Jump to content

Beste Langbue?


Litago

Recommended Posts

hva er den beste rifla, bilen, dama, whatever...

 

Skal du ha en klassisk engelsk stil langbue, en trebue av flatbuedesign, en komposittbue i klassisk rett stil, en moderne reflex-deflex bue, en take down bue wtf?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lager Bearpaw rene trebuer? Jeg hadde uansett en Bearpaw Viper for noen år siden, det var en ypperlig bue - det fins bedre men da begynner det å koste mye, du får en litt bedre bue for dobbelt så mye liksom.

 

Ellers så virker det ikke som du er så inne i terminologien som du vil ha det til -

 

- den nevnte Viperen er en langbue i den forstand at den er lang :wink: , og at stengen ikke berører lemmene uten helt ved endene. Den er laget av ca 0.050" tykt glassfiber/epoxy roving, med en kjerne av lønn og barlind, ca 6mm tykt tilsammen, for utseende, da dette vises gjennom glasfiberen. Den er også lett reflex/deflex, tverrsnittet er rektangulært og det er derfor også en flatbue

En slik bue er oftest litt kortere enn skytteren, og ideelt sett breder jo kraftigere

 

Bearpaw Viper

bp-viper-750.jpg

 

En "engelsk langbue", ELB, er det eneste du bør kalle longbow i England, den er laget av kun tre, har et oval tverrsnitt, disse er gjerne vesentlig lengre enn skytteren. Slike er seff tykkere, men også lengre, når de er kraftigere.

 

langbue laget av Bickerstaffe Bows

bp-viper-750.jpg

 

Så har en demonterbare, og gjerne etter Hoyts std. "ILF" sammenføyninger "langbuer", som du ikke må finne på å kalle longbow i England. High end versjonene av disse har fancy tre, elller maskinert aluminium i modtstykket, og lemmene er carbonfiber roving, karbon kryssvev for torsjonsstivhet, og syntaktisk skum **

 

Moderne langbue av Bob Morrison

MyMiny_1.jpg

 

Alle typene har flere produsenter og Viperen er inne sitt segment, "midt på treet", den er bra, men ikke ultimat, selv om ytelsen er nesten på høyde med de beste. Bickerstaffes toppmodeller er det - toppmodeller innen trebuer i engelsk langbuestil. Men trolig får du en like bra hos Ivar Malde på Kviljo. Morrison er det jeg vil kalle "ultimat", han kombinerer high end materialer og design/ytelse med eksepsjonelt høy byggekvalitet og kunstnerisk utførelse. Noe riemliger er skotske Border, som lager tilsvarende buer men litt mere utilty stil og kanskje enda strået med ytelse. Amerikanske AH/ACS Archery lager også ultimat-ytelse buer av flere design. Og MANGE andre.

 

 

K

 

* english long bow

** http://www.crgrp.net/technology/materialsportfolio/syntactics.shtml

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! nja jeg vil vel ikke ha det til noe da jeg er extremt ny med dette med bue

lærer for hverdag som går har lest mest om Compound buer begynt og lese litt om Langbuer og Recurve buer

leste et godt tips og det var og bruke god tid på og finne rette bue

ser jo at pris forskjeller kan være enorme fra butikk til butikk og gjærne at litt bedre buer er mye dyrere enn nøvendig

en annen bue jeg har fått litt interesse for er Bearpaw Redman vil jo helst ikke ende opp med noe jalla bue

Link to comment
Share on other sites

hva er den beste Langbuen i form av kvalitet og utførelse?

Vil tro det finnes nesten like mange forskjellige svar på det spørsmålet, som det finnes bueskyttere.

 

Jeg vil foreslå at du melder deg inn i en bueskytterklubb nær deg. Da får du garantert svar på alle dine spørsmål.

Om du ikke vet hvilken klubb som er i ditt område, ta kontakt med en av disse så regner jeg med du får hjelp:

 

Norges Bueskytterforbund

http://www.bueskyting.no

 

eller

Norsk Langbuelag

http://www.langbue.no

 

 

Lykke til

Grey Wolf

Link to comment
Share on other sites

Går du for en Tomahawk SS diamond, det er nok noe av det bedre som er å få. Tradbow Norge på Vinstra skaffer dem visst dem ikke har dem på lager. Men du må prøve og finne hvilken dra vekt du klarer ut med.

Tar du kontakt med Tradbow så hjelper han deg å finne noe som passer deg.

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg bare måtte spørre angående Tomahawk buene

hvor stor forskjell er det egentlig på en Diamond verson kontra en vanelig utgave?

jeg vet den har carbon invendig hva har dette og si eller hvor mye har det og si? evt noe som gjør den bedre enn vanelig utgave?

var jo ikke mangen kr i forskjell egentlig da

Link to comment
Share on other sites

Han her lager det meste av trebuer.

http://www.trebuen.no/

Tilogmed steinalderbuer, barlindbuer med strengefester av horn,piler med hornocker også.

Han skreddersyr etter dine ønsker i forhold til trekkvekt.

 

De engelske langbuene var heftige saker, de hadde trekkvekter på 670–900 N ( 60 - 90 kilo)!

En bodkin spiss (panserbrytende) hadde en vekt på ca 7 gram.

Dødelig for de stakkarene som bare hadde ringbrynje, effektiv rekkevidde på ca 200 meters hold, slo igjennom platepanser på 50 meters hold.

 

En kan jo regne litt på hvor store mengder piler som franskmennene ble utsatt for ved slaget med crecy. En god langbueskytter kunne løsne ca 25 piler per minutt.

25 x 7000 = 175 000 piler per minutt.

Utrivelig vær å befinne seg i det ja.

Langbua var i militært/marine bruk helt opp til ca 1600 tallet pga skuddtakten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tomahawkene er bra buer, men jeg er veldig usikker på om en nybegynner vil merke forskjellen på en vanlig og en Diamond SS, som andre sier - prøv dem. Hvor holder du til? Kanskje noen i nærheten har en?

 

Hvor tung/vanskelig er det og trekke opp en Tomahawk bue på 70pound?

Trekke og trekke, om du er gjennomsnittlig sterk så klarer du nok å trekke den opp - men å gjøre det på en måte og med en teknikk som kan brukes til å treffe noe - det kan du glemme helt!. Er du en dreven, sterk bueskytter, så klarer du noen skudd før teknikken bryter sammen - og trening blir en kamp mot leddskader i skulderen. Dette er noe jeg vet...

 

Dralengde er noe du finner ut med langbuer, fortell Ola hvor lang du er, og han finner passe lang bue. Kjøp for lange piler, så ser du hvor langt du trekker når du har holdt på en stund.

 

40pund @28", er den styrken jeg vil anbefale - selv bruker jeg vel 42-44, men drar 31", så det blir vel 50pund-ish - det er nok, og jeg har god teknikk. Du vil bruke MYE kortere tid på å skaffe deg det med 40 enn 50 pund, og ved 70 vil det aldri skje.

 

Forøvrig er det likens med bue som med rifle, og alt annet på denne siden av atombomber, det er mye viktigere å treffe - enn å sette av mest mulig energi i nærheten av målet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

du kan selge den og kjøpe en kraftigere...

- om du kjøper 45 eller 50 kommer du aldri til å gjøre det, sannsynligvis heller kjøpe en til på 35-40 til å "trene" med :lol:

- jeg skjønner ikke hva du skal med en sånn mini-bue om du ikke er liten sprett eller har korte armer. Alle konkurranseskytterne bruker 68" eller 70", for en grunn

 

Om du vil ha et råd, så kjøp en dritbillig bue på 45-50 pund - og kjøp den dyre fine når du finner ut av det - i den dravekta som passer.

Til å begynne med kommer du til å streve nok med teknikk og med å tune piler ettersom teknikken forbedres. Og innen ikke så lenge vil du få lyst på en annen bue.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det får de svare på de som jakter stort vilt med bue - men treffer du ikke så spiller ingen som helst rolle hvor kraftig bue du har.

Skal du treffe med langbue så er det trening og atter trening, og da kan ikke buen være for kraftig - da går du i stykker. Særlig om du begynner med kraftig.

 

Jeg noterer at de som jakter mye tar fram kraftigere buer når de skal jakte amerikansk elg, og bøffel og sånt... Villsvin, whitetail og svartbjørn skyter de med hva som helst, bare spissene er skarpe - og kjerringer og unger skyter nå med 35-40pund, og dyra detter. Men nå er jeg på ting jeg har lest, hørt, og såvidt sett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Støtter M67 fullt og helt. Lytt til gode råd.

 

Jeg kjøpte nettopp en brukt bue av Ola hos Tradbow, (En Dryad Orion, takedown 49#) fordi han ville gå ned i pundstyrke selv. Fordi han skyter mye, og generelt bedre med en lavere pundstyrke.

Det er som med rifler. 99% skyter bedre ved å gå ned i kaliber, enn med grovt. Selv om det for mange er karslig å skyte med størst mulig høl i munningen. På samme måte skyter man bedre med en bue som er lettere å trekke opp. Man merker det spesielt om man skyter mye, og det må man om man skal lære seg god teknikk.

 

Pundstyrke er desuten bare en av flere faktorer mht hastigheten på pilen. Konstruksjonen på bua, materialvalg, vekt på lemmer etc, har også stor påvirkning på hvor rask bua er. To buer med samme pundstyrke kan sende piler avgårde med veldig forskjellig hastighet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...