Jump to content

valg av retikkel


jonasten

Recommended Posts

Har en eldre zeiss diavari-z 3-12x56 med stolpe retikkel.Har tenkt å sende denne inn til service og samtidig bytte retikkel.

Har tatt kontakt med zeiss og de sier jeg kan velge mellom retikkel 4,6 og 8.Da jeg ikke er noen spesialist på optikk er jeg takknemlig for tips til hvilket av disse retikklene jeg skal velge.

Siktet skal brukes til jaktfelt og posteringsjakt på rådyrbukk,rev og bever.Hadde egentlig tenkt å velge retikkel 4,men ser for meg at nr 6 er bedre egnet til jaktfelt.Den type jakt jeg skal bruke dette siktet til foregår jo ofte i litt dårlig lys og da er kanskje nr 4 best egnet.

Har blitt fortalt at 4 og 8 er ganske like,så da sitter jeg her å grubler :?

Link to comment
Share on other sites

Velg retikkel 8. Retikkel 4 dekker etter minmening for mye i synsfeltet når kikkerten står på 12X.

 

Med retikkel 8 kan du også benytte sidestolpene som siktemiddel på løpende elg på samme måte som en 3-dot kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss med både 4 og 8, begge medforstørrende. Kjøpte 8 i en brukt kikkert og var litt spent på den, men er veldig godt fornøyd med det retikkelet nå. Mer "plass" i siktet i dagslys og i veldig mørke forhold bruker jeg ikke forstørrelse over 6-7 ofte uansett, så det at det er lengre mellom de tykke stolpene gjør ikke noe da. Tror 8 er noe nær perfekt for meg i kikkert uten lys (med lys ville jeg valgt noe enda smalere, type 60 eller liknende. Tenker her ren jaktkikkert da.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Har bestemt meg for ett fast 6x42 til jaktrifla mi. Hovedsaklig hjortajakt og et trur eg kan klara meg med ett fast 6, er jo rundt der kikkarten pleie stå uansett. Skal brukast i skummring og, er vel ikkje lika bra som ett med 50 eller 56 lysopning men ein må inngå noken kompromiss her. Kikkarten eg har tilbud om er ein helia kahles veit ikkje om det er C modellen, men den ser iverfall ikkje så gammal ut på bilder. Men no kjem poenget, denne har 4A retikkel. Korleis er det i forhold til 4 å bruka i dårlig/halvdårlig lys? er det for langt mellom dei grove stolpane eller er det brukande for da? Noken som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...