Jump to content

243 Win dilemma


Recommended Posts

Er ikke helt happy med kalibret 243Win. Jeg driver ikke varminting!

Jeg har ikke bruk for hastigheter 950+++ m/s for 100grs kula. Og har ikke lyst til å lade 243 på nivå som kan gi S.E.E.

 

Spørsmålet er: ( dette er en Sako 75 ) Kan man bytte løp til 6mm PPC USA, noe som passer mye bedre til fuglejakta enn 243. Detaljert:

Kommer sluttstykke til å funke med hylser som er 0,7mm mindre i hodet?

Kommer magasinet til å passe, eller må man skaffe nytt?

 

Alternativet er å svitsje til kaliber 260Rem, og kjøpe en annen rifle til fuglejakta ( 22Hornet/ 222Rem )

Hilsen kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Og har ikke lyst til å lade 243 på nivå som kan gi S.E.E.

 

Å det betyr???? :oops:

 

Hva med å kappe pipa til 40cm og montere demper?

 

Det har jeg gjort på min Tikka i 243 Win. Med 37 grs N140 bak ei 90 grs FMJ Lapua gir det utgangshastighet på ca 870ms. Å det fungerer utmerket på fugl. Har skutt godt over 30 tiur me den rifla å kun 1 har vært så sundskutt at den ikke var noe å samle på. Det var med en kort 80 grs FMJ kule, ikke kappet løp, å fuglen ble skutt bakfra.

Så å kappe løpet å montere demper kan trygt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen 243 win rifler, men byttet den siste ut med en 6,5x55. Med lette kuler "blir" jo den en 243èr.

 

Men 950+++ med 100grain, da lader du hardt :D , eller ligger god nære max i allefall. Lå på ca 830 m/s med min 100grain kule 3 meter fra munningen.

Link to comment
Share on other sites

ad Blaser_308

Hvilken ladning brukte Du?

 

Ser i Nosler manualen: 100grs Partition med VV N-160. De brukte 44-48grs krutt. Beste presision ved 48grs og det med 91% av hylse fylt. Hastighet 963m/s. 1-10" riflestigning setter en stopper for tyngre kuler.

 

OK. Nå fant jeg på nettet at Sako 75 6mm PPC bruker forskjellig magasin enn ved kaliber 243Win !

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...