Jump to content

Den viktige prikken i retikkelet,,,eller?!?!


Blaser_308

Recommended Posts

Har vært i markedet for en skummringkikkert, en lengere stund nå. Men får ikke bestemt meg. Kjøpte en Swaro 3-12 med medforstørrende duplex, for bruk på lengere hold, og varmint skyting av kråke etc. Den står på 223rem løpet (Blaser)

 

Men så skal jeg ha et kikkertsikte på 308Win løpet. Rifla skal brukes til rådyrbukk, og revejakt. Har lenge sett etter en PV-I brukt, siden jeg synes det er en super kikkert på toppen av rifla.

 

Pratet med en garvet jeger for en uke siden på jobb, han svor til tysk 4 uten lys, og 50mm åpning. En av påstandene han hadde, var at når man hadde lys inne i kikkerten. Var ikke øyets evne til å ta opp lys fra natten like god, som da man kunne hadde retikkel uten lys.

 

Når jeg ser i Swarovskien med duplex, kan jeg sitte langt utover kvelden, og se detaljer i mørke. Siden duplex er tynt, slipper det frem mer lys til puppilen min ?!?!.

 

Når man beveger seg opp på kvalitet lik Swarovski PV, blir da lys litt overkill?!?!

 

Hvis du sto ovenfor valget mellom Swarovski PV eller Zeiss Classic med lys, hvem ville du ha valgt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt Swarovski Z6i i ønsket forstørrelse. Har selv sittet på beverpost og erfart at korset blir utydelig i skumring. Jeg har begge kikkertene (zeiss/swarovski) og mener bestemt Swarovski ligger et lite hestehode foran når vi snakker kvalitet.

 

Forøvrig topp optikk begge to. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har testet z6i så har den vel litt mye zoom til å påberope seg tittelen skumringskikkert.

 

Amatør kan sikkert utdype.

 

Sightron SIII 3.5-10x56 hold følge med z6i i en skumringstest jeg leste engang, og z6i koster det tredoble.

 

 

Og en gammel og garvet jeger som sier at lys ødelegger nattesynet, joda. Men lysprikken justerer man såklart ned slik at den ikke blender. Jeg ville iallefall ikke vært foruten.

 

Trådkorset er SVART. Dyret er CA svart. Da er det godt med en piiiitteliten lysdott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...