Jump to content

Erfaring med justerbar kolbe?


Theisen

Recommended Posts

Hei,

Jeg er på utkikk etter å investere i egen hagle da den jeg har arvet ikke passer meg i noen stor grad lenger.

Har lest en del på forumet om kjøp av hagler og har kommet frem til at jeg vil putte 8-11k for å få en hagle jeg vil være fornøyd med i lang tid fremover.

Den skal veie 3kg+/-0.1kg som en mellomting av tung bane hagle og lettvekter til jakt. Den skal brukes til støkk jakt på skogsfugl, lange dagsturer etter rype og forhåpentligvis

jevnlig skyting på bane :roll::D

 

Det viktigste er at hagla passer, men hvorfor ikke da investere i en justerbar kolbe? Ser det er flere børser som leveres med dette for ca.1000kr ekstra.

Da jeg er 24år nå regner jeg med at jeg vil endre meg litt over de neste 20åra ettersom pondusen vokser frem :forvirra:

Lurer derfor på om noen har erfaring med dette, spesielt til jakt med tanke på slitasje, rust e.l.?

Er det lett å få hagla til å passe? Hva med vektbalansen?

 

Har et tilleggsspørsmål: Kan noen fortelle meg hvorfor omtrent samtlige hagler leveres med ejektor?

Har ennå ikke sett et eneste bruksområde for dette annet enn ekstra trening på skytebanen da man må løpe over alle hauger etter tomhylsene :?:lol:

 

Takker for alle svar!!

Link to comment
Share on other sites

Om du satser på å skyte en del på bane, så synes jeg du skal få deg justerbar kolbe. Evt. tilpasset kolbe, men skytestilen din vil endre seg noe, og da er det greit å kunne justere.

 

Ejektor er ikke noe problem. Ikke alle hagler har det, men det er heller ikke noe problem å ta imot hylsa med ejector. Nessten ingen som skyter hylsene utover på banen selv om de har ejector. Det hender dog at jeg skyter hylser når jeg blir irritert etter bom. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ville satse på justerbar kolbe, og få hjelp til og justere den. Så e du sikker på at den passe. Har justerbar kolbe og har egentlig ikke noe negativt og si om det. Den holder seg bra under skyting på bane og jakt. Glir ikke ut av innstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har justerbar kolbe både i høyde og side på min hagle. Passer hver gang :D

Har høydejusterbar både på rifle og kombi også. Eneste negative er når rifla skal pusses etter skyting. Da må kammen ned, men jeg har merket av riktig høyde så det er raskt på plass igjen. Ville ikke vært uten i dag. Riktig siktebilde med en gang. :D

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...