matvilt, velg noe annet.

Har til dags dato ikke funnet helmantler i .204, hverken her eller i Canada.

 

 

Jeg har faktisk i denne uge skudt 2 gæs med 32 grs V-max kugle. Resultatet var positivt med minimalt kødspild. Afstenden var hendholdsvis 250 meter og 300 meter, så hastigheden er noget lavere end ved mundingen. På begge gæs var udgangshullet 2cm i diameter.

 

Og så skyder jeg en del skarv, men det kan der læses mere om i tråden om skarvejagt.

 

mvh

Max

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...