Jump to content

Tips til valg av kikkertsikte igjenn..å igjenn..å igjenn..


Mr.Polar

Recommended Posts

Hallo og god kveld kammer-hærrer og damer.

Har solgt kikkerten på Marlin nå.

Å så skal det jo på en ny sak etter hvært.

Men hvilken kikkert?

Jeg jakter i hovedsak rev på åte me en avstand av ca 100 m å bruk av kunstig lys.

Jeg har grubblet på om det finnes en fast 6*40 kikkert av noe slag?

Har gjort litt forrarbeid å målt min puppile hos optikker. Den er 6.3 mm ved max åpning under nattsyn så kikkert med større utgangspupill en det er ikke vits i å kjøpe..hvis dette skulle gjøre tipsene enklere?

Har å tenkt på en fast 8*56,men tror prisen på en slik er dryg for meg foreløpig.

Noen skudd på dagtid og event jaktfelltstevner blir det å..

 

Godet forslag og tips noen?

Link to comment
Share on other sites

Zeiss laget (lager?) en fast 6x42 som antagelig ville vært veldig bra. Disse selges inn imellom veldig billig brukt.

 

EDIT: Ser at amatør anbefaler 8x56. Mener faktisk det lå en slik Zeiss 8x56 til salgs her på Kammeret denne uken.

EDIT 2: viewtopic.php?f=105&t=55629

 

Jaktfelt tilsier jo at det kan være greit med en anelse mer forstørrelse da, 12x er max (regner med at du tenker på jegerklasse) men 10x er sikkert vel så bra om man bare skyter for treningen.

 

Bruker selv en Zeiss Conquest 4,5-14x50 til jaktfelt og annen baneskyting og er veldig fornøyd med den. Ikke den råeste i skumring ifht de beste Zeissene, men mulig den rekker dersom du har kunstig lys på åte - det kan bare du avgjøre. Denne Conquest'en finnes ofte brukt til mellom 4 og 5 tusen.

 

Ellers er min vanlige ryggmargsreflex å anbefale Zeiss Classic 2,5-10x50 til alle og enhver ettersom det helt enkelt er en rå alroundkikkert (ikke minst til prisen) med mindre man jakter mye i tett skog (da egner 1,5-6x42-formatet seg noe bedre).

Link to comment
Share on other sites

Der finnes litt å velge i:

- Kahles har 8x56

- Zeiss Classic Diatal finnes i 6x42, 7x50 og 8x56

- Meopta Meostar finnes i 7x56 med og uten lys

- Meopta Artemis finnes i 4x32, 6x42 og 7x50

- Schmidt & Bender har 6x42, 8x56 of 10x42

- Docter har 6x42 og 8x56

- Nickel har 6x42 og 8x56

- Kaps har 8x56 og 10x50

- Leupold har 6x42, samt diverse konkurransesikter med høy forstørrelse

Er nok flere der ute også, men her er vel stort sett det som er av europeisk + en god amerikaner.

 

På bruktmarkedet finner du også Swarovski.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Leica 2,5-10x42 som er på salg hos XXL eller Winge til 8500.- "Cry once, buy once" som amerikanerne sier.

 

Leicaen har retikkelet i 2. plan og er mer egnet til jaktfelt enn Zeiss Classic pga størrelse på retikkel og utførelsen av høyde og sidejusteringer. Denne Leicaen er strengt tatt en konkurrent til Zeiss Victory i kvalitet. Den har også en tilsvarennde type vannavvisende linsecoating, aquadura, som Zeiss har på Victory.

Link to comment
Share on other sites

Fast 6x blir du snart lei av på jaktfelt, uansett om du skyter i jegerklassen for trening. Du vil ikke se "streken" for inner/ yttertreff, noe som gjør skytingen vanskeligere en det som er nødvendig.

 

Til jakta di er 6x mye bedre egnet, velg en europeer som ofte dukker opp til gunstige priser på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...