Jump to content

Lokkefløyte for Rådyr


erik Buås

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
bruk butolo funker perfekt til å lokke inn bukkene med:)

 

Alltid lurt på en ting :| Er det sånn at man må finne/Spore opp et rådyr for å lokke det frem til deg? Eller kan man bare sette seg på en plass i skauen og lokke?hvor stor sjanse er det for at jeg klarer å lokke fram et rådyr vis jeg setter meg utti skauen og begynner å lokke(Ikke jakte) ? har camo og lokkefløyte.... Tror du det er mulig eller? jeg er forresten ganske ammatør når det gjelder dette altså, så etpar tips hadde vært knall :)

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ ikke finne reviret til bukken for å kunne lokke han frem.Men størst mulighet har du såklart om du finner ett revir.Det ser du på feiemerker og evt brunstgroper i området.

 

Jeg har ved flere anledninger satt meg til i terrenget uten å rekognosere først,bare funnet meg en oversiktlig post og satt i gang med Buttoloen.har lokket opptil en time før det har kommet bukk,men så har det blitt 6 tagger hvert år på denne metoden også.Men her er det sikkert en kombinasjon av flaks,bra terreng samt at jeg er en Trollmann med Buttolo 8)

Link to comment
Share on other sites

Ok :) Det er skau 50-100 meter ovenfor her jeg bor, og jeg bare gikk oppi der for å se åssen det så ut, og så MASSE rådyrtråkk (I snøen) og det var på en måte et kryss... der to stier krysser hverandre og der hadde det gått veldig mange rådyr ganske regelmeddig så det ut som.o gjeg prøvde å være så stille som overhodet mulig og lokket litt med buttolo fløyta. Og fikk svar da... MEN jeg vet absollut ikke hva det var som svarte meg... det var esten lik buttolo lyden men litt lsere.. og den beveget seg liksom lengre bort og kom tilbake Osv.

 

Jo det jeg lute på da: tror du dette er en sti som dem bruker mye og evt. holder til der? og hvor stor sjanse har jeg til å lokke fram (Noe som helst)

 

Også lurte jeg vel på hva den lyden kan være for noe... var iallefall veldig spennende at den svarte hver gang jeg peip med fløyta (I ca. 10-15 min) men kom ikke noe særlig nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Snø i Juli måned??du bor høyt da eller?

Hva som svarte deg er ikke godt å si,kanskje det var ei rågeit?

 

Har også opplevd å få inn rev og diverse kråkefugl på rådyrlokk,så hvis du står på så får du sikkert inn noe.Gå inn på youtube så ligger det noen klipp av hvordan du bruker Buttolo.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Tja den kom på kun kontaktlåt for meg i morges....Geit i brunst bruker jo kontaktlåt for å trekke bukk, ikke bare rettet mot killingene. Hetslåt er jo når en bukk kurtiserer ei geit som ikke er i brunst. Det får revirbukken til å se rødt. Jeg tror bukker kan lokkes hele høsten med samme repertoaret. De er bare mye enklere i brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...