Jump to content

Dåhjort i Sverige


Anders

Recommended Posts

Dåhjorten finnes vill i brukbare bestander ihvertfall nord til ca. Örebro, mener jeg. Der er vel en forholdsvis grei bestand i sørlige/midtre og østlige deler av nabolandet. Skytes vel ca 20 000 stk i året. Har vel blitt satt ut fra hegn og diverse opp gjennom de siste hundreåra. Den sprer seg sakte pga. veldig et veldig flokkinnstinkt. Kan vel (sterkt overdrevet) nærmest gå fritt i parker uten å stryke der i fra selv om det ikke er gjerder :) . Minimal spredningsvilje på det dyret er meg blitt fortalt av en yrkesjeger jeg var på jakt hos. Hadde man først fått den inn på godset dro de aldri der ifra og glade var de selvsagt for det.

 

Gode områder for jakt er feks Östergötland. Jaktområdene sammenfaller ofte med plasser hvor det finnes gris og gir slik sett fin kombinasjonsjakt.

 

Jakta er utfordrene nettop pga det kan være mange dyr og mange øyne/ører/neser til å være farer. En fullskovel bukk er et prektig dyr.

 

Mange gods i de nevte områder tilbyr jakt på den. Vil vel også være muligheter hos andre tilbydere. Et tips kan være å høre seg for der man kan jakte villsvin.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del dåhjort i Skåne (Degeberga) der kryr det av dem. Men som regel detter det spissbukk og smådyr, disse har et fantastisk godt kjøtt,

Ellers er en plass i nærheten av Ørebro, Hjortkvarn (Boo Egendom) og faktisk på Svea skog, men der er det Thomas Ekberg som har hegemoniet, skjøt 3 fine spissbukker der på 2 dager, for noen år siden.

 

På Boo egendom er dåhjorten lagt opp slik som villreinjakta er her hjemme, du får et kort på type dyr som du kjøper, her må du skjære kortet og skjære ut hakk for dasto og dyr, her er det også en Norsk Yrkesjeger, og køen er lang for jakt.

 

24190_355978701834_529276834_4168169_4418116_n.jpg

 

24190_355972801834_529276834_4168155_4055985_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for supre tips!

Har via en kompis begynt å snuse på et område i Linköping, men vet ikke så mye om det enda. Bare fått noen bilder tilsendt.

 

Hvordan er prisene på jakt og evt. trofe?

 

Holder av plass jeg da, Pål! :)

Link to comment
Share on other sites

Kona debuterte som hjorteviltjeger med et sølvgevir for halvannet år siden og jeg skjøt samtidig en bronse. Begge forøvrig målt av Nils-Ole... Dette, inkludert husvære for 2 overnattinger, betalte vi i overkant av 20 000 for. Dette var i et hegn noen mil fra Borås.

 

Ivar

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takk for supre tips!

Har via en kompis begynt å snuse på et område i Linköping, men vet ikke så mye om det enda. Bare fått noen bilder tilsendt.

 

Hvordan er prisene på jakt og evt. trofe?

 

Holder av plass jeg da, Pål! :)

 

Har jakta mye dov i Sverige. Både i hegn og på friland. Og spørre om priser er omtrent som og spørre hvor langt et tau er. Det varierer utrolig mye. Vanskelig og si hva prisen ligger på dit du skal i og med at man ikke vet hvor det er. Har og jakta på Hjortkvarn for endel år tilbake og de hadde vel den tetteste bestand jeg har oplevd. Var der på drivjakt.

Ellers er det bra helt syd i Sverige. Men priser ?. Umulig og si. Er det veldig billig, styr unna. Det er mitt råd om du ikke kjenner vedkommende da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...