Jump to content

Stor kudu


Wolverine67

Recommended Posts

Aner ikke om denne er målt etter SCI eller RW. Fant bildet på africanhunting.com. Verdensrekorden målt etter RW sin metode er 73 7/8 tommer. Denne skulle da være ca 73.5 tommer. Verdensrekorden i SCI er 158 og ettellerannet poeng, men jeg er usikker på målemetoden til SCI.

Link to comment
Share on other sites

Nå er dessverre ikke alt bare gull og grønne skoger med Kudubestanden i Namibia for tiden

Den har hatt en sterk nedgang pga en rabiesepidemi i bestanden de siste årene så det er ikke så tett som det var.

 

Kuduen er jo et svært sosialt dyr, de beiter ofte flere fra samme trær - og det er nok til at skiten smitter via spytt. Det er fremdeles Kudu å se utenfor Game Farms også, men det kan være langt mellom dem.'

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg i Namibia i april, og kudu var høyt på ønskelisten.

I det området vi var (Outjo / Huab River, ca 30 miles syd for Kamanjab)) var det ihvertfall ikke mangel på kudu.

 

Dette er free range område og her var kudubestanden bortimot normal ifølge outfitter Johann Veldsman http://www.shona-adventures.com" target="_blank"

 

Namibia er et stort land med tildels store geografiske variasjoner, så forholdene kan sikkert variere en god del.

Jeg jaktet på flere store okser og endte til slutt opp med denne.

 

Namibia2106.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Wolverine67

 

Den største hos SCI er 158 6/8". Summen av lengden av begge horn plus omkresten av begge horn.

 

Book Record Detail

 

Book Record Information

Member Name: David M. Tallman

Score: 158 6/8"

Species Name: Southern Greater Kudu

Date Taken: 05-01-2002

Location: R.S.A., Alldays

Method of Kill: Rifle

Guide: Elmarie Minaar

Top Ten Date: 08-05-2003

Outfitter: Hunters Rock

Overall Rank: 1

Form: 2

Highest Overall Rank: 1

Medallion: GOLD

Method Rank: 1

Certified: Yes

Highest Method Rank: 1

 

Score Sheet

 

Length of Horn Left 68 2/8" Right 67 4/8"

 

Circumference of Horn 11 4/8" 11 4/8"

 

@seawolf

 

+1

 

DS: Pr. i dag er det registrert 3974 Kuduer hos SCI av disse er kun 14 over 150".

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei Fanten,

 

Kan søke plass, sted, medlem, art, etc online......., men ikke hvor hvert enkelt medlem er bosatt!

 

Forholdsvis mange amerikanere, med nordiske navn så hvem som har vært "heldigst" i Scandinavia eller Norge tørr jeg ikke uttale meg om, men at kuduen din på 58 2/8" er blandt de største i norden, er det ingen tvil om. :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Fikk desverre ikke målt kuduen min mens vi var der (dvs, fokus var på andre ting så det ble utsatt og glemt) men det ble tippet ca 54" den kvelden jeg skjøt den.

I ettertid melder Johann Veldsmann at den er målt til gullmedalje i henhold til NAPHA krav, med poengsum på 323.

Hvordan de kommer fram til dette er jeg usikker på, men på sin hjemmeside sier NAPHA (Namibia Professional Hunters Association) at de tar utgangspunkt i SCI sitt system.

 

Uansett, kudujakt er utrolig spennende, og det er et fantastisk flott dyr å stille inn på og observere i bushen.

Sånn sett er jeg mer enn fornøyd med min.

Link to comment
Share on other sites

@ Saewolf

 

Namibierne bruker centimeter i sted et for tommer. ( 323 cm = 127,16 inches )

 

Hos SCI ville denne score 127,16".

 

Gratulerer med flott Kuduokse!

 

Meget spennende jakt og en stor opplevelse å se disse dyra i sitt rette element!

 

Tommer og centimeter sier ingen ting om jakta og opplevelsen, men satt i system kan dataen brukes av forvalteren som en parameter på hvordan "bestanden" i området utvikler seg over tid. De sunneste og sterkeste dyra får som regel de største horna.

 

Så er det jo alltid morsomt med storokser da, eneten det er kudu eller noe annet..........

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det skulle bli en ok SCI sølv dette da Nils-Ole :)

 

Ellers er jeg helt enig med deg at det er jaktopplevelsen som virkelig betyr noe, og det er det en alltid vil huske (så lenge Altzheimer tillater).

Men trofeene blir jo det håndfaste beviset og minnet om fantastisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nils ole !i 2006 ble det tatt en kudu på fantastiske 60 tommer hos limpopo safaris tatt av en svenske!vet også om iallefall 2 på 58-59 tatt samme sted!også tatt av folk fra scandinavia! :mrgreen:

 

Tatt mange store kuduer i Limpopo opppigjenom åra, ingen tvil om det!

 

Artsrikdommen i Limpopo er også større, en i Namibia!

 

Absolut ingen problemer med å anbefale Limpopo som jaktdestinasjon, men for å gjenta meg selv til det kjedsomelige, personlig hadde jeg hadde gått for Namibia hvis Kudu sto øverst på lista!

 

@fanten

 

Sjekka listen hos nordisk safri klub. Noen hundre "nordiske" kuduer registrert der. Din hadde havna på en meget hederlig 15 plass.

 

@seawolf

 

Ja, litt tøffere krav hos SCI, en det NAPHA har! Flott Kudu! ( NAPHA sølv er SCI minimum, bronse - 5% gull + 5% )

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En Kudu på 54" + som er nogenlunde symeterisk er gull hos SCI! (SCI har ingen fast grense for bronse, sølv eller gull. Av alle registrerte trofeer over minimumkravet ( ca 52" ) er den laveste 1/3 bronse, den neste 1/3 sølv og de som er blandet den øverste 1/3 er gull. ) En på 56" er en klar gull!

 

Rowland Ward minimum er 53 7/8" ( Ingen medalje valører hoe Rowland Ward, kun et minimum for å trofeet registrert i boka )

 

Hvis noen lurer på prishoppet på kuder over 54" som har dukket opp mange steder i SA de siste åra, så ja........Rowland Ward Kuduer er virkelig attraktive trofeer!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

RW minimum for Springbok 14" ( SCI operer med south african springbok og kalahari springbok, så hvor er den skutt? )

 

Min betraktning!

 

Spiller forsåvidt ingen rolle da sprinbok importers over til SA fra Kalahari over en lav sko, men du spurte om medalje krav!, samme gjelder Esthern Cape kudu og Southern greather Kudu. ( RW opererer med en art SCI med 2 ) Skulle vi ha operert på samme måte som amerikanerene og afrikanerene hadde vi hatt minst 3 forskjellig reinsdyrstammer i Norge. husk MIN BETRAKTNING!

 

Hele greia for SCI, og det er vel i grunn kjernen til det vi driver med, er at jo flere arter vi jakter, på flest mulig lokasijoner, jo bedere! I det store bilde er det jo antall kroner lagt igjen av safari jegerene som er med på å bevare verdens viltstammer!

 

Bullshit walk's mony talk's! Den dagen viltet ikke har noen verdi, er det dødt!

 

For Gemsbok er RW minimum 40". SCI operer igjen med Namibia gemsbok kontra SA, Botswana, Zim gemsbok, så hvor er den skutt?

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sterke trofeer av begge artene!

 

Gratulere med både Kudu, Springbok og Gemsbok! :D:D:D

 

Gull for gemsbuck hos SCI, er for Namibia ( lengden av begge horn + omkretsen av begge horn ) pr dags dato 92 3/8". RW record 19 3/8" ( lengden av lengste horn )

 

Gull for Springbok hos SCI, er for Namibia ( lengden av begge horn + omkretsen av begge horn ) pr dags dato 42 3/8". RW record 49 1/2" ( lengden av lengste horn )

 

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang det første bildet i tråden her, så tror jeg det er juks. Hvis man ser opp mot toppen av hornene er det en tydelig knekk på høyrehorn, og et fargeskille på venstre. Jeg tipper det er småbukkhorn tredd på en mer ordinær kudu. Tror det er en ganske klassisk spøk :-)

Link to comment
Share on other sites

Ang det første bildet i tråden her, så tror jeg det er juks. Hvis man ser opp mot toppen av hornene er det en tydelig knekk på høyrehorn, og et fargeskille på venstre. Jeg tipper det er småbukkhorn tredd på en mer ordinær kudu. Tror det er en ganske klassisk spøk :-)

 

Kan godt være du har rett, men kroppsstørrelsen tilsier ikke noen ordinær kudu... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...