Jump to content

En gammel sliter fikk nytt liv


RWA

Recommended Posts

Nå har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før, og det var å lage et skaft til en kniv. Vel og merke en samekniv som har fulgt meg hele livet. Fant den som 5 åring på fjellet, og siden har den vært med på mye. Men sist år tok skaftet sin siste reis, og dermed måtte noe gjøres. Brukte litt reinhorn og litt treverk - som jeg ikke er sikker hva er - og vips ble det et skaft. ed hjelp av en dremel, bormaskin og en lang bor og epoxy så ble den seg selv igjen. Kommentarer mottas med takk ;) - både positive og negative :)

 

http://s1191.photobucket.com/albums/z461/ronnywollert/Kniv/

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ja, så det kan sprekke det - det som skjedde med det gamle skaftet (vet ikke hva slags trevirke det var). Men det har fått hard medfart i over 30 år - får håpe denne holder like lenge. Nå er den oljet inn også - opptil flere ganger - og den er helt mettet nå. Pusset er den også - så nå er den klar for bruk - igjen. Passet fint i slira gjorde den også, selv om jeg ikke hadde prøvd den før den var ferdig.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Står ikke noe på kniven. Slira er ikke den samme, da det bare var kniven jeg fant. Det er i hvertfall et hardt stål i den, for jeg har ikke kvesst den mange gangene på disse årene, men den er mye brukt til å lage vedbiter, til sløying og til flåing. Brukes til det meste ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...