Jump to content

Jakt i Engand/Skottland ??


Flashman

Recommended Posts

Vet at noen av brukerene har erfaring fra en eller flere jaktturer til England/Skottland, er det noen av dere som kunne tenke dere å dele disse erfaringene med oss andre, er føsen på en tur etter rådyr, dådyr og muntjack primært..

 

Lenker, erfaringer, priser etcetera er av interesse... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at villreinjegeren er usikker på om han kan legge ut tilbud på jakt.

Jeg velger å legge ut linker til arrangøren vi bruker, da vi ikke har noen egen interesse av denne virksomheten.

 

Har ofte hatt lyst til å lage en liten reiseskildring av turer vi har hatt til England/Wales med hagle og rifle, men tiden har aldri strukket til. Dessuten er det en jobb å samle sammen bilder fra mine reisefølger. Jeg får se om jeg engang får litt tid til overs... :roll:

 

Når det gjelder jakt på hjortedyr har jeg og en gruppe venner og bekjente i Bergen til sammen foretatt en rekke turer, sammen i små grupper eller hver for oss.

Turene har gått til et område sydvest i England; Somerset, Wiltshire og Dorset. Jakten der er organisert av dette firmaet: Game Finders. (Hjemmesiden inneholder lite oppdatert info annet enn kontaktinfo.).

Det jaktes i disse områdene rådyr, Fallow (Dåhjort), Mountjack og Sika

 

Flere av guidene som arbeider for dette firmaet er kamerater av den walisiske driftslederen på skytebanen vår. Vi har hatt mye med dem å gjøre de siste par årene, og gjør i dag avtaler om tidspunkt for jakt direkte med dem. Avtaler gjøres ellers normalt med lederen av firmaet; Roger Cray. Han fremskaffer også Visitors Fire Arms Permit, for en avgift av £50. Å få denne fra politiet kan ta noe tid, vanligvis 4-6 uker.

 

All organisering av reisen gjør vi selv. Unntaket er booking av rom på en av de nærliggende pubene, vanligvis Somerset Arms eller The Full Moon. Disse pubene tar £50-60 pr døgn for overnatting og frokost. Middag spiser man på puben eller andre steder, alt etter hva man ønsker.

Guidene kan også etter avtale hente oss der det måtte passe, normalt på Heathrow eller i Bath dersom vi tar buss/tog dit fra Heathrow. De tar selvsagt betalt for slike kjøreturer, men det er greit for dem som ikke trives med å kjøre bil i England.

 

Dersom de som skal reise ikke er erfarne når det gjelder å reise med våpen, så kan man jo vurdere å reise uten og låne våpen av jaktarrangør. Det tar en del tid og krever noe byråkrati å få våpen gjennom Heathrow, og det hender at man må fortelle flyplassansatte både i Norge og England hvilke regler som faktisk gjelder. Det kan være grunn til å vurdere å ikke ta med egne våpen dersom det ikke er noen i reisefølget som har erfaring. Det blir en hodepine mindre uten våpen over grensen. Selv tar vi imidlertid alltid med egne våpen til UK. Vet man hva som skal gjøres, og har pass, våpenpass og Visitors Fire Arms Permit, da er det bare å beregne tilstrekkelig tid før avgang.

 

Nå er det nær et år siden sist jeg var der, men jakten kostet da £70 pr "outing". Morgen og kveld ble det altså £140 pr dag. Vanligvis reiser vi torsdag morgen og jakter torsdag kveld, fredag og lørdag morgen og kveld og søndag morgen. Altså 6 "outings" á £70. Guiden får betalt av denne summen, men vi pleier jo å gi litt tips i tillegg.

Sist jeg reiste fulgte jeg samme opplegg som vi pleier med fly til Heathrow. Flyturen lå vel på NOK 3500 t/r men dette vil jo variere. I tillegg kommer evt. overvekt/våpengebyr. Siden jeg var alene leide jeg ikke bil, men tok buss til Bath for £25 t/r. Billetten bestilte jeg på nett her hjemme og skrev ut. Guiden hentet og leverte meg i Bath.

 

En vesentlig kostnad som kan komme på toppen av dette er selvsagt trofeavgift om man skyter dyr med litt gevir. Hva som er tilgjengelig å skyte avhenger jo av tid på året. Generelt koster rådyr betydelig mer enn f.eks. Fallow (Dåhjort), Mountjack og Sika. Prisliste for trofe bør man innhente fra jaktarrangør i forkant slik at dette ikke kommer som en overraskelse. Selv har jeg aldri skutt trofedyr i England, litt tilfeldig, men også mye av manglende interesse. Guidene der vi jakter har som jobb å drive en betydelig avskyting av populasjonen, og det er slik avskytingsjakt jeg har holdt meg til. Trofedyrene trives jeg godt med å bare beundre. Det er jakten, dyrelivet, menneskene og landet som gjør at jeg reiser gang på gang. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...