Jump to content

Elektronisk revelokk


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg har ikke tatt dette under revelokktråden, da det skiller seg ganske betydelig fra fløytelokking, og krever egentlig en egen tråd! (Sånn, ferdig med det) :mrgreen:

 

Er det noen som har gjort seg erfaringer med å lokke rev elektronisk? Det vil si bruk av MP3-spiller og høytaler, eller tilsvarende løsninger.

 

Har selv testet litt, og har gjort meg følgende spørsmål:

*Hvor høyt bør man spille?

*Hvor skal man plassere høytaleren? For her kommer en potensiell genial ting som skiller seg betydelig fra fløytelokk; at man kan plassere høytaleren vekk fra seg.

*Hvilke ulemper har dette i forhold til fløyter?

 

Har prøvd å spurt litt i de andre trådene, men uten svar.

 

Har og laget meg noen lokkelyder jeg bruker; musepip, kaninskrik og hareskrik. Er fortsatt på leting etter fugleskrik som passer. Har kun funnet noe som heter "woodpecker distress", kan det være noe tro: http://www.varmintal.com/mybird2.mp3" target="_blank

 

Kan legge ut de andre lydene jeg har, etterhvert. Skal få samlet dem i en zip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på det samme, har lastet ned en applikasjon til htc telefon ,og kjøpt en høyttaler som jeg kan forsterke lyden med, lurer på om hvor intensivt jeg skal lokke.

Har forsøkt meg en del i skumringen i kveld med woodpekker distress.så ikke snurten av reven,men rådyr er det nok av ,virker ikke som de brydde seg.

Håper på noen tips.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en kammerat som kjøpte seg en elektronisk lokk her tidlig sommer..

Nå har det falt 5 rev for denne lokken, samt at han bruker bullvan.

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg hadde null niks trua på dette her, men det er faktisk tilfellet!!

Har nå lånt både bullvan og elektronisk lokk, imorgen om 3 timer skal det testes!

Link to comment
Share on other sites

Hva slags elektronisk lokk er dette ?

 

Kan du legge ved link ?

 

Jeg har nettopp kommet inn etter to mislykkede lokkjakter . Jeg får ikke dreisen på det . Siste stedet eg var på ikveld var mer eller mindre et ideelt sted med oversiktlige jorder .

Frustrerende at det ikke er like lett for alle !

Link to comment
Share on other sites

Fredrik: Woodpecker er hakkespett vis det var det du lurte på? i førsteinnlegget

 

Og vet dere om det er mulig å sende lyder/Mp3- Filer på mail eller kammeret? Vis dere trenger så har jeg masse lokke lyder her både rådyrkalv, fugl, hare, rev, kanin, Osv... Har lagret alt her, men husker ikke hvor jeg har lastet ned. SÅ vis det er mulig å sende så gjør jeg gjerne det :D

Link to comment
Share on other sites

Vurdering av revelokklyder

 

Her er noen av de lydene jeg har testet på revejakt. Dere som har greie på dette, er det noen lyder som er bedre enn andre?

Hakkespett: http://www.2shared.com/audio/aJ-gd9Sq/Hakkespett.html" target="_blank

Hareskrik: http://www.2shared.com/audio/UryDENs3/H ... _lang.html" target="_blank

Musepip: http://www.2shared.com/audio/aC58XFk8/Musepip_lang.html" target="_blank

Kaninunge: http://www.2shared.com/audio/_Vh2vZi1/K ... _lang.html" target="_blank

 

OBS: Flere av disse "starter" ikke før rundt 3 min eller mer. Dette for at man kan plassere ut spilleren, før man stikker å plasserer seg strategisk.

 

Er musepip-lyden jeg kanskje er mest skeptisk til. Og det er jo litt synd.. Det er det viktigste nå på sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Er musepip-lyden jeg kanskje er mest skeptisk til. Og det er jo litt synd.. Det er det viktigste nå på sommeren.

 

Tull!! Er isåfall når du ser reven eller du har sett en rev du vet ikke er langt unna. Mange som mener musepip er oppskryt siden det er så veldig liten rekkevidde på den! Men nå er det jo inn og bruke bade-ender til å lokke med :mrgreen: Kan jo hende det er lengre rekkevidde på den.

 

Fugleskrik og kaninskrik er minst like bra som musepip! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har vel folk jakta en del rev i år.. Skal vi summere litt opp og dele erfaringer?

 

Jeg fikk lokka inn en valp (ganske stor) med hareskrik fra MP3..

 

Noen andre?

 

Var ute å prøvde med hareskrik på flere steder i går, uten noe som helst resultat.. Er det kanskje tidlig med hareskrik nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fredrik

 

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en ekstern høytaler og jeg har kikket litt på denne du har.

 

Er det batteri på denne høytaleren?

Eller er det MP3 spilleren som driver hele høytaleren?

Hvordan bruker du denne?

Og bestilte du den fra denne siden som du linker til?

 

Hvordan funker dette?

 

Jeg har lokket og lokket denne sesongen her, fått inn litt rev men ikke skutt noen på lokk enda.

Dette fordi jordene her i området her er så små, slik at en ikke får reven utpå jorden, reven oppdager jegeren først...tror jeg.

Alt er gjordt rett i forholt til vind og greier.

 

Så jeg håper en ekstern høytaler og MP3 spiller vil fungere.

 

Noen som har erfaring med elektronisk lokk på marker som ikke er så store?

 

Og andre elektroniske lokker dere bruker og er fornøyde med?

Link to comment
Share on other sites

Fredrik

 

Hei

 

Jeg skal kjøpe meg en ekstern høytaler og jeg har kikket litt på denne du har.

 

Hei hei!

Vel, etter jeg gikk over til å lokke med fløyte kom jeg fram til at dette er, og forblir, den eneste og beste løsningen. Er vel få, om ingen, bærbare høytalere som klarer å levere samme lydnivå som disse fløytene med litt range på.

 

Men for å svare på det du lurte på, den er batteridrevet ja (c-batterier tror jeg), og jeg brukte iphonen som avspiller.

 

Ulempene er lav lyd, litt knot å "rigge opp" for hvert pass, og til slutt så er det mer variasjonsmuligheter med en fløyte mtp lydnivå og variasjon i lyd.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ok.

 

Men er det veldig dårlig volum på denne høytaleren da med andre ord?

 

Jeg har tenkt å bruke den i lag med en bulvan.

Sette den f.eks mitt på en mark og så ligger jeg et stykke unna.

 

Kanskje blåse i sin egen fløyte for å få volum i begynnelsen og lokke revene nærmere og så på en påte tar lokkelydene fra høytaleren over?

Funker dette?

 

Så du anbefaler ikkje å kjøpe høytaler ,men heller bruke fløyte?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...