RWA Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Nå har jeg gjort noe jeg aldri har gjort før, og det var å lage et skaft til en kniv. Vel og merke en samekniv som har fulgt meg hele livet. Fant den som 5 åring på fjellet, og siden har den vært med på mye. Men sist år tok skaftet sin siste reis, og dermed måtte noe gjøres. Brukte litt reinhorn og litt treverk - som jeg ikke er sikker hva er - og vips ble det et skaft. ed hjelp av en dremel, bormaskin og en lang bor og epoxy så ble den seg selv igjen. Kommentarer mottas med takk - både positive og negative http://s1191.photobucket.com/albums/z461/ronnywollert/Kniv/
sachs motor Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Eg kan opplysa om at treverket er bøk. Det er noko utruleg fint med at slike gamle slitarar vert rusta opp for nye oppgåver.
RWA Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Takk for det sachs motor. Fikk noe trekubbebit av et snekkeri her jeg bor etter at jeg sa hva jeg skulle bruke det til.
ArcticTiger Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Flott kniv og arbeid! Ser ut som bøk ja, som er et hardt og slitesterkt treslag. Men det kan sprekke på langs, så pass på at du ikke herjer Alfor Mye når du bruker kniven som Øks, kanskje.
RWA Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Akkurat ja, så det kan sprekke det - det som skjedde med det gamle skaftet (vet ikke hva slags trevirke det var). Men det har fått hard medfart i over 30 år - får håpe denne holder like lenge. Nå er den oljet inn også - opptil flere ganger - og den er helt mettet nå. Pusset er den også - så nå er den klar for bruk - igjen. Passet fint i slira gjorde den også, selv om jeg ikke hadde prøvd den før den var ferdig....
seawolf Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Ble fin den Har du peiling på hvem som har laget kniven? Bladet ligner til forveksling på en kniv jeg hadde fra Abraham Mikkelsen fra Varangerbotn.
RWA Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Hei. Står ikke noe på kniven. Slira er ikke den samme, da det bare var kniven jeg fant. Det er i hvertfall et hardt stål i den, for jeg har ikke kvesst den mange gangene på disse årene, men den er mye brukt til å lage vedbiter, til sløying og til flåing. Brukes til det meste
Recommended Posts