Jump to content

Kortløpet 223 til småviltjakt som alternativ til 17 hmr


Svenna

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å ha en flattskytende småviltrifle til å skyte skarv, duer, gås og ender. Maks 150 m med godt tofotanlegg.

308 og 22 lr har jeg allerede men spranget mellom dem er jo såpass at det hadde vert kjekt noe derimellom.

Ettersom jeg ikke lader og må ha en linksbørse står alternativet mellom 223 eller 17 hmr(pga pris).

17 hmr har mv på 750 - 780 ms som er helt perfekt men er ettersigende ganske sensitive for vind.

223 frister mer men disse har høyere mv (900ms og over) som sannsynligvis vil medføre en del mer sprenging av det minste viltet.

Dersom en kapper løpet på en 223 børse til minste lovlige 47 cm(skulle gjerne kappet mer), vet noen om dette vil senke mv på helmantelpatroner slik at sprengfaktoren ikke blir verre enn 17 hmr.

Link to comment
Share on other sites

OK :D

Noen formeninger da ca hvor mye vil MV reduseres på en Norma Jaktmatch (oppgitt mv er 1006 mps)om en kapper et løp på 55 cm ned til 40 cm. Er det rett å anta at dette kan redde dua fra sprengt til pent gjennomskutt? Balansen på rifla kommer til å reddes av lyddemper så dette er det ikke problem.

Jeg vet at det beste småviltkaliberet for meg sannsynligvis hadde vert noe som 22 Hornet men pris på ammo er dyrere og dette kaliberet er ikke så vanlig hyllevare. At jeg skyter links gjør ikke utvalget større heller. Nesten bare Savage og remington som har noe under 8000 i 223 mens CZ koster 4500 i 17 hmr.

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfaring med 223 til jakt men kan ikke skjønne annet enn at det finnes kuler som farer pent med viltet selv om hastigheten er litt høy, ryper skutt med norma rekrutt i min 6,5 er mindre ødelagt enn om jeg skyter dem med 22lr hulspiss.

 

Hadde ikke vært så redd for vindavdriften på 17 hmr, min nyinnkjøpte går meget bra på over 200 meter, på 150 meter er ikke vindavdriften helt avskrekkende heller men selvfølgelig mer enn på 223...

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en generell regel at en mister fra 3-5 m/s for hver cm man kapper et løp? (Mener å ha lest det et sted.) Hvis et løp er 60 cm og kappes 20 cm og vi går ut fra 5 m/s tap pr cm, så blir det 100 m/s i hastighetstap. Hvis kula går 950 m/s som endel ferdigrulla helmantel gjør i 223, så vil den da gå i 850 m/s i ei slik børse. Sånn cirka..

Link to comment
Share on other sites

kapper løpet på en 223 børse til minste lovlige 47 cm(skulle gjerne kappet mer)

Etter dagens regelverk er minimum løpslengde 40cm så lenge våpenets totallengde er minst 84cm.

 

Nå skal jeg ikke være for påståelig. Men jeg mener å huske at våpnets totallengde var 84cm kun for våpen med foldekolbe og at minstelengde måles med kolben lukket. Minste løpslengde er 40cm.

Link to comment
Share on other sites

Audible,

Jeg tror det er noe annet enn tilgjengelighet som gjør at vi ikke har flere av de riflene der... HAr du sett en, prøvd en?

 

K

 

Nei, har ikke prøvd, men tatt i ja. Gir samme følelse som en star baikal eller annet støpejern.

Klart det er ikke Krieghoff, men lettvint børse som man kan bruke som en stokk i steinura og tåler en smell.

 

Star Baikal enkeltskudderen er jo også forholdsvis populær og den er heller ikke akkurat latterlig lekker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...