Jump to content

Lengre hylse etter helpressing


Høntersen

Recommended Posts

Dere får bare tåle at det blir en del sikkert elementære spørsmål fra en fersk hjemmelader :oops::wink:

 

Men det jeg lurer på er at etter at jeg har helpresset hylsene mine (lapua) blir de fleste av dem opptil 0.12mm lengre. Det vil jo si at jeg blir nødt til å trimme dem etter bare et par omladninger...

Er dette normalt eller er det noe jeg gjør feil? For lite fett på hylsene?

 

Dien skal etter mine beregninger være rett innstilt...

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke noe hvis du ikke kommer over maxlengdentil patronen. Det jeg gjør for å unngå dette + at det blir mye lettere å lade- er å smøre hylsehalsen innvendig med litt fett. Hvis expanderknappen går tregt i halsen er det da hylsa som regel blir strukket

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Ladeboka her og nå, men det blir faktisk presisert at det på kanten er tvert imot, Neck-sizing vs full body sizing. Har stusset over dette siden jeg leste dette, da jeg har letter for å kjøpe Mortens argument.

I følge Ladeboka (siste versjon) er den eneste fordelen med neck-sizing at det går fortere å presse hylser, da man bla slipper å smøre..

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Problemet som omtales i ladeboka om standard halspressere går nettopp på at de ødelegger konsentrisiteten. Dien gir ikke hylseveggene støtte under pressing, og dermed kan halspressinga bli skeiv. En fullsizer skrudd så langt tilbake at den ikke rører skuldra vil gi støtte til hylseveggene, og dermed sentrere pressinga av halsen. Skuldra forblir like trang, og hylsa holder seg rett i kammeret. Skeive halser/lengre hylser er ofte (som omtalt ovenfor) på grunn av at ekspanderknappen strekker hylsa. God smøring er nødvendig. Et lurt tips å forsøke er å ta ut ekspanderknappen, og så utvide halsen med denne ovenfra etterpå. Den må da stå så langt nede at man ikke presser halsen igjen. Mål ekspanderknappen!. Det kan godt hende den kan slipes ned litt.

Link to comment
Share on other sites

Hovedårsaken til at nekksaisa hylser som regel gir (vesentlig) bedre presisjon, er at man ikke kødder til hylsas sentrisitet og skuldervinkel etter at den er formskutt i det aktuelle kammeret ved ompressing.

 

O styreleder, er De egentlig innehaver av stativ/klokke til avlesing av konsentrisitet?? Eller sagt på en anne måte: Dø, Morten, harru målt eller? Jeg har nemlig pr. d.d. ikke fått tilnærmet så jevnt rette patroner med necksizer (har brukt redding S die i 7mm RM, LEE Collet i 6,5 og .375) som med fullsizer (for det vesentligste Forster Co-AX)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jepp - har målt ;-) Nå skal jeg etterhvert sette sammen noen biter jeg har laget selv, og forhåpentligvis blir det en skikkelig målejigg. Jeg stoler nemlig ikke helt på de som er å finne på markedet. Men forskjeller er det virkelig. Det som overrasker meg litt er hvor lite som skal til før presisjonen påvirkes...

 

De fleste dier er som regel rette og fine, så det er neppe her vi finner den største feilkilden - selv ikke ved helpressing. Problemet er hylsa (og kanskje hylseholderen i noen ekstreme tilfeller); litt ujevnt gods og spenningsfordeling i kroppen, og hylsa vil trekkes skjevt - tilogmed med full støtte hele veien, dog ikke så mye som når den ikke har det. Mitt generelle hovedtips er derfor; kan du halspresse, så gjør det. Mindre arbeid, mindre hylseslitasje og bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...