Jump to content

Spørsmål og svar ang. bruk av lokkefløyter


IvoRei

Recommended Posts

Jeg har diverse lokkefløyter liggende hjemme, til både rev, gås, kråke og rådyr. Men ikke alle er like enkle å bruke. Kanskje skal det bare et lite vink til fra noen kammerater for å virkelig få teken på lokkinga?

 

Jeg tenkte denne tråden kunne være til hjelp for slike som meg, der man kan stille spørsmål og skrive svar angående lokketeknikk, tips og triks.

 

Selv sitter jeg daglig hjemme i stua og prøver å få has på dkwai's Greylag Hammer. Jeg har kjøpt instruksjons-dvd'en til gutta fra "Knæk&Bræk", men har enda ikke fått dreisen på det. Noen som har tips å komme med?

 

Syco Tweety-fløyta begynner forøvrig å sitte brukbart, men det skal sies at jeg har lagt lista veldig lavt... Ulf Lindroth's lokking er fremdeles en utopi for meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har også syslet lit med lokking på både rev og gås, en spennende jaktform, er ganske ny på revelokking

men har prøvd en del fløyter på grågåsa. Har erfart at det fins mange fløyter som ikke er egnet for den

norske grågåsa, men har nå funnet to fløyter som virkelig fungerer og det er Greylag hammer og glg 16.

Blir nok greylag hammeren som blir min favoritt selv om dene krever lit trening, med den fløyta er det viktig

at man bruker stemmen for og få til de riktige lydene samt at håndstilingen har mye og si for vilken lyd du får.

Glg 16 er en mye enklere fløyte men har ikke samme lydregister som hammeren men den har funket ganske bra

for meg. Ellers kan den nye gåsejaktfilmen på storfangst.no anbefalles da den inneholder god instruksjon av grey

lag hammer fløyta.

 

Edit:Traff en kar i fjord på en av mine gåsejakt turer som også hadde en greylag hammer, men hans lokk viste seg

og være feilproduksjon, tror han fikk ny lokkefløyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Løfter denne ganle tråden. Eg lokker litt rev innemellom, eg har skutt ein del rev på lokk - men føler fortsatt at det heile er litt tilfeldig. Av og til framstår det som enkelt, reven kjem etter 3 minutter og stopper fint opp på 50 meter og gir meg god tid til å skyte eit velplassert skudd. Andre ganger opplever eg økt etter økt, uten å ajå snurten av rev - sjølv om forhold og alt tilseier at det er gode odds.

 

Men når det gjelder fløyter, so har eg hatt mest suksess med muse og fuglelyder, eg har ein gammal musepip (migthy mouse) som fungerer veldig bra til begge deler. 

Ellers har eg ørten fløyter liggande, eg har bla: twisted psyko, tysk kaninskrik, revehylsa og pc2. Men felles for dei fleste fløytene og kanskje spesielt dei uten membran, som den tyske kaninskik-fløyta og pc2 - er at eg får problemer med dei etter få minutter med lokking. Eg opplever at det kjem litt slev inn i fløytene og dermed blir det berre tull. Dette skjer også i dei opne fløytene med membran, men desse fungerer tross alt.

 

Er det eg som slever for mykje? 😂 Andre som kjenner seg igjen i dette? Og eg er open for innspel på andre fløyter, gjerne fløyter som er relativt enkle i bruk.

 

Eg vurderte å kjøpe meg ein elektrisk lokk, det ville gjort livet betydelig lettare, men dei brukarerfaringane eg fekk frå folk som hadde prøvd desse, var i beste fall lunkne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, magnum_mauser said:

Løfter denne ganle tråden. Eg lokker litt rev innemellom, eg har skutt ein del rev på lokk - men føler fortsatt at det heile er litt tilfeldig. Av og til framstår det som enkelt, reven kjem etter 3 minutter og stopper fint opp på 50 meter og gir meg god tid til å skyte eit velplassert skudd. Andre ganger opplever eg økt etter økt, uten å ajå snurten av rev - sjølv om forhold og alt tilseier at det er gode odds.

Dette høres akkurat ut som den lokkejakta på rev jeg kjenner. Har slått meg til ro med at slik er det😊

Mengden rev i terrenget er den faktoren som innvirker mest på hvor ofte det virker "lett".

At du får noen urene lokkelyder tror jeg betyr null og niks. Når noe dør høres det neppe likt ut fra gang til gang. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...