Jump to content

Lett tralle til transport av felt hjort etc.


C.E.A.

Recommended Posts

Fant ei barnetralle til sykkel på lørdag. Jeg testet den litt med hensyn til hvor mye vekt den tålte, det virket lovende.

Tralla ble demontert og jeg fjernet alt overflødig, monterte så veltebøylen til handtak og slik ble den da

 

 

DSC02403.jpg

 

 

Den veier kun 8kg og kan lett demonteres og legges bak i bilen

 

DSC02406.jpg

 

 

Jeg testet den med å stå oppi med min lille kropp (ca 100kg) uten at det gjorde noe inntrykk på tralla. Jeg regner med at det går å transportere en utvommet hjort på 80kg slaktevekt på denne, mulig større også men det er selvsagt begrenset hvor ulendt det kan være. Må nok binde sammen dyret så det blir litt komprimert, så det er nok best med et nyskutt dyrsom ikke er for stivt. Mulig jeg må forsterke handtaket. Får teste litt før jakta.

 

 

----

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hallo C.E.A. er det noe du lager selv eller er de og få kjøpt. Ser jo foresten at du lager dem selv. Salgsobjekt dette :lol: Så fristende ut med tanke på årets jakt. Er det ulendt kan du vel ta av julene og skli det på brettet muligens ? graahund

 

.

Link to comment
Share on other sites

Hallo C.E.A. er det noe du lager selv eller er de og få kjøpt. Ser jo foresten at du lager dem selv. Salgsobjekt dette :lol: Så fristende ut med tanke på årets jakt. Er det ulendt kan du vel ta av julene og skli det på brettet muligens ? graahund

 

.

 

Som du ser i teksten over så er dette miljøvennlig gjenbruk av ei barnetralle til sykkel, skulle man kjøpt ei ny slik tralle og bygd om så ville den sikkert kostet flere tusen kr. Denne fant jeg på søppelfyllinga hvor de selger ting som kan brukes til en hyggelig pris, 150kr betalte jeg for den, og da kan den gjerne "slaktes".

 

--

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig presenning (ikke den tynne biltema-typen) på 1x2m med skikkelig solide maljer i ene kortenden og et tau gjennom disse, er også et genialt hjelpemiddel. Dra dyret opppå presenningen, legg tauet rundt frambein og gjennom nese på dyret og stram til, og det går som en drøm å dra...

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig presenning (ikke den tynne biltema-typen) på 1x2m med skikkelig solide maljer i ene kortenden og et tau gjennom disse, er også et genialt hjelpemiddel. Dra dyret opppå presenningen, legg tauet rundt frambein og gjennom nese på dyret og stram til, og det går som en drøm å dra...

 

Ja der er sikkert 100 måter å dra ut hjortevilt på, jeg har prøvd mange måter og har dradd ut et ikke ubetydelig antall hjort. På mindre dyr har jeg brukt et sikkerhetsbelte fra bil sydd i 8tall, binder hode og forbein, strammer/løfter opp så mye at underste bogen er litt opp fra bakken og drar km'vis

De som har sett slaktefilmen jeg fikk laget så er der med en nær 90kg bukk som jeg drar ut alene, men på såpass store bukker må jeg dra etter geviret ellers så setter det seg fast i alt.

 

Der er sikkert mange andre gode måter å gjøre en slik jobb på.

 

 

-----

Link to comment
Share on other sites

Denne metoden slår aldri feil.. hehe :D

 

Hjortesleping:

 

De er en helt grei metode det hvis det er nedoverbakke, jeg har selv praktisert den i 35 sesonger, men jeg har grublet på hvordan man kan gjøre det enklere i f.eks. motbakke og det er derfor jeg laget denne tråden for å vise mine enkle redskaper.

 

Nå er det egentlige hovedprosjektet mitt også ferdig, det er ei gammel melketralle som opprinnelig hadde en lav trebunn og mindre hjuler. Nå er bare ramma øverst igjen og jeg har spendt trålnett imellom og montert større hjul, så på denne bør man kunne frakte de riktig store bukkene også

 

DSC02407.jpg

 

Så nå er det bare å vente til høsten med å få testet trallene.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...