Jump to content

Browning Auto-5 klubb!


skjarlie

Recommended Posts

On 22.2.2018 at 8:46 AM, skjarlie said:

Har skote litt leirduer i det siste med auto 5en, og har desverre fått ein sprekk i kolben. Har no limt denne med gorillalim. Brukte denne limen på ein stor sprekk i forskjeftet, og det har holdt veldig bra. Lurte på om det ville være lurt å bedde den bakre skruen i kolben? Om holet her er ovalt vil all krafta gå rett mot enden av stokken. Nokon som har bedda denne skruen?

 

 

DSC_0132.JPG

DSC_0131.JPG

DSC_0130.JPG

 

 

 

Hei, 

 

Du har kanskje sett denne videoen før, synest den er ganske bra !

Ser ut som  mod 11 har bedde hylse/pillar på bakre skruen, dette har ikkje min auto 5. 

Ser at i videoen so beddar han enden av stokken mot låskassa for å unngå sprekker..

 

Har planar om å pusse treverket på min auto 5 og mod 11, har en del små sprekker som må limast eg og. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte har en värdefull " collectors gun " så är det väl bara att köra ?  Jänkarna på  Browning avdelningen på shotgunworld  vart helt förfärade när jag berättade om mina planer att öppna min  fulltrånga pipa på min sweet sixteen -64 

för att den ska funka på jakt och bana, i det sistnämnda med stål dessutom vilket fick dom helt att gå i spinn... 

Jag har öppnat alla mina 16 Auto 5 samt även kapat stockar och adderat dämpande bakkappor, allt för att dom ska funka till det dom tillverkades för nämligen att skjutas med...  Jag har  fyra Auto 5 i skåpet  och  en femte på väg och jag skjuter med allihop .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Har sett den videoen brebas, den er veldig bra! Eg tok ein litt lettare fiks, for kun å fikse sprekken utan å måtte legge ny finish på kolben. Har brukt gorillalimen på sprekker i to forskjefter og ser ut som den held veldig bra!

 

Einig med culot, har ingen problem med å gjere endringar på haglene, så det er våpen som er til for å brukast! Held på å teste med kortare kolbelengde no på ein boydsstokk eg har, viss eg blir fornøgd med den lengda kjem eg til å korte orginalstokkane og

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oi... ramøa inn en auto-5 inn døra igjen gitt... den var jo billig... men med grunn. Mangler friksjonsringer, sprekk i bøde kolbe og fortre... og trenger vel ny magasintube. MGW har jo alt man trenger (brownells ikke...) men de sender jo ikke en pip utenfor USA. Hvor får man tak i auto 5 deler? Gjerne synth stokk også....

 

Link to comment
Share on other sites

anbefalar western gun parts eg og. Dei har ikkje nettbutikk, så du må sende mail med delenummer og spørre om dei har delane. Og ringe med kortopplysningar når du skal betale. kan være dei har synt stokk og. Boyds selger og ganske rimelege trestokkar til auto 5 om du ikkje får tak i syntstokk.

 

Prisane til western gun parts er i kanadiske dollar, greit å hugse på :)

Edited by skjarlie
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, hovdeknuten skrev:

Bedre å kjøpe en i bedre stand, og beholde pipe og andre deler som er brukanes...synt stokk på en A5 er fy fy...og helt unødvendig! 

 

+1  på att behålla pipan &   lösa delar   och skrota låta och rensat slutstycke ( behåll ALLT annat , tex slagstift är mkt dyrt som reservdel ) 

Dock är jag inte religiös så composit  skulle jag gärna ha på min 16  i synnerhet framstock. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är det en sweet sixteen så står det graverat på sidan om lådan. Det är likaså en auto 5 . Omärkta sk 

” stelth sweet 16 ” finns men är offisiellt inga äkta sweet sixteen. 

 

Är det en A -500 i kal 16 så är den tämeligen ovanlig och i mina ögon mycket intressant för jag visste inte att den fanns, så snälla sätt in lite bilder .

/P

 

Link to comment
Share on other sites

Får vel bidra litt med det jeg har. Kjøpte en Auto 5 i høst, på impuls. Belgiskprodusert, fra rundt 1914, kaliber 12. 

Full choke, har brukt den på fugl. Treverket ser ikke ut, og blåneringen var svært slitt. Den er rik på riper og hakk. Har vurdert hva som kan utbedres, men uansett hvor mye du klemmer på en stein, blir den ikke til en klump med gull. 

Gav den et strøk EC paint i sort, og sier meg ferdig med det. 

 

WP_20180501_12_18_55_Prokammeret.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skutt trofast med min auto 5 fra ca 1915 i 4 år nå, men nå ser det ut som den er på slutten av sin livstid, ca annenhvert skudd ender opp med dobbemating og diverse feil nå..

Er trist grunnet av at dette var min første hagle..

Men lurer nå på, kan jeg sende den inn til reperasjon nå, eller burde jeg levere den til destruering?

Er det noen som eventuelt har en belgisk auto 5 magnum til salgs?

Legger med et bilde fra en fin tur i høst

 

Edit:Får bildet opp i morgen😅

Edited by MarcusJohansen
Link to comment
Share on other sites

Vänta nu !  En auto 5 lägger sig inte ner och dör , möjligen så vilar den sig lite ..   det lär säkert inte vara nåt stort fel och just dubbelmatning kan sitta i  matningen från magasinet , fett och skit + knölig fjäder skapar sånt. Skrovligt och skitigt patronläge ?  Ringarna sitter fel ? 

Destruera inte ! Donera hellre reservdelarna till någon som behöver. 

/P 

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke dårlig puss, er flere deler som er synlig slitt, og kan se hva som fører til problemer..

Bare en av disse delelene koster jo mer en en ny brukt auto 5😂, så med mindre det er noen "eksperter" som kan fikse slitte deler, så må den nokk "destrueres"

Skal selvfølgelig ta vare på så mye som mulig, så det jeg egentlig lurer på er hva jeg må levere inn?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på dina bilder, och hur har du lyckats slita ner den på 4 år ?  Vilka delar är det som du behöver ? 

Men å andra sidan är inte 12:or speciellt dyra om man bara ska ha " en gammal A5 "  de finns det många av. 

I  Sverige är  det lådan , rensat slutstycke,  och pipan som är licenspliktigt , men pipan kan du väl behålla ? 

/P

Link to comment
Share on other sites

 En Auto 5 kamrat  fick lite skenande renoveringskostnader och blir tvungen att avyttra lite, han hade den goda 

smaken att få första tjing på hans mycket fina sweet sixteen pipa i 16/70  fin i blånering , ventilerad spång 

och lätt som en fjäder med  sina 1000 gram,  kommer bli den lättaste av mina 4 ( snart 5 ) kaliber 16 pipor 

Men standard vikt på 16 är inte helt fel om man som jag gillar lite tyngd fram och jag märker skillnad på den 16 i

standard  vikt  Jag har . 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi tar väl och uppdaterar lite vad som hänt på Auto 5 fronten .Först ut är att Greifelter frågade mig om jag ville köpa hans fina Sweet pipa Som ni kan se på bilderna ovan , och  då jag aviserat att om han beslutade att sälja så ville jag gärna bli tillfrågad så var det inte läge att börja analysera hur många Auto 5:or och pipor man behöver,  och nu är en lös Sweet pipa svårare att få tag på än en komplett Sweet 16 så självklart vart det affärSedan damp licens och införsel tillstånd ner i brevlådan idag för hustruns 3:e A5:a En  lite sliten Sweet sixteen  -64:a som jag råkade ropa in av misstag för futtiga 123€ glädjen över " klippet " vart kort då jag missuppfattat vad  dom ville ha för att skicka,, det vart typ dubbelt mot vad bössan kostade    Sedan har en bock avvecklats så  Nu finns det plats för en A5 tolva till tror jag bestämt .

 

/P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Troligtvis före -54  då den saknar speed load funktion , och grattis till en  sweet sixteen  dessutom en graverad sådan 

Den borde ha förgylld avtryckare, kan trycket ha blivit bytt eller är förgyllningen bortnött?? 

Det är väl en 16/70? 

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Flott å se en gravert sweet 16! Tror noen av de gull avtrekkene ble gjort på stål, noe som ikke holdt så bra. Så om den avtrekkeren er i stål kan belegget blitt slitt bort. For gylling holder bedre på aluminium som ble std etter hvert på Sweet 16.

Hva er forresten kammerlengden?

Edited by hovdeknuten
Rettelse
Link to comment
Share on other sites

@hovdeknuten  

 

Förgyllningen brukar finnas spår av bakom på avtrycket även om det är slitet, men då den nog är rejält gammal så kan ju trycket vara bytt, och   den har ett " S " ovan serie numret ( Sweet 16 ) 

 och med den märkningen  och gravyren så Lär den ha vart avsedd för den Amerikanska marknaden .

ps:  det ser ut som dom skruvat mer än en gång på den 

 

/ P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Tenkte den var fra ca. 50-tallet. Børsa ble kjøpt i statene av en kar som jobbet der borte på denne tiden og tok den senere med hjem til Norge. Den ble så solgt til Onkel av min far. Han brukte den en stund, men solgte den videre til min bestefar da han selv mente han ble en dårligere skytter på grunn av mulighet til å ha flere enn 2 patroner i den. Børsa er i bra teknisk stand og fikk en full service av den lokale børsemakeren for en del år tilbake. Det var nemlig den børsa jeg startet å skyte med, med unntak av noen skudd med en gammel  avkappet russisk sideligger. Browningen ble dessverre fort byttet ut pga. dårlig tilgang på treningsammo og litt for trang boring etter min smak som stort sett skyter med cylinder.

Børsa er egentlig litt stas og ha og vurderer å pusse støv av den å ta den med til skogs igjen til høsten da det er litt moro med gamle travere.

Børsa er i kaliber 16/70 og det er masse graveringer på løpet. Løpet har derimot ikke i hull i ringen som tres over magasinet og avtrekkeren er ihvertfall ikke gullbelagt lengre nå. Låsekassen har de fire freste spora for å lette vekt, den er jo gravert med Sweet Sixteen og annen pynt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fin historie! Artig å lese! Utifra hva du sier nå så lurer jeg på om kassen kan være fra en sweet 16? Som er veldig attraktivt. Spes i statene. Mens resten blant annet løp/avtrekker er std 16. Og at noen fikk tak i kassen og ville bruke den istede? Det er også en mulighet at kun løpet ble byttet om fra en std,siden alle A5 løp i rett kaliber passer. Er det serienr på løp? Og matcher det kassen? Kassen er "ekte Sweet 16" det er sikkert! 

 

Når du sier det er graveringer på løpet hva mener du da?  Utifra serienr så er den forresten laget i 1954.  Selv om jeg helst ville sett hele nr...men antar det er 21000 og noe:)

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt samme tanken som deg! For serienummeret på løpet stemmer ikke med serienummeret på børsa. Med gravering på løpet mener jeg tegn, symboler og tall. Skulle gjerne hatt speed load og et annet løp med mer åpen boring. Vil ikke modifisere noe på det løpet jeg har til den med tanke på at det for meg har en historie, men om noen vet om noe å få tak i så skrik ut!  Da hadde den nok fort blitt med meg å bikkja oftere på tur ett rype og skogsfugl. Har alltid fått høre det at kaliber 16. er et veldig flott kaliber til fuglejakt. Har ikke testet det selv, men skal nok få gjort det. Selv tror jeg ikke det har så mye å si om det er cal. 20, 16 eller 12 som blir brukt og synes stort sett alle jegere idag skal ha magnum patroner med mega haggel i. Jeg har mer troa på patroner som har fine skuddbilder og gjerne da us.6 for en tett og fin sverm. Nok om det, for denne tråden handler vel om Browning!

Link to comment
Share on other sites

Min första A5 i  16 Var en 54 men saknade speed load, och det fick jag förklarat med att i  " skarven " 53-54 så användes 

äldre delar upp, men jag har även en -62:a med matching nr som saknade speed load, kan ha sin förklaring i att den såldes i 

europa och vart några kronor billigare utan.   Jag vet var det finns 2 pipor och en är en orginal cylinder bore sweet pipa.

dessutom fin ventilerad spång  ett samlar ex som skulle lätt gå för 1000$ i staterna, vill du så får du kontakterna om du skickar 

mig ett PM, jag har bilder på orginal stämplarna ..  Den andra är en 1/2 borrad m solid spång om jag inte såg fel. 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det senaste tillskottet i den culotska familjens Auto 5 bestånd :D  En lite nött -64:a  Sweet Sixteen  med lite ful 

Kolv som dessutom är kapad,  den ventilerade pipan är dock fin  samt att den som alla de,andra har kryssbultsäkring.

Sanningen är att den ropades in mer eller mindre av misstag  då jag vann budgivningen för att de andra slutade bjuda 

vid 122€ så jag vann på 123€  dock kostade frakten nästan det dubbla, och där var det en miss av mig som inte kollat

med säljaren ordentligt.  Den behöver lite TLC men kommer kunna fungera som en " Sweet Beater "  och kanske jag låter 

den full trånga pipan vara och använda den för vattenskott på skadad fågel. 

 

/P

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag glömde förresten ! Jag ska ju köpa en 12:a till idag :P men det är med frostad Alu låda och dito Alu trycke,

pipan är full choke med ventilerad spång, sen har den speedload och kryssbult säkring förstås.  

Bössan är riktigt fin, och så länge jag inte pinar den med magnumpatroner så lär nog Alu lådan hålla... Jänkarna säger att dom spricker men det tror jag beror på vad man stoppar i dom.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...