Jump to content

Browning Auto-5 klubb!


skjarlie

Recommended Posts

Den nya Sweet 16 inv  -91 har haft ett lite tufft liv i Alaska  så det är hyffsat med ytrost  ( no pitting ) och choke gängorna var Ok , men man gråter när man ser en graverad sweet 16 med sällsynt 28" inv  pipa som är rostig. 

Vi får se vad det landar med att få hem den, men om det är drägligt så kommer jag be honom leta efter en kartong  bössa, dock kan dom kosta uppåt 2450 USD  fina ex utan kartong  1500-2000 usd  sen ska dom hem åxå.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

@skjarlie japp! Från Tyskland, så här fina Auto 5 hittar du extremt sällan i Sverige , jag har importerat 10 stycken från Tyskland vid det här laget.

Det är i vart fall EN fördel med EU att det är hyfsat lätt att importera från Tyskland, för övrigt så börjar jag mer och mer önska en Svexit. Tyvärr är det ju skitsvårt för att inte säga omöjligt att få hem A5 Slit-delar såsom fjädrar Mm , jag är lyckligt lottad som har en A5 Buddy over there som skickar mig  ” car parts ”  4 st Rekyl fjädrar och ett sure cycle  action spring kit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@skjarlie stocken ropade jag in på egun.de men säljaren fanns i Italien.

övriga ”bildelar ” ordnar ” my best buddy ” i staterna och Skickar mig, omständigt som fan men det verkar vara det enda sättet. Jag försökte väcka liv i mitt konto hos numerish gunparts men det faller på att vissa recuired Field Inte går att fylla i rätt . 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@skjarlie  Ja den är mycket fin, men troligen hade den som vann budgivningen  först och hoppade av köpet upptäckt att kolven var kapad, förvisso snyggt men ändå kapad.

Den kommer troligen ifrån en superlight då den har samma metall förstärkning runt stock skruven som den Superlight 12:an jag sålde för ett tag sedan. 

Syntet stocken har 360mm  LOP  som känns lite kort när man är tunnklädd, dock när man har bruk för syntetkolv så är det oftast kallare eller så sitter man trångt till i skjutskår

och lite kortare blir nog bra..   har 3 kal 12   och 4 kal 16 i skåpet nu,  närmaste förändringen blir när min Jänke kompis kommer på jaktbesök då ska han plocka med sig en  -92/93

Sweet sixteen 28" med choker  och då får en av befintliga 16 flytta på sig..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...
2 hours ago, culot said:

@Motomixx

Har du några bilder på din Sweet Sixteen ?

Skjønner ikke hvordan man last opp her.søknad levert i dag så d drøyer øitt før den er i hus.kan du bekrefte via serienr?har hull i ring på pipa.frest ut i låsekasse men ingen gravering?mattere i blånering ser det ut til på bilder?stalker?G 1709065

C1ABC4E1-BE31-4CB9-8D80-C05A77BAB27B.jpeg

113AE2F4-2433-4087-BB91-B640958995B4.jpeg

86D70F4A-8799-4441-B9CC-2BE92C4A9B7D.jpeg

2A2D39A1-E6BD-430A-943C-9EBDB49E4586.jpeg

EF6B3128-85FD-4F1E-877B-892840C867F7.png

Link to comment
Share on other sites

Det är en -65:a och det ser man på att årtalsiffrorna är annorlunda.

finishen på lådan kallas av jänkarna ” crinckle”finish  och om den har de karakteristiska 4 urfräsningarna i lådan vid sidan om patronhissen så är det en Sweet men inte en äkta då den saknar gravyren, jag har en likadan -69  dock skulle den bössan gå för stora pengar i usa då den är mycket ovanlig .

Jag har blivit erbjuden ett byte med en 1000 $ Sweet sixteen utav Goad på Shotgunworld Browning 16 gauge 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Motomixx said:

Skjønner ikke hvordan man last opp her.søknad levert i dag så d drøyer øitt før den er i hus.kan du bekrefte via serienr?har hull i ring på pipa.frest ut i låsekasse men ingen gravering?mattere i blånering ser det ut til på bilder?stalker?G 1709065

C1ABC4E1-BE31-4CB9-8D80-C05A77BAB27B.jpeg

113AE2F4-2433-4087-BB91-B640958995B4.jpeg

86D70F4A-8799-4441-B9CC-2BE92C4A9B7D.jpeg

2A2D39A1-E6BD-430A-943C-9EBDB49E4586.jpeg

EF6B3128-85FD-4F1E-877B-892840C867F7.png

Dina  

friktionsringar sitter helt fel !!!!!!  Varning skjut INTE med den om dom sitter så

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Saknar du delar ?  Kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut och hur dom sitter. Brons ringen håller mkt länge däremot kan klämfjädern runt bli slapp, många slarvar bort den på ena sidan koniska sk ” friktion ring”  och den är mkt viktig. Byte av stora rekylfjädern plus den sk ” action spring ” i kolven brukar göra underverk   I gamla A5:or  Den enklaste delen att kopiera är  den som kallas friktion ring,  en svarv och en stång verktygstål e dyl  plus att man vet hur den ska se ut Är allt som behövs.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har bestillt ein del delar (kal 12) frå https://westerngunparts.com/ , dei held til i canada så har moglegheit til å eksportere våpendelar i motsetning til USA. må sende mail til dei med delenummer og spørre om dei har delane, og må så ringe for å gje kortinfo. litt tungvindt, men har ein del delar som er vanskelege å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
17 minutes ago, culot said:

@hovdeknuten köpte han i Tyskland ?  20/70 ? Har inte haft koll på egun.de  senare tiden men såg det låg en 20 där nyligen 

Nei. Han var t rett sted til rett tid. Kommer nok fra en våpensamler her på berget. Ser meget fin ut. Skal få han t å legge ut noen bilder?🙏 Når han har fått den i hus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
lolinski skrev (På 14.4.2023 den 9.19):

Har kjøpt en Magnum 12 A5. Så vidt jeg har skjønt er det 60 talls produksjon fra Belgia. Den har en polychoke.

 

Er det  tilgang på deler, evt hvordan å minimere slitasje? Ting jeg burde ta ekstra hensyn til? Og evt hvor å få tak i ekstra pipe (hadde likt en kort pipe til slugs) og framskjefte?

ikkje så lett å få tak i delar, kan være verdt eit forsøk å sjekke https://browning.no/vaapendeler/browning

Har tidlegare bestilt frå eit firma i canada, må spørre dei via mail om dei har delane (med delenummer) https://westerngunparts.com/ordering-information/

 

Kjøpte eit Hastings/verney carron løp til auto 5 for nokon år sidan. Importerte det sjølv frå frankrike. var litt styr å få importert det, må ha importtillatelse osv.

 

Pass på at friksjonsring er satt riktig opp, det hindrar unødvendig slitasje på våpenet. Ellers er det ikkje så mykje anne som trengs enn å halde alt reint og insmurt med olje :)

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (På 29.4.2023 den 7.02):

Takker. Jeg fant skjefte hos brownells (har hørt at framskjefte kan sprekke).  Skal høre om å få bestilt fjører.

 

Hvordan var det å importere pipe? Vet at man må ha tillatelse inn til Norge. Vet og at å importere fra USA er håpløst. så ble positivt overrasket over at Frankrike er et alternativ.

 

Gleder meg til å få prøvd haglen. Blir spent på hvordan det blir å få den til å veksle med 70mm patroner (gikk for magnum da jeg har allerede en hagle med kort kammer).

Tillatelse frå norge, den gjeld i 6 mnd. Så blir litt planlegging. Var faktisk ingen problem for dei å eksportere frå frankrike. Når eg fekk løpet viste det seg at det var feilprodusert, løpsringen var montert skeivt på løpet. Dei ville ha løpet sendt tilbake, noko som viste seg å være veldig vanskeleg. Kun våpen søilen som ville ta det på seg, men kosta då rundt 10 000. Var ikkje så aktuellt for eit løp til 4000. Verney carron gjekk med på å sende eit nytt løp, så alt ordna seg. Dei var veldig greie å ha med å gjere, var nok berre litt uheldig med løpet eg fekk.

 

Pass på å stramme forskjeftet skikkeleg, og ha friksjonsringoppsettet montert, trur det ofte er grunnen til sprekt forskjefte. Det får ein del juling og med løpet som går fram og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (13 timer siden):

Min veteran 1928 model . Flere som har a5 med støvdeksel over ladeporten? 

 

 

 

Stilig, det har eg aldri sett før! er det heimelaga eller orginalt?

Edited by skjarlie
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej, har du tvådelad patronhiss så för att bruka speedload så för du in en patron i magasinet en bit och sedan släpper du den ( laddporten öppen)  det går mkt snabbt när patronen kastas upp i patronläges,öva på säker plats med  lerduve ammo alternativt blindpatron för IPSC  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...