Jump to content

Settedybde?


dimex

Recommended Posts

Heisann. Nå har jeg forsøkt å finne ut hvor dypt jeg må sette kula, jeg har sett både ift. fabrikkpatron og målt ved å dytte kula mot bommene. å måle fra sluttstykkeenden og kulens spiss ved hjelp av en pussestokk. Jeg har også satt kula såvidt i hylsa og lukket sluttstykket.

 

Sammenlikner jeg med fabrikkladd patron med annen kuletype så vil denne patronen jeg selv skal lade bli mye kortere selv om jeg ikke setter hylsa i det heletatt..

 

Finnes det noen grense på hvor mye friflukt man maks kan ha ?

Link to comment
Share on other sites

Kula har samme formen, men er av en annen type, og et annet merke. Den er dog mye kortere enn den som er i den fabrikkladde patronen.

 

Hvis jeg setter kula forsiktig litt inn i hylsa og kamrer denne så blir den heller ikke skjøvet lengre inn, det ser ut som om at det allerede er friflukt med kula 0.5mm inn i hylsa. Hvor langt skal jeg sette den da ? Jeg har jo ikke en fjerneste anelse om hvor stor friflukten er...

 

Leser og i ladeboken at "En tommelfingerregel sier at hylsehalsen bør ha et grep på kula som minst tilsvarer kaliberet. Ei 6,7mm kule (som det også er i dette tilfellet) bør altså helst settes minst 6.7mm ned i hylsa." Hvis jeg gjør dette aner jeg ikke hvor stor friflukt jeg får. Kan det bli for mye friflukt, er det fare forbundet med det?

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke korte (lette) kuler for kalibret så får en som regel plenty med friflukt. Kula må sitte skikkelig fast i hylsehalsen for å unngå at patronene blir skjeve når de mates igjennom mekanismen, her er skikkelig kulehold viktigere en liten friflukt. Sett kulene ett kaliber ned i halsen, i f.eks 223 kan kula settes ca 5,5 mm ned i hylsa, i 6,5x55 settes kulene 6,5 mm ned i hylsehalsen osv.

 

Edit: Ser du har endret litt på innlegget mens jeg skrev dette.

Det er ingen fare med å sette kulene til ett "kalibers hold" når en bruker normale ladninger fra manualer og ladebøker, de fleste produsenter av ladedata går ut fra nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Nå har jeg forsøkt å finne ut hvor dypt jeg må sette kula, jeg har sett både ift. fabrikkpatron og målt ved å dytte kula mot bommene. å måle fra sluttstykkeenden og kulens spiss ved hjelp av en pussestokk. Jeg har også satt kula såvidt i hylsa og lukket sluttstykket.

 

Sammenlikner jeg med fabrikkladd patron med annen kuletype så vil denne patronen jeg selv skal lade bli mye kortere selv om jeg ikke setter hylsa i det heletatt..

 

Finnes det noen grense på hvor mye friflukt man maks kan ha ?

 

Kan du kanskje spesifisere hva du holder på med? Kule og kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...