Jump to content

Sako Quad. Løp låsing i låskassa


kristofferp

Recommended Posts

det bare viser at det strammes med en nøkkel. Du får ingen detaljer, hva som er inne i mekanismen.

Det ser ut for med at det er best å holed seg unna slike løpskifte systemer.

Har respekt for Sauer løsningen, men til og med den garanterer ikke endringer i treffepunket.

mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare sett to løpsbyttesystemer på repeterrifler jeg stoler fullt ut på i den sammenheng: Blaser og Merkel KR-1. I begge tilfellene ligger nøkkelen i at kikkertmontasjen er integrert i løpet, og i begge tilfellene er forutsetningen at du har en eller flere kikkerter der montasjen justeres inn og brukes kun på ett løp. Og det er en relativt dyr løsning... Konverteringssett i .22LR og .17HMR for Blaser R93 koster vel ~12.000,- hver + montasje til ~4.000,- Da er det faktisk billigere å kjøpe to gode salongrifler med kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

det bare viser at det strammes med en nøkkel. Du får ingen detaljer, hva som er inne i mekanismen.

Det ser ut for med at det er best å holed seg unna slike løpskifte systemer.

Har respekt for Sauer løsningen, men til og med den garanterer ikke endringer i treffepunket.

mvh. Kristoffer

 

For å forklare det på enkleste måte, se på profilen bakerst på quad løpet sånn ser det også ut inni låskassa.Under løpet der den er profilert er den helt flat, der presser en flate som sitter i kassa når du skrur med umbrakoen.Dette blir da hel ved og passer du på å holde flatene på løpet å i kassa rene pluss riktig moment vær gang så er det ikke treffpunktforandring, fungerer utmerket i min quad varmint i 22lr,22wmr,17hmr.

Jeg skjønner din skepsis til systemvåpen men dette er ikke noe problem, dette er fremtiden :mrgreen:

Slipper treffpunktforandring på sauer også hvis dette gjøres riktig og likt vær gang, men det er aldri dumt å ta noen prøveskudd før eks jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ take down

Jeg skjønner din skepsis til systemvåpen men dette er ikke noe problem, dette er fremtiden

Utvikling går i rettning av å produsere biligere ( i produksjon ) og mer fleksible våpen og IKKE bedre våpen.

Se på Sako 85 i kontra Sako 75.

Se på Steyr, hvor har de havnet med sin Steyr Luxus modellen. At så mange ønsker seg tilbake versjon Classic eller enda lenger tilbakke "pre-SBS" våpen.

Se på i hvilken rettning går Merkel!

At folk ønsker seg Sauer 90 og ikke 202.

etc .......

Og at det oppstår børsemaker-fabrikker som produserer custom "ordentlig" våpen til skyhøye priser.

 

mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Quaden har en nøkkel som du har oppdaget.

Løpet festes i en klakk i låskassa, og nøkkelen skrur en plate opp imot et flatt parti på undersiden av løpet.

Kan ta av, herje og ordne, for så å skru på løpet igjen og ha samme treffpunkt.

Umbrakoen som medfølger fungerer som en rimelig momentnøkkel. Den svikter når det er hardt nok. På den måten er det lett å skru like godt til hver gang.

 

Eneste minuset med Quad er at kikkerten står på låskassen.

Quadkikkerten kan man skyte inn samtlige kaliber med for så å skru seg frem og tilbake. til gjeldende kaliber (gjenkjent med fargekoder. Fargekodene er på løp, kikkert og magasin).

Jeg har ikke prøvd den kikkerten.

Er nå på jakt etter et løp i 22Lr, så får vi se hvor mange klikk forskjell det er før jeg vurderer Quadkikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Eg har quad i 22lr og 17HMR, det er kun trefflegesendring i høydeledd. Vilket er helt naturlig.

Eg har ikke funnet ut hvor mye jeg må skru for mellom kalibrene men det er ca 3/4 varv på en Bushnell Elite 6500

 

INFO 6/10-11: Har nå funnet ut av dette og det er 40-41 klikk mellom løpene

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har Quad med Burris quad-kikkert. Systemet med fargekoder og fire individuelle indekseringsringer på justeringsrattene er bortimot genial. Men jeg har skrevet det før: Optikken er ikke bra nok. (Jeg har den gamle 3-9 x 32 - kikkerten.) Svært snever og unødig lang øyeavstand, for dårlig 'oppløsning' på høy forstørrelse. Jeg hadde forventet mer av en kikkert til det denne koster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...