Jump to content

Hagledrilling


absolutatle

Recommended Posts

Hva er egentlig vitsen med å ha hagledrilling?

Hva bruker dere som har hagledrilling den til?

 

Ser for meg at en rifledrilling er perfekt for meg til jakt på rådyr og elg, og eventuelt villsvin. Men det vanligste er jo å ha to hagleløp i drillingen, da egner jo ikke børsa seg noe til storvilt. Kanskje ok til rådyr, men det er det. Ville heller hatt to rifleløp også til rådyrjakt og hagle som reserve.

 

Jakt med spets? Det er i så fall et snevert bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge hatt lyst på drilling, men ettersom jeg stort sett jakter rådyr og elg ser jeg ikke vitsen med to hagle løp. Drømmen er da selvsagt en rifledrilling, men mtp pris og tilgjengelighet så tviler jeg på at det blir de nærmeste årene

Link to comment
Share on other sites

Av alle emner her på kammeret,tar vel denne kaka.
Vel......., drillingen er nok litt "luksusbørse", og det handler nok ikke så mye om bruksbehov. Men det er allikevel et faktum, at flere og flere har rifledrillingen øverst på ønskelista. Og det må være flere enn meg, som lurer på hvorfor disse er såpass mye dyrere en hagledrillingen. Ser i Schou sin produktkatalog at en ny Merkel 96K Standard koster 45990 kr. Mens rifledrillingen 961L Standard koster 62890 kr. Jeg kan forstå, at det ligger litt mere arbeid, i å få til en god samskyting mellom 2 rifleløp i produksjonsprosessen. Men kan det forsvare en prisforskjell på 16900 kr ? Jeg får ikke dette til å stemme, og er også interesert i andres synspunkter på dette.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte hagledrilling av den grunn at jeg vil også kunne bruke denne på fuglejakt, samt ha et rifleskudd hvis en skulle trenge det ! Dessuten synes jeg personlig at det er mer bruk for 2 hagleskudd på rådyrjakt enn 2 rifleskudd.

95% av de gangene jeg har jakta rådyr med hund, så har jeg felt disse med hagleløpet

Link to comment
Share on other sites

Dessuten synes jeg personlig at det er mer bruk for 2 hagleskudd på rådyrjakt enn 2 rifleskudd.
På rådyr ja. Der gjør vel kombien en god nok jobb også? Men tenk på elgjegere, villsvinjegere og folk som roter seg bort nede i Afrika. Hvor lekkert hadde det ikke vært for dem å "flashe" et kjøttorgel med to snurrepiper!?! :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Det spørsmålet en trenger å stille seg før en anskaffer seg drilling er egentlig: Hva ønsker jeg?

 

Ønsker jeg meg ei hagle med mulihet for å skyte et rifleskudd hvis holdet blir litt lengre?

 

Eller ønskerjeg meg ei dobbeltrifle med mulighet for et hagleskudd hvis dyr kommer litt tett på ?

 

I mitt tilfelle bruker jeg drillingen til omtrent alt jeg brukte hagle til før, og har muligheten til å skyte et presist rifleskudd på vilt som trenger det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også min drilling som en hagle, med mulighet til å skyte fugl som topper, eller som spottes på bakken på uforsvarlig hold. Ja, det har skjedd. Så en tiur sitte på ei lita øy ute på en myr og beite på 56m. Forbannet den dagen at det skulle med et rifleløp heretter, og begynte å spare. Drilling kontra kombi :?: Hvis du er villig til å betale det det koster for å ha mulighet til oppfølgingsskudd med hagla :D Det vil si en fullverdig hagle, med riflemulighet.

 

Er få som jakter med enkeltskudds hagler nå :wink: Selvom man gjerne ønsker mulighet til flere skudd på elg, så er det stort sett et sikkert førsteskudd som er dødelig. Bruker heller ikke lange tiden på å putte i et skudd til, hvis du har det i venstre hånd.

 

Kommer nok ann på hva man skal jakte. Jeg har mer brukt for en hagledrilling. Bruker den også på toppjakt, da jeg bare har med et våpen. Både for å støkke ut fugl i dokk, og for å skyte i topp. Angrer ikke kjøpet et sekund, og er det våpenet jeg bruker mest.

Link to comment
Share on other sites

...ettersom jeg stort sett jakter rådyr og elg ser jeg ikke vitsen med to hagle løp.

Det er mange i denne kategorien. Her jeg jakter og bor er ren småviltjakt med hagle nesten fraværende. (Bortsett fra på sjøen, men der er en drilling uansett ikke aktuelt å bruke) Det vanlige er storvilt- og rådyrjakt, og til denne jakten er rifledrilling absolutt mest aktuelt. Det kan jo slumpe en hare eller rev, men da vil et hagleløp være et greit kompromiss.

 

 

Drømmen er da selvsagt en rifledrilling, men mtp pris og tilgjengelighet så tviler jeg på at det blir de nærmeste årene
Behøver ikke nødvendigvis være for dyrt. Jeg kom over en brukt D99 Duo som jeg har betalt ca 25 000,- for. Ser ut som ny.
Link to comment
Share on other sites

Dessuten synes jeg personlig at det er mer bruk for 2 hagleskudd på rådyrjakt enn 2 rifleskudd.
På rådyr ja. Der gjør vel kombien en god nok jobb også? Men tenk på elgjegere, villsvinjegere og folk som roter seg bort nede i Afrika. Hvor lekkert hadde det ikke vært for dem å "flashe" et kjøttorgel med to snurrepiper!?! :winke1:

 

Njaaa! hvis det kommer flere enn et rådyr, holder det ikke med 1 hagle skudd :) Ellers til villsvin/afrika jakt, ville jeg nok heller investert i ei dobbeltrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Man bør velge type Drilling etter hva man skal jakte. Som flere nevner her er en hagledrilling nettopp ei hagle, med mulighet for et hagleskudd. Det blir i mine øyne ei dyr hagle?

 

Jeg hadde hagledrilling, men har nå dobbeltrifledrilling.

 

Jeg jakter stort sett bare klauvvilt, og da et det greit med to riflekuler! Jeg synes det er et formidabelt jaktvåpen til all form for drevjakt/hundejakt. Fullverdig rifle, med hagl el slug i bakhånd.

 

Rent estetisk, og med tanke på håndtering, så er en dobbeltrifledrilling vanskelig å slå!

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Optima

Ellers til villsvin/afrika jakt, ville jeg nok heller investert i ei dobbeltrifle
Mange er enig med deg i dette. Men jeg syntes dette er merkelig. Den fordelen du har med det ekstra hagleløpet når du jakter elg i norske skoger, må da vel også gjelde når du jakter i andre land? Jeg kan ikke se forskjell på disse tre situasjonene:

 

På lokkjakt etter elg i norge er det praktisk med en rifledrilling da det kan flakse en orrfugl forbi.

 

På villsvinjakt i sør-sverige er det praktisk med en rifledrilling da det kan flakse en fasan forbi.

 

På leting etter kudu i den afrikanske bushen er det praktisk med en rifledrilling da det sikkert også der finnes smakfulle hønsefugler.

 

Rifledrillingen er jo som Raudnakke påpekte:

ei dobbeltrifle med mulighet for et hagleskudd

 

Jeg syntes det blir rart hvis man forsvarer kombinasjonsvåpenets fleksibilitet til å dekke både pels og fjær på jakt i norge, men ikke kan se at dette må være like gjeldene i andre land. Da handler det ikke lenger om praktiske fordeler. Da handler det om tradisjonen for bruk av dobbeltrifler på villsvinjakt i Europa og jakt på det afrikanske kontinentet. Det blir noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig vitsen med å ha hagledrilling?

Hva bruker dere som har hagledrilling den til?

 

Jeg bruker den til det jeg før trengte ei dobbeltløpet hagle og ei rifle til, disse 2 børsene ble ganske vanskelig å dra med seg rundt i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Man bør velge type Drilling etter hva man skal jakte. Som flere nevner her er en hagledrilling nettopp ei hagle, med mulighet for et hagleskudd. Det blir i mine øyne ei dyr hagle?

 

Er ikke helt enig 8) Dyrt for å få det ekstra skuddet, men en hagledrilling er et mer komplett våpen enn en kombi eller en ren hagle i mine øyne. Den brukes i utgangspunktet som en hagle, men den gir mange flere muligheter, og for meg som går uten hund, så har akkurat rifleløpet gitt meg mange spennende stunder. Samt at det er godt å ha to hagleløp når skyteferdighetene svikter :oops: Har også mulighet for to slugs og et rifleskudd på villsvinjakt, så der stiller de vel nogenlunde likt. I allefall opp til 50m.

 

Men hver sine lyster og til hvert sitt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

For min del ville jeg aldri ha byttet det ene hagleløpet mot et rifleløp. Dobbeltrifler blir jeg stadig påminnet over hvorfor jeg ikke skal kjøpe, når jeg leser artikkler om dem! Det virker som det er temmelig vilkårlig hvor skudd nr to havner, om ikke avstanden er nøyaktig 80 meter, og skuddtakten er 4 sekunder. Dette er ved +5 grader C vel og merke! ved +20 grader, må skudd nr to avfyres 20 sekunder etter nr 1 for å treffe sånn nogenlunde. Og man har to forskjellig ladninger til hvert løp selvfølgelig :lol:

Jeg kan ikke se for meg at rifledrillinger er noe enklere å ha med å gjøre. Med mindre man har en "juksedrilling" med frittliggende piper da...

Til mitt bruksområde er jeg helt klart bedre rustet med en hagledrilling, og en presis slugg for "nærkamp" opp til 50 meter. Så skal det være sagt at jeg nok kunne klart meg fint med en vanlig kombi, siden jeg jakter lite småvilt. Jeg har hatt 3-4 drillinger, men en rifledrilling har jeg aldri vurdert engang. Og det er ikke bare pga pris...

Kombien ble aldri med på ren småviltjakt, feks rypejakt. Det hadde nok heller ikke en rifledrilling blitt. Men hagla er for alltid parkert nå som jeg har hagledrilling.

 

Men ett spørsmål til dere med rifledrillinger: Hva er grunnen til at dere ikke valgte en hagledrilling med et godt innstikksløp heller? Feks en krieghoff med full lengde innstikksløp i storviltkaliber? Da har man en fullverdig rifledrilling, pluss en hagledrilling når man ønsker?

Link to comment
Share on other sites

Det virker som det er temmelig vilkårlig hvor skudd nr to havner, om ikke avstanden er nøyaktig 80 meter, og skuddtakten er 4 sekunder. Dette er ved +5 grader C vel og merke! ved +20 grader, må skudd nr to avfyres 20 sekunder etter nr 1 for å treffe sånn nogenlunde. Og man har to forskjellig ladninger til hvert løp selvfølgelig :lol:

Det var da svært til morsomheter :roll:

 

Men ett spørsmål til dere med rifledrillinger: Hva er grunnen til at dere ikke valgte en hagledrilling med et godt innstikksløp heller? Feks en krieghoff med full lengde innstikksløp i storviltkaliber? Da har man en fullverdig rifledrilling, pluss en hagledrilling når man ønsker?

Prosessen med å finne samskytende ladninger er vel ikke noe særlig lettere med innstikkløp. Eller hvordan er nøyaktigheten der når innstikkløpet har vært tatt ut noen ganger....

Link to comment
Share on other sites

Hva slags våpen brukes på småviltjakt der du jakter da :?:

Det er ikke så mye småvilt og skogsområder at ren småviltjakt bedrives.

 

En hagledrilling er det rette valget fremfor rifledrilling når småvilt er det primære. Og motsatt dersom storvilt/rådyr er det primære. Jeg har hatt en vanlig hagledrilling, men solgte den da den ikke var ideel til mitt bruk.

 

Og bare for å nevne det før hylekoret skriker ut om det estetiske rundt de forskjellige våpentyper og systemer;

 

Mitt jegerliv er altfor kort til at jeg kan ta hensyn til at våpenet skal fremstå som vakkert og "historisk korrekt".

Jeg velger funksjonalitet først.

Link to comment
Share on other sites

Til de som har interesse for drilling, anbefaller jeg å lese boka til Norbert Klups :winke1: .

Han har foresten også skrevet en grei bok om dobbeltrifler også.

Han skriver vel ganske riktig at, en drilling er bra til allt, men ikke best på noe.

Drillingen er i utgangspungtet konstruert som 1 våpen til all jakt!

For å gjøre fleksibiliteten større, bruker som regel kontinentale jegere instikkløp for ha et småviltkaliber, i tilleg til hagle og storviltkaliber.

De fleste Tysk/Østeriske hagledrillinger er også regulert for slug i det ene hagleløpet (ivertfall de eldre :wink: ).

En rifledrilling regnes mer som et drivjaktsvåpen (passer ganske bra for hjemlig elgjakt).

 

Mvh.

Griffon

(sterkt angrepet av "brekkvåpensjuka" :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...