Jump to content

Jaktkort under opplæring???


Jaktoman

Recommended Posts

Hei.

jeg lurer på om det er en felles bestemmelse på om jeger under 16 år på opplæring må ha jaktkort?

Jegere under 16 år betaler ikke jegeravgift, så derfor har de jo heller ikke jegeravgiftskort. Man må visstnok framvise dette kortet ved kjøp av jaktkort.

 

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Som 15-åring på opplæringsjakt med "fadder" vil vedkommande få kjøpt jaktkort.

Eg har ikkje sett noko i lovverket som fritek ein 15-åring for jaktkort.

Ber "fadder" med våpen eller nyttar 15-åringen sitt, så skal denne personen og løysa jaktkort.

Jaktkortet er individuelt og føl personen.

 

Ved slik jakt skal "faddar" heile tida vera så fysisk nær at det er mogleg å nå tak i vedkommande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg sendte mail til statskog der jeg har kjøpt jaktkort

spurte hvordan det var å ha med min sønn på opplæring

fikk dette svaret

 

"Så lenge dere oppfyller kriteriene for opplæringsjakt trenger ikke din sønn noe jaktkort eller noen mer formell tillatelse fra oss som grunneier. Da er det bare å jakte på samme område som dere har kjøpt kort på hos Statskog. Vi vil bare presisere et av kriteriene: Dere skal gå så tett sammen at du har mulighet for å ”kontrollere og instruere” opplæringsjegeren. Han kan med andre ord ikke legge av sted alene, eller i en annen retning enn deg. Dere må følges ad."

 

så hør med grunn eier!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...