Jump to content

7x65 R


GoldenTarget

Recommended Posts

Jeg har planer om å bruke 162grs Hornady A-Max til alt hjortevilt, med unntak av elg, i min 7x65R. Må bare få rifla levert først...

 

Lad den til moderat fart, så har du ei god jaktkule ved normale skudd :!: Skal du skyte dyr på langs bakfra så er kanskje A-Frame å foretrekke.. A-Maxen er velprøvd i 7mm-08, 7x57 og 7WSM, med godt resultat i begge på hjortevilt fra munning til 700-800m for den som trenger slik skuddvidde..

 

Det aller beste er at prisen på kula er så hyggelig, at man kan holde seg til ei kule i våpenet! Da slipper man pes med innskyting, og kan bli riktig god med nettopp den våpen/kule kombinasjonen under varierende forhold.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta argumentene mine ut av sammenheng når du siterer! det er i beste fall ufint.

 

Da kan jeg kanskje flåsete litt med at om du ikke merker forskjellen i kulepris på 3,50 og 20 i lommeboka trener du langtfra nok med kulekombinasjonen?;) ellers har jeg børser til jakt som koster vesentlig mer enn enn en god bruktbil, så jakt ivesterer jeg mye i, hvert år.. Man bør også trene med våpnene hver år, så disse 30 treningsskuddene er en stor vits, det burde vært 300, minst, om man virkelig vil få opp det generelle nivået blant jegerne. Men det er klart, med 1+5(+1-2) skudd årlig med superkulene så blir det langtfra dyrt :mrgreen:

 

Har også selv vært innom alle disse modern loddede kulene som visstnok skal være helt supre. Det vi ikke må glemme er at på et tidspunkt er faktisk ei kule bra NOK!;)

Uansett, som diskutert i tidligere tråd om jaktkuler så er det ikke prisen som er det største problemet, men mer at mange moderne kuler er altfor harde.. Hva skal man med ei kule som flyr gjennom dyret på langs uten vesentlig sårkanal? Det har ført til at jegerne utruster seg med stadig større kaliber for å få "effekt" i dyret..

Med nevnte A-Max så får man en skikkelig sårkanal, den trenger langt nok inn i vitale områder fra fornuftige vinkler for oss som jakter kjøtt, og gir ofte knall og fall i skuddet!

Link to comment
Share on other sites

7mm-08, 7x57 og 7WSM, med godt resultat i begge på hjortevilt fra munning til 700-800m for den som trenger slik skuddvidde

Jeg er nok ikke overbevist om at dette stemmer. Du får nok brukbar ekspansjon på noen hundre meter, men 800 m fra en 7x57 - det må du nok dokumentere før jeg tror på det.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt Per-S. Da må man nok opp en klasse i hastighet til 7WSM og dess like også, for den rene anslagsenergien på 800m blir også tvilsom i 7x57...

Man skyter glatt rådyr og hjort med 140grs A-Max innenfor 450m, med 7mm bør man kunne strekke avstand litt lenger. Den magiske grensa for jaktskudd er vel ca 600m både når det gjelder treffsikkerhet og effekt i dyret?

 

Dette blir vel uansett litt irelevant for en Drilling i 7x65R :lol: jeg mener fortsatt at ei 162grs A-Max hadde vært et fint valg til rådyr. Senke du farten til 2600fps så har du ikke mer ødelleggelse enn andre kuler, og garantert upåklagelig effekt!

Link to comment
Share on other sites

@ Kiwi - jeg er generelt tvilende til om det er mulig å få tilfredstillende ekspansjon med vanlige jaktkuler i 7 mm ut over 400-500 m, nesten uansett hvilke patron som brukes. Hastigheten blir svært lav, og ekspansjonen relativ usikker. Jeg har ikke prøvd, og det skulle vært interessant å høre om noen har erfaring.

 

Et annet spørsmål som er direkte relatrt til 7x65 R er at mange RWS kuler har nikkelplettert stålmantel, noen som har tanker/erfaring om slitasje på et drillingløp med slike kuler.

Link to comment
Share on other sites

Per S: både på www.longrangehunting.com , www.snipershide.com og www.fishnhunt.co.nz er det mange som bruker A-Max i 6,5 og 7mm ut til rundt 700yds med hell på Gemse og Thar. Sistnevnte er omtrent som en hjort.

 

Nikkelplettert stålmantel hørtes ikke helt bra ut? Jeg vil anta at riflingen fort skjærer seg ned i stålmantelen?

Men.. Er det temperatur eller friksjonen som sliter løpet mest? Det kan være at kruttgassene brenner ut pipa før den mekaniske slitasjen lenger ut i løpet gjør det?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de nevnte kildene er det jeg vil kalle 100% pålitelig. De viser nok de gangene dyret faller, men hva med de gangene dyret forsvinner.

Er det noen som har gjort tester på ekspansjonen for disse kulene på lengre hold? Hva oppgir produsenten som nedre grense for ekspansjon?

Link to comment
Share on other sites

Vel,

 

det er mange der inne som synser, men også en del som har praktisk efaring. Det vil alltid være vanskelig å sile fornuftig info fra nettet...

 

Her er imidlertid en interesant nettside for de som interesserer seg for hvordan kuler virker i praksis:

 

http://www.ballisticstudies.com/Knowledge+Base/7x57.html

 

Ut fra beskrivelsen av A-max 162grs godt nede i taksten virker 200fps som en mulig nedre grense for pålitelig ekspansjon og effekt i dyret? nå sitter ikke jeg med pcb, så vet ikke helt på hvilket hold farten til kula bikker under 2000fps, gitt utgang på 2650-2700fps, eller ca 3000fps som er mulig med en 7mm mag?

 

New Zealand er stedet der man virkelig får testet kuler på dyr - her avliver de store mengder klauvvilt i alle varianter årlig - alt som ikke har fjær (innført) anses som skadedyr og skytes fritt hele året... Det finnes de som har det til yrke å rydde av veien ville geiter, hjort osv fra store eiendommer. Disse skyter noen titalls dyr hver dag.. Langholdsjakt er også utbredt i dette landet. En "vanlig" jeger synes ikke 400m er avskrekkende. I sum får man her erfaring fra ulike kuler og kalibre på forskjellige avstander.

 

Beklager å kuppe tråden din med det her..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...